Sidan 1 av 27 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 662

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

Hybridvisning

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622

eSID - extended Saab Information Display

Hej!

Ny hemsida: http://www.esid.se

För en väldans massa år sedan utvecklade jag en digital laddtrycksmätare (viewtopic.php?f=6&t=98670), då satte vi den i og900/9000 och visade laddtryck, vilket var klart roligt på den tiden.

Nu har utvecklingen gått framåt, och det senaste är ett projekt jag kallar för eSID (extended SID), vilket går ut på att samla in informationen ifrån bilen och presentera för föraren på SID:en. Hårdvaran som styr detta byggs in i en OBD-kontakt, och manövreras via rattknapparna. Jag vet att många kör OpenSID på 9-5, men detta gäller 9-3.

OBS! Detta fungerar endast på Saab 9-3 MY07-12, dvs faceliftade bilar!

eSID går att montera i Saab 9-3 MY03-06 men där fungerar ENDAST Tre-blink samt automatiskt dimljus med parkljus!

En handfull kort har gjorts där alla nu är sålda eller utlånade till personer jag känner som hjälper mig att testa funktionaliteten. Och tanken var att göra åtminstone en batch till i höst ala 10 moduler. Jag har dock inte mycket till fritid, då jag jobbpendlar 2.5 timme om dagen, samt har en son på 10 månader som jag prioriterar före allt annat, så ha förståelse att detta inte kommer ske blixtsnabbt.

De funktioner som finns just nu är (SW v1.14.0, 2014-02-13):

- Momentan bränsleförbrukning (med möjlighet att kalibrera/kompensera både bränsle och sträcka)
    - Genomsnitts förbrukning (med kompensering)
    - Total förbrukning
    - Körsträcka
    - Max moment (B207 och B284-motorer)
    - Max effekt (B207 och B284-motorer)
    - Motordata (Motorvarvtal, bilhastighet, momentant moment+effekt)
    - Acceleration (hastighetsintervall, t.ex. 80-120km/h eller sträcka t.ex 0-201m)
    - Läsa felkoder på I-BUS (dvs alla noder förutom drivlina + broms)
    - Radera felkoder på I-BUS
    - Däcktryck (om bilen är utrustad med däcktryckssystem)
    - Batterispänning
    - Tre-blink (blinka tre gånger vid omkörning osv).
    - Automatisk aktivering av dimljus tillsammans med parkljus
    - Välkomsttext

Frågan är om det finns andra funktioner som skulle kunna vara av intresse att presentera för föraren? Jag är dock begränsad till I-BUS, så ni kan tyvärr glömma att få ut mer motorrelaterade parametrar. Men har ni bra idéer så ska jag fundera på det.

Gjorde en film på detta också:
    http://doda.se/eSID/

Manual:
    http://doda.se/eSID/eSID%20manual%20...(20140213).pdf

Pris: 1700 SEK + frakt för eSID2 (eSID1 säljs inte längre!)

För intresseanmälan, maila saab.esid[at]gmail.com eller PM:a.

Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2015-01-20 klockan 16:54. Anledning: Korrigering
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Det är fler som noterat detta, alternativ 1 är att koppla ur eSID och nollställa den också precis efter tankning, alternativ 2 är att på SW 1.08 och nyare om man står med tändning på, motorn av och hålla ner gaspedalen så startar inte eSID när man trycker ner CLR och då kan du nollställa tripdatorn!

Mvh
    Henrik
    Korrigering! Det är f.o.m SW 1.07 som det går att förhindra eSID start enligt ovan.

Mvh
    Henrik

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av supereldare Visa inlägg
    Jag antar att jag har senaste mjukvaruversion
    Ja och nej, du har den senaste mjukvaran som fanns den dagen jag skickade enheten, men sen dess har jag gjort små förbättringar i mjukvaran ungefär varannan vecka. Om man inte hittat några skumma buggar så behöver man heller inte uppdatera.

Kommer det några större förändringar så hör jag givetvis av mig.

Mvh
    Henrik

Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Medlem#
    9169
    Låter bra det
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Min funkar kanon:-)

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Rs turbo_s2 Visa inlägg
    Min funkar kanon:-)
    Kul att höra!

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    En sak som flera har efterfrågat är funktionen att ställa klockan när man saknar originalstereon. eSID kan inte lösa hela det problemet, men den skulle kunna göra halva jobbet.

Enkelt förklarat, så som det fungerar i bilen så syncar stereon klockinformationen med BCM:en varje gång man slår på tändningen varvid bilen sedan håller den tiden. Om stereon inte är igång/inte finns så skickas ändå klockinformationen ut ifrån BCM:en med en flagga att den inte är pålitlig (den har en egen realtidsklocka i sig).

Problemet som gör att eSID inte kan lösa detta är att syncen måste ske på Infotainment-bussen (som kom MY07). Det som eSID skulle kunna göra är att packa ihop den korrekta klockinformationen, och även ha en meny för att sätta korrekt klocka och skicka över detta till Infotainmentbussen. Det som sedan måste till (för er som kan CAN) är en hårdvara som kopplas på Infotainment-bussen som tar emot en frame och skickar ut den igen i en annan frame. En jätteenkel funktion som skulle kunna fixas av en extra eSID på infotainmentbussen, men har inte hårdvaror så jag kan bada i dom och kanske inte så intressant att betala för en hårdvara som endast gör detta. Men en hemmamekare som gillar Arduino eller annat kanske kan bygga ihop något. Jag kommer dock inte ge någon support i det, förutom att förklara vad exakt den ska göra. Jag ska experimentera med detta i Jan/Feb.

Ni som har diesel och eftermarknadsstereo, fungerar timerstyrningen efter ni plockat ut stereon tills ni bryter batteripolen? Det är det jag fått till mig men är osäker på detta. (brytar ni strömmen så blir ju klockan i bilen helt fel, men plockar ni bara ut stereon men inte bryter batteripolen så är det ett annat case).

Ska även implementera och testa en funktion som automatiskt slår på främre dimljus när man går till Parkljus (tyvärr går det inte göra helautomatiskt).

Sen har jag kollat på hur timerstyrningen av parkvärmaren fungerar och det är tyvärr inte möjligt att göra en styrning med start med fjärrkontrollen. Tyvärr..

Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-03 klockan 05:01.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Skulle det gå att styra timerinställningarna för dieselparkeringsvärmaren, så den skulle kunna gå mer än 30min? För som standard går den väl max 30min från inställd start tid. Men ibland skulle det vara gott med t.ex. 60min.

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Skulle det gå att styra timerinställningarna för dieselparkeringsvärmaren, så den skulle kunna gå mer än 30min? För som standard går den väl max 30min från inställd start tid. Men ibland skulle det vara gott med t.ex. 60min.
    Hmm. Jag lägger detta på att-tänka-på listan, kanske är möjligt att skriva över/ersätta 30 min timern.

Mvh
    Henrik

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Medlem#
    8395
    Dimljusfunktion vore kanon. Köper en eSDI direkt då.
    Göran Larsson har hela idén klar, men hinner inte att göra korten som behövs (se tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...=running+light).
    Vet inte om det går att implementera i din lösning. Han har även en idé om att få klockan att funka för oss med eftermarknadsstereo.
    Kanske detta redan är avklarat, men aktuell tid i SID:en står på önskelistan då den saknas när stereon är avstängd.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Dimljusfunktion vore kanon. Köper en eSDI direkt då.
    Göran Larsson har hela idén klar
    Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan ljusvredet och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

Angående klockan och radion så har jag redan en diskussion med Göran och det lär bli han som får testa funktionen isåfall.

eSID skulle kunna visa klockan, men undrar hur många som egentligen efterfrågar det? Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera. Varför kör man med stereon avstängd? Det är väl bara att vrida ner volymen

Mvh
    Henrik

Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera.
    Dags för eSID mk 2 med två CAN-bussar, några digitala in/ut, några analoga in/ut och mycket mer minne?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Medlem#
    8395
    Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan ljusvredet och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

Angående klockan och radion så har jag redan en diskussion med Göran och det lär bli han som får testa funktionen isåfall.

eSID skulle kunna visa klockan, men undrar hur många som egentligen efterfrågar det? Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera. Varför kör man med stereon avstängd? Det är väl bara att vrida ner volymen

Mvh
    Henrik
    Kvällstid kan man bli lätt störd av ljuset från skärmen, som inte vill funka med Night Panel.

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Medlem#
    8750
    Kvällstid kan man bli lätt störd av ljuset från skärmen, som inte vill funka med Night Panel.
    Stealth mode menar du
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av johan.h Visa inlägg
    Stealth mode menar du
    Avslöjad ...

Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013

Smile

Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

Mvh
    Henrik
    I fall det HADDE vært mulig å kontrollere dimljusen elektronisk, uavhengig av ljusvredet, men initiert av blinkersspaken - HADDE eSID også kunne blitt et bidrag til trafikksikkerheten.

Man kunne da ha "slått på" henholdsvis høyre-/venstre dimljus, koblet til blinkersspaken opp/ned, og fått "cornering mode".

Dette var en del av lyspakken "Intelligent Light System" (ILS) i GLKen, og en god hjelp i gatekryss i regnfullt høstmørke

Vennlig hilsen,
    Kato
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Dags för eSID mk 2 med två CAN-bussar, några digitala in/ut, några analoga in/ut och mycket mer minne?
    Ja det har varit det bästa, men får skjutas på framtiden. Hinner inte ta tag i ny hårdvarudesign för stunden, och då pratar vi helt andra pengar också.

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    7665
    Är mycket nöjd med min. Men om det skulle gå att lösa så den automatiskt slår på dimljusen även om man måste vrida till Pljusläget så skulle det va bra

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Aha, jag som kör MY04 med navigationsskärmen tycker ju att dom nya är rena drömmen i jämförelse. På min bil är det nästan omöjligt att köra utan nightpanel på vinterhalvåret. På min fars MY08 tycker jag den är ganska behaglig i mörker. Kör du dock med nightpanel så spelar det ingen roll om eSID visar klockan för displayen är svart. Tyvärr.

Mvh
    Henrik

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Håller delvis med Henrik där. Displayen blir väldigt ljus och störande på en ICM3 vid nattkörning. Så länge man är i stan och på väl upplysta områden så spelar det inte så stor roll, men så fort man ska ut på mörka vägar utan belysning så slår jag på Nightpanel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

1. Extended motorgaranty
    Av ivenos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 13:51
  2. Information om min saab.
    Av veza i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 12:33

Behörigheter för att posta