Sidan 8 av 36 FörstaFörsta ... 67891018 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #141
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Sen kan jag, till lycka för er med V6-motorn säga att jag loggat en runda igår och jag tror jag kan få till Torque/Power vyn även för er. Ska försöka få det provat i bil nästa vecka.


    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Upplösningen kommer dock vara i steg om 3-4Nm tror jag, men bättre än inget alls.
    Det är ju mindre än 1% per steg. Kan det bli bättre än så med tanke på osäkerhet i det beräknade värdet?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #142
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Jag räknade på det nu och genomsnittsupplösningen är steg om 2.4Nm mellan 50Nm och 400Nm, och värdet är en lågupplöst version av den riktiga momentsignalen. Jag använder informationen ifrån turbonålens position.

  3. #143
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Jag räknade på det nu och genomsnittsupplösningen är steg om 2.4Nm mellan 50Nm och 400Nm, och värdet är en lågupplöst version av den riktiga momentsignalen. Jag använder informationen ifrån turbonålens position.
    Vad är relationen mellan "turbonålen" och moment? Med min ScanGaugeII läser jag ut LOAD som är % av "något ospecificerat" och det värdet stämmer bra med vad "turbonålen" visar. Den kan dock inte enkelt relateras till Nm. LOAD kan t.ex. vara 50% på tomgång och det är inga problem att få 99% vid låg och nästan konstant hastighet. Den närmaste förklaringen jag har till LOAD och "turbonålen" är att de visar hur mycket moment man använder av tillgängligt moment vid aktuellt varvtal. Det kan i alla fall inte vara relaterat till luftmassa som alla säger. Är detta värde olika i T7, T8 och ME9?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Inte lyckats återproducera felet tyvärr, jag skickade precis mail till dig, vi tar det där.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen kan jag, till lycka för er med V6-motorn säga att jag loggat en runda igår och jag tror jag kan få till Torque/Power vyn även för er. Ska försöka få det provat i bil nästa vecka. Upplösningen kommer dock vara i steg om 3-4Nm tror jag, men bättre än inget alls.

    Diesel har jag också kollat på en andra gång och där går det tyvärr inte.

    Har inte provat på 1.8i eller LHU/Griffin motorn, så det kanske fungerat framöver för dom.

    Mvh
    Henrik
    Nu blev eSID:en plötsligt ännu roligare ...
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  5. #145
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vad är relationen mellan "turbonålen" och moment? Med min ScanGaugeII läser jag ut LOAD som är % av "något ospecificerat" och det värdet stämmer bra med vad "turbonålen" visar. Den kan dock inte enkelt relateras till Nm. LOAD kan t.ex. vara 50% på tomgång och det är inga problem att få 99% vid låg och nästan konstant hastighet. Den närmaste förklaringen jag har till LOAD och "turbonålen" är att de visar hur mycket moment man använder av tillgängligt moment vid aktuellt varvtal. Det kan i alla fall inte vara relaterat till luftmassa som alla säger. Är detta värde olika i T7, T8 och ME9?
    Jag vet inte vad T7 har, men i ng9-3 så visar turbo nålen moment, där gränsen mellan grön/röd motsvarar 100% moment. Tyvärr så är relationen väldigt olika på olika styrsystem, det har väl med att nålen ska upplevas bra. T8 har ett stegvis linjärt förhållande och det visade sig ME9/V6 också ha, så jag kommer göra som på T8 och göra en uppslagstabell med interpolering av ett par värdena som jag räknat fram. Eftersom T8 har max moment 300Nm och ME9 har max moment 400Nm så blir ju följden automatiskt att upplösningen blir sämre på ME9.

    Dieseln däremot är en riktig glädjemätare, den visade max på mätaren vid 400Nm, men sen när momentet sjönk ju mer man varvade så var ändå mätaren på max, så den verkar även ta in varvtalet i ekvationen. Utan att veta exakt vad den gör så kan jag inte använda det.

    Har tyvärr inte jobbat så mycket med OBD, och vet inte vad LOAD är, men låter ju inte orimligt det du skriver.. Fast jag tror inte det finns någon OBD-PID som heter "LOAD" utan verktyget läser nog ut en rad PID:ar och räknar fram det själv.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #146
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    ... och ME9 har max moment 400Nm så blir ju följden automatiskt att upplösningen blir sämre på ME9.
    Hur vet vi max-moment för de olika V6-modellerna och för modifieringar, t.ex. Hirsch?

    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Har tyvärr inte jobbat så mycket med OBD, och vet inte vad LOAD är, men låter ju inte orimligt det du skriver.. Fast jag tror inte det finns någon OBD-PID som heter "LOAD" utan verktyget läser nog ut en rad PID:ar och räknar fram det själv.
    I manualen beskrivs LOaD (LOD i displayen) som "This is a percentage of the maximum power available currently being generated. In some vehicles it is the maximumavailable at the present RPM" och jag antar att det betyder att de visar den obligatoriska PID 01/04 ("calculated engine load value"). Jag vet inte om det är den du har hittat.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #147
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Hur vet vi max-moment för de olika V6-modellerna och för modifieringar, t.ex. Hirsch?
    Det vet jag inte tyvärr, om jag hade en Hirsch V6:a eller annan trimmad bil så kan jag logga och se om motorstyr skickar ut ett högre momentvärde än 400Nm, mer troligt är väl att dom skalat om tabellerna så dom lurar övriga bilen, och då går ju värdet inte använda. Men det är bara en gissning.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #148
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    45
    Om jag ger dig en blank, underskriven check, fixar du tre blink till mig då? Skulle kunna döda för det!
    Låter som en sjukt bra grej denna och jag är lätt beredd på att prova/köpa om du vill!

    Har en MY08 1.8t BioPower SC!

    EDIT: Såg din demo video nu. Säger bara en sak. WOW!!! Sjukt najs!
    När du ser det här! PMa mig om pris och när du kan ha en klar för leverans
    Senast redigerat av BlauMes den 2014-01-18 klockan 03:15.

  9. #149
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag är också intresserad av en.

    Den stora frågan är dock - när kommer du att göra en ny variant med mer minne..?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #150
    Citat Ursprungligen postat av BlauMes Visa inlägg
    Om jag ger dig en blank, underskriven check, fixar du tre blink till mig då? Skulle kunna döda för det!
    Du kan köpa min eSID för 136285:- (så köper jag en ny av Henrik).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #151
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    när kommer du att göra en ny variant med mer minne..?
    Noterat att du vill ha en! Det finns inte i rimlig tid anser jag just nu. Jag tycker det fungerar rätt bra som det är, fick lite mer minne nu när jag tog bort den avancerade batterivyn för MY11-12 (som knappt ingen av er verkar ha ändå).

    //Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Du kan köpa min eSID för 136285:- (så köper jag en ny av Henrik).
    För dom pengarna kan jag nog göra en eSID2 prototyp :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av BlauMes Visa inlägg
    PMa mig om pris och när du kan ha en klar för leverans
    Jag tar det som du vill köpa en Lägger till dig i listan. Priset är 1000kr

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #152
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    För dom pengarna kan jag nog göra en eSID2 prototyp :-)
    Det var tanken. Önskemålen för eSID2 har du redan. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #153
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    262
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Det vet jag inte tyvärr, om jag hade en Hirsch V6:a eller annan trimmad bil så kan jag logga och se om motorstyr skickar ut ett högre momentvärde än 400Nm, mer troligt är väl att dom skalat om tabellerna så dom lurar övriga bilen, och då går ju värdet inte använda. Men det är bara en gissning.

    Mvh
    Henrik
    På min bil (2.0t Biopower) med maptun steg 3 visar E-sid max hk:248 och max Nm 382, villket ju ungefär är vad steg 3 skall prestera.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  14. #154
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Det går inte att få dimljusen att gå igång på läge 0, när bilen startas? Om jag fattat rätt behövs något som triggar för att kunna tända dimljusen som då sker när man vrider till parkeringsläget i din version. Om jag fattat rätt, går det då inte att trigga på något som alltid används när man startar/kör iväg typ gaspedalen?
    (Och om jag läst korrekt så ska bakljus, ev. sidoljus också tändas, men det skulle man kunna leva utan, man kan alltid vrida om till halvljusläge när man vill.)
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  15. #155
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Det går inte att få dimljusen att gå igång på läge 0, när bilen startas? Om jag fattat rätt behövs något som triggar för att kunna tända dimljusen som då sker när man vrider till parkeringsläget i din version. Om jag fattat rätt, går det då inte att trigga på något som alltid används när man startar/kör iväg typ gaspedalen?
    (Och om jag läst korrekt så ska bakljus, ev. sidoljus också tändas, men det skulle man kunna leva utan, man kan alltid vrida om till halvljusläge när man vill.)
    I nollan har du ju inget ljus alls? dimljus kan inte tändas i läge 0, det är designat så av Saab. Vet inte riktigt vad du menar med bakljus och sidoljus? Det är precis som vanligt! eSID tänder endast dimljuset när man switchar ifrån halvljus till parkljus, dvs en manöver som man själv som förare kan göra men som eSID gör åt dig.

    Mvh
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  16. #156
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    I nollan har du ju inget ljus alls? dimljus kan inte tändas i läge 0, det är designat så av Saab. Vet inte riktigt vad du menar med bakljus och sidoljus? Det är precis som vanligt! eSID tänder endast dimljuset när man switchar ifrån halvljus till parkljus, dvs en manöver som man själv som förare kan göra men som eSID gör åt dig.

    Mvh
    Menar vanliga röda belysning bakåt, och ev. gul sidobelysning, (som vi inte har på SAAB:arna). Tydligen behöver de alltid vara tända om man följer lagen, men om bilen har DRL som standard, får de vara släckta.

    Synd att det inte funkar att få igång dimljusen på läge 0, vi var många som hade det på gamla 9-3:an, vilket på den var enkelt med lite Tech II-massage och en enkel omkoppling i ljusvredet.

    Tack för svaret, då vet jag att det inte går att genomföra.
    Senast redigerat av peta den 2014-01-19 klockan 18:09.

  17. #157
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Detta låter mycket intressant, speciellt "3 blink vid omkörning/filbyte".
    Jag sitter idag på en 9-3 1.9 TTiD 2011 och vet inte till hundra vad den innehåller i nuläget, då även informationen med "däcktryck" inte vore fel.

    Lade kort efter inköpet till "steg 1" från Maptun, vilket enligt dem ska ge ca 210 Hk / 450 Nm, är det något som fungerar med eSID tro?

    Är det kanske läge att avvakta på eSID2 ?
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  18. #158
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Den fungerar utmärkt med eSID. Enda är att eSID kan inte skriva moment/effekt i displayen. Allt annat funkar, t.ex acceleration. Däcktryck visas om din bil har däckövervakningssystemet.

    eSID2 finns inte, det är bara folk här som vill det men kanske om 5 år..

    //Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-19 klockan 12:57.

  19. #159
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Har inte kollat genom alla menyer, tex ifall däcktryck finns, men det är helt klart tänkvärt
    att spara till en eSID med tanke på resten som medföljer
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  20. #160
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av mycar Visa inlägg
    Har inte kollat genom alla menyer, tex ifall däcktryck finns, men det är helt klart tänkvärt
    att spara till en eSID med tanke på resten som medföljer
    Däcktryck visas inte original i bilen (varnar bara vid lågt tryck), utan endast med eSID och självklart endast om du har däcktrycksövervakningssystemet (TPMS)

    - - - Uppdaterad - - -

    Någon i närheten av Trollhättan som har en 280hp V6:a med Hirsch program? Skulle vilja kolla momentinformationen som skickas ut på bussen...

    Sen undrar jag vilka årsmodeller hade V6:a med lägre effekt? 250hp fanns ändå fram tills TurboX kom MY08? Isåfall så vore en MY07:a som är kompatibel med eSID och med lägre effekt också vara intressant att logga.

    230hp V6:a fanns väl knappt några bilar som hade på Sverige marknaden? kanske Cadillac BLS..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •