Sidan 13 av 36 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #241
    Citat Ursprungligen postat av tallbo Visa inlägg
    Vad står (h) för?
    Det finns beskrivet i eSID-manualen. (h) = "history" och (a) = "active", dvs om felkoden var aktiv tidigare eller om den fortfarande gäller. Vissa felkoder raderas automatiskt efter t.ex. ett visst antal motorstarter.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #242
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Ok, "läs manualen, jag vet.....

    UEC koden som eSID:en anger är alltså B387202. Du har angivit vad B384702 står för.

    Letat efter en sammanställning av vad de olika förkortningarna för styrdonen betyder (vad de styr...).

    Hittade inget i forumet, står det i WIS (jag har den men den + pc är utlånad till andra sidan Sverige )

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  3. #243
    UEC B3872 02 betyder "Höger sidomarkeringsljus fram, felaktig funktion och/eller Höger parkeringsljus fram felaktig funktion.".

    För de styrdon som sitter på busarna kan man titta i Elektriskt system -> Buss och diagnoskommunikation -> Huvudkomponenter.
    Annars verkar det enklaste vara att söka i WIS på en förkortningen och se var man hamnar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #244
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Bruhn Visa inlägg
    Sugen på en eSID2
    Hur långt bort ligger dom i tid?
    Alla eSID1 är slutsålda eller uppbokade.. eSID2 kommer "i höst", men dom första 100 är snart uppbokade.. Men jag tror att runt september/oktober borde jag ha fått klart alla funktioner och tillräckligt mycket milsamling med dom första testpiloterna.

    //Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Funkar eSID alltså på 2012(Griffin) med A20NFT/A20NHT motorn?

    Hur stort är steget att få den att funka på ng9-5? Visserligen har ng9-5 redan som standard några saker av det som eSID ger, ex.vis. momentan förbrukning och tre-blink.
    eSID1 har stöd för A20NFT, men jag har dock aldrig kunnat prova det, inga många som har en sådan bil. eSID2 kommer även den ha stöd för den.

    Tror inte det ens är möjligt att få det att funka på ng9-5, tyvärr.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #245
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Henrik - ett par saker jag skulle vilja se i eSID2:

    * Volymbegränsning av stereo vid start. Vet inte om det går att skicka absolut volym till stereon, men det vore trevligt om det gick. Min fru lämnar den ofta på tokhög volym.

    * Komma ihåg om jag lämnade bilen i sport-växel-läge eller inte.

    * Förbättring av treblink. Idag är det lite svårt att tajma rätt. Det vore bättre om bilen alltid blinkade minst tre gånger om inte något av följande händer:
    - Blinkning sker åt andra hållet
    - Spaken ställs i "låst" läge och triggar mer än en blinkning
    Om något av ovanstående villkor uppfylls, så bör treblink inaktiveras i ca 2 sekunder innan det kan triggas igen.

    Sedan vore det trevligt med en USB-port för uppdateringar, så att man slipper skicka in den till dig...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  6. #246
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    * Förbättring av treblink. Idag är det lite svårt att tajma rätt. Det vore bättre om bilen alltid blinkade minst tre gånger om inte något av följande händer:
    - Blinkning sker åt andra hållet
    - Spaken ställs i "låst" läge och triggar mer än en blinkning
    Om något av ovanstående villkor uppfylls, så bör treblink inaktiveras i ca 2 sekunder innan det kan triggas igen.
    Dvs det blir helt omöjligt att göra ett blink. Jag har kört en bil som hade treblink eom beskrivet ovan och jag hatade det. Med eSID är treblink användbar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #247
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Nja, jag tror det går att få användbart. Jag störde mig som en tok på Passaten vi hade ett tag där det var omöjligt att blinka vänster, höger, vänster utan att den avslutade med tre vänsterblink. Med mitt förslag skulle det fortfarande fungera.

    I vilka situationer vill du ge exakt ett blink?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #248
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Hej Henrik,

    Jag vill boka upp mig på en eSID2.

    Mvh
    Magnus

  9. #249
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    11
    Hej Henrik bokar och gärna upp mig på en eSID2.

    Mvh Nisse

  10. #250
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ytterligare idéer för eSID2:

    * Larminställning blir permanent - lämnar ofta hundar i bilen och vill därför att endast skalskyddet ska vara aktivt.
    * Sätesinställning baserat på vilken nyckel som används för att öppna bilen.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  11. #251
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av VectorMange Visa inlägg
    Hej Henrik,

    Jag vill boka upp mig på en eSID2.

    Mvh
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av longjohn61 Visa inlägg
    Hej Henrik bokar och gärna upp mig på en eSID2.

    Mvh Nisse
    Skicka mail tack! Lättare för mig att hålla kontakten där!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #252
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    * Volymbegränsning av stereo vid start. Vet inte om det går att skicka absolut volym till stereon, men det vore trevligt om det gick. Min fru lämnar den ofta på tokhög volym.
    - Ej möjligt, eller jo om man skulle dra ner volymen till noll och sen upp "lite". Borde gå att justera med TECH2 tycker man (men kanske inte går)

    * Komma ihåg om jag lämnade bilen i sport-växel-läge eller inte.
    - Skrev först att det var en lätt sak att fixa men kom nu på att det går inte :-(

    * Förbättring av treblink. Idag är det lite svårt att tajma rätt.
    - eSID ser ingen skillnad om spaken är i "låst" läge eller bara hålls nere manuellt. Sen tycker jag eSID gör så som funktionen ska fungera, och ska man hårddra det så gör eSID precis så som SAAB ville ha funktionen till MY10, men som blev cancellerad av kostnadsskäl. Kan däremot justera tiderna så den lättare går på.

    Sedan vore det trevligt med en USB-port för uppdateringar, så att man slipper skicka in den till dig...
    - Jo jag vet.. Har inget bra svar på det idag.

    * Larminställning blir permanent - lämnar ofta hundar i bilen och vill därför att endast skalskyddet ska vara aktivt.
    - Hatar också detta och har funder att kolla in det mer, ska kolla upp om det är något som eSID kan fixa..

    * Sätesinställning baserat på vilken nyckel som används för att öppna bilen.
    - Går tyvärr inte, eftersom man måste hålla in en fysisk knapp på stolen för att justera stolen (inte CAN-styrt).
    Senast redigerat av henrikg den 2014-06-07 klockan 07:42.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #253
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Skulle det gå, i ESID2 att t.ex. ställa om Dimljus/Parkeringsljus o.s.v. så att dom inte försöker köra ljusövervakningen och man slipper blinket om man byter till LED-ljus?
    Skulle vara bekvämt med en inställning bara, "Fog Lights: LED/Halogen" och så programmerar den om UEC:en så den inte blinkar (antar att det är UEC:en som står för det).

    Eller blir det för mycket kod att göra något sånt? Och kanske tips på hur man skulle kunna göra det?
    Minns inte om det var du eller Mackan (eller någon annan) som stängt av PWM:en eller kontroll-pulserna eller vad det var för att få bort blinkningarna...

  14. #254
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av bogg Visa inlägg
    Skulle det gå, i ESID2 att t.ex. ställa om Dimljus/Parkeringsljus o.s.v. så att dom inte försöker köra ljusövervakningen och man slipper blinket om man byter till LED-ljus?
    Skulle vara bekvämt med en inställning bara, "Fog Lights: LED/Halogen" och så programmerar den om UEC:en så den inte blinkar (antar att det är UEC:en som står för det).

    Eller blir det för mycket kod att göra något sånt? Och kanske tips på hur man skulle kunna göra det?
    Minns inte om det var du eller Mackan (eller någon annan) som stängt av PWM:en eller kontroll-pulserna eller vad det var för att få bort blinkningarna...
    Lägger det på listan så får vi se.

    Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-06-10 klockan 00:02.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #255
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Menade dimljus/skyltbelysning förstås, vet inte var jag fick parkeringsljus ifrån

    Citat Ursprungligen postat av bogg Visa inlägg
    Skulle det gå, i ESID2 att t.ex. ställa om Dimljus/Parkeringsljus o.s.v. så att dom inte försöker köra ljusövervakningen och man slipper blinket om man byter till LED-ljus?
    Skulle vara bekvämt med en inställning bara, "Fog Lights: LED/Halogen" och så programmerar den om UEC:en så den inte blinkar (antar att det är UEC:en som står för det).

    Eller blir det för mycket kod att göra något sånt? Och kanske tips på hur man skulle kunna göra det?
    Minns inte om det var du eller Mackan (eller någon annan) som stängt av PWM:en eller kontroll-pulserna eller vad det var för att få bort blinkningarna...

  16. #256
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Någon i Trollhättan som har en Cadillac BLS? Hade gärna velat prova en eSID på den..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #257
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069
    När kommer Esid2?

    jag vill ha en Esid, men om 2:an kommer snart så kan man ju lika gärna vänta på den?!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  18. #258
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    När kommer Esid2?

    jag vill ha en Esid, men om 2:an kommer snart så kan man ju lika gärna vänta på den?!
    Oktober skulle jag gissa att den är färdig (hoppas jag!)

    eSID1 säljer jag inte längre för att kunna fokusera på 2:an. (Dom som är på listan kommer få sina)

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #259
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Kommer eSID2 fungera på en 9-3 -08 1,9 TTID? Isåfall är jag intreserad av en...

  20. #260
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Om det är någon på listan som ändrar sig är jag sugen på en ESID 1. Eller om någon vill sälja sin för att köpa 2:an? Är väl egentligen sugen på ESID 2, men den blir nog för dyr för attatt jag ska kunna övertyga frun.


    Edit. Köpt en av en kille här på forumet.
    Senast redigerat av 2,0T den 2014-07-08 klockan 21:58. Anledning: Inte aktuellt inlägg längre
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •