Jag har en gammal Saab 900 S 1990 (lättrycksturbo) som gått ca 17 500 mil, en lågmilare alltså.
Jag har haft in den på några verkstäder som kopplat in diagnosutrustning för att få ut felkoder med anledning av att varningslampan "check engine" lyst. Lampan har börjat lysa när man kört 2-3 km. Har man sedan stannat efter ytterligare några körda km och väntat 1 minut innan man startat motorn igen har "check engine"-lampan slocknat.
Frågan är vad det här kan vara. Felet har funnits i ca 1,5 år men ingen verkstad har kommit på vad felet är. Felkoden verkar säga att något är fel med insprutningssystemet.
En verkstad trodde att felet bestod i att en anslutning till katalysatorn var glapp. De rucklade litet där och eventuellt slutade "check engine" lysa någon dag.
Så frågan är vad problemet är. Lambda-sonden verkar aldrig vara bytt. Dokumentationen på bilen är så gott som komplett och ingen sådan verkstadsräkning finns.
Inga avvikelser jämfört med tidigare har noterats hos Bilprovningen när det gäller avgasproven (vid besiktningarna har dock alltid "check engine"-lampan varit släckt).
Eventuellt är det också så att motorvarvtalet sjunker med ca 50 varv/min när man återstartar bilen efter att ha stannat när "check engine"-lampan lyst.
Kan det vara fel på själva lambda-sonden trots att inga förändringar av utsläppsvärdena noterats? Och kan lambda-sondens eventuellt glappa anslutning till katalysatorn vara en möjlig orsak till problemet? Och brukar man kunna lösa sistnämnda problem genom att köpa en ny lambdasond (brukar alla kablar hänga med)? Andra möjliga felkällor?