Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fel på lambdasond eller kontakt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    22

    Fel på lambdasond eller kontakt?

    Jag har en gammal Saab 900 S 1990 (lättrycksturbo) som gått ca 17 500 mil, en lågmilare alltså.

    Jag har haft in den på några verkstäder som kopplat in diagnosutrustning för att få ut felkoder med anledning av att varningslampan "check engine" lyst. Lampan har börjat lysa när man kört 2-3 km. Har man sedan stannat efter ytterligare några körda km och väntat 1 minut innan man startat motorn igen har "check engine"-lampan slocknat.

    Frågan är vad det här kan vara. Felet har funnits i ca 1,5 år men ingen verkstad har kommit på vad felet är. Felkoden verkar säga att något är fel med insprutningssystemet.

    En verkstad trodde att felet bestod i att en anslutning till katalysatorn var glapp. De rucklade litet där och eventuellt slutade "check engine" lysa någon dag.

    Så frågan är vad problemet är. Lambda-sonden verkar aldrig vara bytt. Dokumentationen på bilen är så gott som komplett och ingen sådan verkstadsräkning finns.

    Inga avvikelser jämfört med tidigare har noterats hos Bilprovningen när det gäller avgasproven (vid besiktningarna har dock alltid "check engine"-lampan varit släckt).

    Eventuellt är det också så att motorvarvtalet sjunker med ca 50 varv/min när man återstartar bilen efter att ha stannat när "check engine"-lampan lyst.

    Kan det vara fel på själva lambda-sonden trots att inga förändringar av utsläppsvärdena noterats? Och kan lambda-sondens eventuellt glappa anslutning till katalysatorn vara en möjlig orsak till problemet? Och brukar man kunna lösa sistnämnda problem genom att köpa en ny lambdasond (brukar alla kablar hänga med)? Andra möjliga felkällor?

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113

    Re: Fel på lambdasond eller kontakt?

    Jag köpte en gång en og900 som ce-lampan lös på. Hade också med insprutningen att göra. Letade och letade fel, men allt såg bra ut..... tills....

    ..jag märkte att ena slangen till kolkanistern satt lös. Dit med den igen och voila! Ingen ce-lampa.

    Kanske kan vara där boven sitter?

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    22

    Re: Fel på lambdasond eller kontakt?

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Jag köpte en gång en og900 som ce-lampan lös på. Hade också med insprutningen att göra. Letade och letade fel, men allt såg bra ut..... tills....

    ..jag märkte att ena slangen till kolkanistern satt lös. Dit med den igen och voila! Ingen ce-lampa.

    Kanske kan vara där boven sitter?

    /Hasse


    Mja, om jag förstått saken rätt borde luftläckage vid kolkanistern (kolkanistern är en mojäng som har med återcirkulation av bensinångor på insugssidan) leda till motorn blev lurad på hur mycket luft som tas in. Detta skulle då i sin tur ge felaktiga avgasvärden. Men så är inte fallet.

    Sedan finns det också ett tydligt samband mellan om motorn är varm och check engine-lampans lysande. Den här slangen borde inte påverkas påtagligt av om motorn värms upp en aning, tycker jag.

Liknande ämnen

  1. SidoAirbag paj eller dålig kontakt, vad ska jag testa?
    Av zippa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:53
  2. Lambdasond ng900, 4 eller 3 trådar?
    Av Haga Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 21:06
  3. 3 eller 4tråds lambdasond på 9000??
    Av TurboNisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 15:53
  4. Lambdasond; Biltema, Mekis eller beg?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •