Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

    Tjena! har sett några trådar där trådskaparen haft liknande symptom men jag kommer inte fram till något vettigt.

    Bilen tvekar när jag drar på, det är som att den börjar safta på men ångrar sig..
    om jag "tar om" på gasen så börjar den dra igen för att sedan tveka efter någon sekund.
    ingen motorlampa tänds.
    har bytt stift, tändkassett, kollat slangar och bytt den vita backventilen mellan ventilkåpa och spjällhus..

    inbillar mig att bilen gick lite bättre och tvekar lite mindre efter att jag bytt backventilen men problemet kvarstår..

    då jag kollade slangarna såg jag att två av slangarna på "bypassventilen" eller vad den kallas hade hoppat av, satte dem där de såg ut att ha suttit men är inte helt 100 på att det är rätt, någon som kan beskriva vilken slang som ska vart?
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

    Den vänstra slangen ska till spjällhuset, ditt mittersta till dumpen och den högra till insugets högra sida.

    Blir det inte bättre kan det vara bra att testa med en annan luftmassemätare om man ser till din beskrivning.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    Re: og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    Den vänstra slangen ska till spjällhuset, ditt mittersta till dumpen och den högra till insugets högra sida.

    Blir det inte bättre kan det vara bra att testa med en annan luftmassemätare om man ser till din beskrivning.
    Okej, tack! jag kollade i den då jag bytte luftfilter. den är ju delad på 2 inuti och har trådar på båda sidor, jag lade märket till att det var 3 trådar på ena sidan och 2 trådar på andra, ska det vara så?
    alltså något i denna stilen:
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

    Det är inte de som läser utan de små temperaturmotstånden som går mellan dem. 3 st till antalet.

    Det går inte att se när den ballar ur utan det är bara låna en annan frisk att prova med. Kan nästan svära på att det är den. Men köp inte en ny och gnäll på mig om det inte är det, utan prova först.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    Re: og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    Det är inte de som läser utan de små temperaturmotstånden som går mellan dem. 3 st till antalet.

    Det går inte att se när den ballar ur utan det är bara låna en annan frisk att prova med. Kan nästan svära på att det är den. Men köp inte en ny och gnäll på mig om det inte är det, utan prova först.

    jag får göra det!

    klart jag provar med en hel innan jag köper en, de är ju inte gratis direkt!
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26
    Tjena igen, har nu bytt luftmassemätaren..
    Ska man göra något speciellt då man byter denna typ av komponent?
    Måste man lyfta på minuspolen för att "nollställa" systemet?
    då jag startade bilen gick den upp och ner på tomgången och motorlampan blinkade, jag lät det hålla på ett tag tills lampan slutade blinka och tomgången var normal. körde en sväng och det känns bättre.
    är det ett tecken på att den nya ger helt andra värden än den gamla, alltså att den fungerar?
    Senast redigerat av LuffarN den 2014-01-16 klockan 00:41.
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

Liknande ämnen

  1. Rycker vid gas pådrag!?
    Av puffy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 14:41
  2. 900 T8 tvekar.
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 17:16
  3. 9000 som tvekar vid pådrag
    Av Andreas75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •