Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Hej!

    Har en 9-5 2.0t (150hk) -99 20 000 mil, som går ojämnt med farthållare. Med ojämnt menas att det känns som om den börjar accelera lite grann för att sedan direkt sluta med det. Denna "acceleration" är så svag att det inte syns på varken varvräknare eller hastighetsmätare men är tillräckligt för att vi blir åksjuka. Det har sakta blivit kraftigare "accelerationer" och de kommer mer ofta. Det är bara då vi använder farthållaren som bilen går ojämnt. Så vitt vi kan känna går bilen mycket lugnt då man istället för farthållaren använder gaspedalen och försöker hålla absolut jämn hastighet. För övrigt går bilen mycket bra och är mycket lättstartad både med kall och varm motor (därför tveksam till att byta vevaxellägesgivaren).

    Jag har kollat runt här på forumet och hittat en del information (bla viewtopic.php?f=3&t=292387&start=25).

    Har gjort följande på bilen utan resultat:

    1 Bytt tändkassett till en bättre beg eftersom den gamla trasig och gav felkod. ingen förändring vad gäller ryckigheten.
    2 Bytt olja och filter. ingen förändring.
    3 Bytt luftfilter. ingen förändring.
    4 Tagit bort och rengjort spjällhuset. ingen förändring
    5 Provat med annat spjällhus. ingen förändring
    6 Vaccumslangar. I samband med spjällhuset bytte en vaccumslang som verkade lite lite sprucken på ytan. Kollat runt på andra andra slangar som verkar ok. Vet ej om jag sett på alla vaccumslangar. ingen förändring
    7 Bytt tändstift. ingen förändring.
    8 Kollat att luftmassemätare är ren, ej bytt. ingen förändring.

    Det jag närmast funderar på är att på chans byta tryck/temp givare som sitter på tryckröret som går till spjällhuset, enligt länken ovan har denna givare numret 9197948.

    Men, bilen har inte denna kombigivare! däremot finns en givare (med två sladdar) med nummer: 4113247 och sedan finns det ytterligare en givare (4113619 har tre sladdar) bredvid, (vad jag förstått är temp respektive tryckgivare). På vår bil verkar det vara två separata givare istället för kombigivaren 9197948.

    Något annat jag funderar på att göra är att byta programvara som jag sett på detta forum men hittar inte det igen. Någon som vet? Vad är det som kan ha gjort att denna behöver bytas/uppgraderas? Kostnad? Är inte detta detsamma som chip trimning tex göra steg I?

    Till saken är att vi har ytterligare en 9-5 2.3t (185hk) -01 oxå 20000 mil som alldeles nyligen börjat göra på samma sätt men i denna bil är "accelerationerna" fortfarande mycket svaga och sker inte så ofta ännu. Vi blir ännu inte åksjuka men ..... (Denna har kombigivaren 919794


    Förslag på vad jag ska göra mottages tacksamt!
    Anton

  2. #2
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    201
    Medlem#
    9169

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Jag kunde inte köra med farthållaren för dett blev otrolig ryckig körning. Sen fick jag problem med spjällhuset( limp home) efter jag bytt spjällhus så slutade den gå sådär ryckigt
    (Gäller min 9-5)
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Tack för svaret.

    Tveksam till att i det här fallet kan vara spjällhuset eftersom jag testat utan förbättring med att
    a) rengöra det som sitter på bilen
    b) testat med ett annat spjällhus som i och för sig var beg men fungerande på andra bilen. (Passade förstås på att rengöra även detta andra spjällhus.)

    Någon annan/annat?

    /Anton

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Prova att uppdatera mjukvaran till motor och spjällhus också, ifall det inte är gjort sedan tidigare...

  5. #5
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    201
    Medlem#
    9169

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Jag rengjorde mitt spjällhus också utan resultat. Troligtvis så var kablarnas isolering dålig
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9139

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    trasig abs-givare eller sprucken krans!!!!

    vid sprucken krans
    viewtopic.php?f=30&t=299753
    9-5 2.3t steg 1

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Tackar för era svar!

    Jag har bestämt mig för att satsa på att:
    1) Uppgradera programvaran.
    Jag har kollat med Saab/Biva och enligt dem finns ingen uppdatering av programvara! Någon som vet hur jag kan uppdatera programvara och till vilken programvara?

    2) Givetvis ska jag kolla abs-kransarna på båda framhjulen. Har inte hunnit ännu!
    Enligt andra "postningar" här på forumet är det tydligen endast abs-kransen höger fram som används för att styra motorn etc. Hastigheten avläses enligt samma "post" här på forumet via en abs-krans på vänster bakhjul.

    om inget av dessa fungerar prova med att byta vevaxellägesgivaren....

    Någon som vet hur jag kan uppgradera programvaran till motor och spjällhus - Saabverkstad kan inte...

    Mvh

    Flaxa

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Du skämtar...
    En SAAB-verkstad som inte kan SPS:a med Tech2
    Det finns visst uppdateringar.
    Det kan dock vara så att du redan har senaste mjukvaran men det vet du inte förrän du kollar.
    Din verkstad kan inte något om Saabar hör jag

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Tackar!

    Jag ska prova igen, går dit istället för att ringa...

    Bilen är modell 1999. Under året 2000 byttes "Elektronikenheten" på uppmaning av Saab eftersom "under vissa omständigheter kan ett kretskort i motorns elektroniska styrsystem börja korrodera vilket ger upphov till problem av olika slag".
    Den var i alla fall gratis och gick på garantin. Verkstaden som bytte "elektronikenheten" -00 påstod då att bilen dessutom skulle "bli lite starkare".

    Så rimligen ska det finnas uppdateringar?

    Sedan dess inget gjorts något med mjukvara eller med motorstyrning. Sedan ganska många år har jag servat bilen själv och därför har bilen inte varit inne på verkstad.

    /Anton

  10. #10

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Det kom ny programvara 2002 med bättre diagnostik för spjällhuset.
    Har du felkoder på spjällhuset?
    Signaturlös

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Nej tyvärr inga felkoder överhuvudtaget.

    Saken är den att den går sämre och sämre med farthållaren, från att knappt vara märkbart till nu cirka ett år senare efter vi märkte deti stort sett oanvändbar.

    /Anton

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Hej!

    Rimligen borde ju bilens mjukvara blivit uppdaterad eftersom vi hade bilen inne på service ärligen 2003-2007 på SAAB-verkstad. Det finns inget noterat på de specificerade kvittona om att de har uppdaterat mjukvaran. Är uppdatering av mjukvaran något de noterar på kvittona man får?

    Någon som vad det kostar att koppla in TECH-2 och avläsa programversion?

    Har för mig att Bilprovningen kan läsa av felkoder, får man då veta mjukvarans version?

    /Anton

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: 9-5 2.0t årsm 99 rycker då farthållaren inkopplad

    Ingen mjukvara blir uppdaterad på service. Detta är inte Volvo-service 2.0
    Blir bara uppdaterad vid problem (kundklagomål), så det är inte alls säkert att det är gjort...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18
    Har äntligen uppgraderat mjukvaran! Bilen går i stort sett helt ok med farthållaren! Möjligen kan man känna att den har mycket små tendenser att göra små accelerationer då man kör med farthållaren. Den går inte riktigt lika mjukt som den andra 9-5 vi har. Men, den går helt ok.
    Haft problem med att det blir imma på rutorna när det är kallt ute (minus grader). Verkar som om detta problem försvunnit/minskat efter mjukvaru uppdateringen- men har inte kunnat kontrollera riktigt eftersom det varit "varmt" ett tag. Men kan det verkligen uppdatering av mjukvara fixa avfuktningen?
    /Anton

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Flaxa Visa inlägg
    Har äntligen uppgraderat mjukvaran! Bilen går i stort sett helt ok med farthållaren! Möjligen kan man känna att den har mycket små tendenser att göra små accelerationer då man kör med farthållaren. Den går inte riktigt lika mjukt som den andra 9-5 vi har. Men, den går helt ok.
    Det som händer är att ju sämre spjällhuset blir, desto mer oprecis blir gången (lägesfelen/positioneringsonoggrannheten på spjället ökar - blir de för stora så sätts en felkod och den övergår till vajerstyrt spjäll i limp-home). När man byter till ett nytt spjällhus blir det ofta en aha-upplevelse, gaspedalsresponsen blir mycket lenare. Mjukvaruuppdateringen döljer problemen, men spjällhuset är fortfarande slitet. C:a 20k mil har varit snittet för mina spjällhus.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18
    Uppdatering!

    Efter uppdaterat programvaran minskade ryckningarna då farthållaren inkopplad men blev inte helt bra. Efter ett tag ökade ryckningarna. Fick senare problem med sprucken abskrans....

    Bytt abs-krans (båda) och nu fungerar farthållaren - precis som vossie föreslog! Antar att det är abs-kransen hö fram som ger info till farthållaren....
    /Anton

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går dåligt med LMM inkopplad OG9-5
    Av Ashki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •