Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Bra info ny för mig iallafall!

  1. #1

  2. #2

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Egentligen borde detta vara passé, men uppenbarligen finns det dom som fortfarande kör omkring med gammal vevhusventilation så här 7,5 år efter att sista uppdateringen kom.
    Signaturlös

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Ja Görans sida var väl uppmärksammad när detta problem var som mest uppmärksammat någon gång 2004-2006.


    https://www.google.com/#q=http%3A%2F%2F ... v_en.shtml

  4. #4

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Alla är inte så kunniga o uppdaterade..

    Köpte min första Saab iår så jag hade ingen aning.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Ta det inte som kritik. Det var bara en go flash back för min del. Då detta var väldigt på tapeten under en period. Det är ju bra att även gamla problem efter ett tag kommer upp igen, för att hjälpa de som inte har kännedom eller är nya entusiaster i SAAB-träsket.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    En 9-5 med ursprunglig vevhusventilation måste ju vara helt oservad på verkstad de senaste 10 åren...
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    En 9-5 med ursprunglig vevhusventilation måste ju vara helt oservad på verkstad de senaste 10 åren...
    Inte säkert, vissa aukt.verkstäder verkade inte ha koll på detta, medan andra hade full koll. Det är min erfarenhet. Men det kan ju ha berott på i vilket skede som man var i kontakt med verkstaden gällandes detta.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Ingen verkstad uppgraderar väl detta utan att ägaren specifikt beställer det jobbet. Finns många bilar fortfarande utan uppgraderad vevhusventilation men det behöver inte betyda att bilarna har blivit skrot. De kan vara fina ändå i motorn. Det beror på hur dom har använts och skötts.

  9. #9

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Egentligen borde detta vara passé, men uppenbarligen finns det dom som fortfarande kör omkring med gammal vevhusventilation så här 7,5 år efter att sista uppdateringen kom.
    Det kommer fortfarande frågor då och då på forumet om "har min bil senaste vevhusventilationen?", och då svaret oftast är "nej" finns det garanterat många som fortfarande har en äldre, inte fullt fungerande, variant.

    Noterade att det var ganska exakt fem år sedan jag ändrade något på sidan, och den är fortfarande välbesökt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Framför allt var all läsning/info om vad som kan hända mkt intressant.

    Bl.a. avsnittet om att oljeläckage vid kan bero på övertryck skapat av detta.
    kan ju vara användbar info även på andra bilar.

    Hur kan jag se om min 9-3 aero -00 har fungerande vent? hur kan jag se om den är bytt.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Hur kan jag se om min 9-3 aero -00 har fungerande vent? hur kan jag se om den är bytt.
    Svaret finns på Görans sida! Lite kan du väl anstränga dig?

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3pyz7eg3
    En 9-5 med ursprunglig vevhusventilation måste ju vara helt oservad på verkstad de senaste 10 åren...
    Inte säkert, vissa aukt.verkstäder verkade inte ha koll på detta, medan andra hade full koll. Det är min erfarenhet. Men det kan ju ha berott på i vilket skede som man var i kontakt med verkstaden gällandes detta.[/quote:3pyz7eg3]

    En aukt. saabverkstad som inte känt till saabs motorproblem förorsakat av bristfällig vevhusventilation? En bedrift att hålla sig så isolerad.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    8644

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    En 9-5 med ursprunglig vevhusventilation måste ju vara helt oservad på verkstad de senaste 10 åren...

    Min og9-3 -02 har varit fullservad på Svenska bil i Segeltorp (ja nu förstår ni vart detta kommer sluta) fram till 2012. Nu menar jag verkligen fullservad, de har fått byta allt ifrån glödlampor till att reparera AC'n.

    Jag köpte bilen nu i augusti och den hade fortfarande kvar sin ursprungliga vevhusventilation!


    Dock så var spännaren bara ute 13,2 mm så den måste ha klarat sig skapligt ändå. Ska dock byta koppling på den om 2 veckor och då skall även tråget tas ner för inspektion, men jag förväntar mig ett ganska rent tråg.....

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Hur kan jag se om min 9-3 aero -00 har fungerande vent? hur kan jag se om den är bytt.
    Svaret finns på Görans sida! Lite kan du väl anstränga dig?
    Din första mening är relevant och jag måste ha missat det skall läsa allt igen.
    Men din lilla eftersläng tycker jag inte passar här, en god ton ger nog mer än barnsliga fjortis kommentarer.

  15. #15

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    En 9-5 med ursprunglig vevhusventilation måste ju vara helt oservad på verkstad de senaste 10 åren...

    Min og9-3 -02 har varit fullservad på Svenska bil i Segeltorp (ja nu förstår ni vart detta kommer sluta) fram till 2012. Nu menar jag verkligen fullservad, de har fått byta allt ifrån glödlampor till att reparera AC'n.

    Jag köpte bilen nu i augusti och den hade fortfarande kvar sin ursprungliga vevhusventilation!


    Dock så var spännaren bara ute 13,2 mm så den måste ha klarat sig skapligt ändå. Ska dock byta koppling på den om 2 veckor och då skall även tråget tas ner för inspektion, men jag förväntar mig ett ganska rent tråg.....

    auktoriserade verkstäder är nog sämre en genomsnittet bara profit maximera vinsten i företaget gäller.
    Kunskap intresse o kundbemötande är inte prio ett.

    Jag är 52 år har köpt nya bilar beg bilar mekat i hela mitt liv o högsta betygen går alltid till mindre firmor/verkstäder. (även om många små är rena bluffen)

    Idag t.ex ringde jag till Svensk turboservice i GBG ang frågor om problem med min Aero. För första gången av samtal till tio verkstäder fick jag en gratis konsultation om mitt problem och då säljer/lagar/trimmar de inte ens något annat än själva turboaggregatet.

    Nä Saab verkstäder ger inte mkt för, men klart någonstans finns säkert ett undantag!

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":y1c9xvks
    Inte säkert, vissa aukt.verkstäder verkade inte ha koll på detta, medan andra hade full koll. Det är min erfarenhet. Men det kan ju ha berott på i vilket skede som man var i kontakt med verkstaden gällandes detta.
    En aukt. saabverkstad som inte känt till saabs motorproblem förorsakat av bristfällig vevhusventilation? En bedrift att hålla sig så isolerad.[/quote:y1c9xvks]
    Som jag skrev, det kan ha berott på i vilket skede det var. För jag själv var ju tidigt informerad om detta via STCS-forumet & beställde första uppgraderingen i samband med en service. Men jag talade med två verkstäder där den ena inte var med på tåget alls & tyckte att man inte skulle byta något om man inte hade problem. Medans den andra fixade utan att blinka. Vid den sista uppgraderingen som blev tillgänglig så rekomenderades även byte av ytterligare en slang som inte ingick i den subventionerade VHV-satsen. Så erfarenhet över tid gör nog sitt. Men hade inte jag som kund velat ha det fixat, så hade nog inget hänt.

  17. #17

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    auktoriserade verkstäder är nog sämre en genomsnittet bara profit maximera vinsten i företaget gäller.
    Men om de inte har meddelat kunden att vevhusventilationen behöver bytas ut har de ju missat en given affär, dvs de har uppenbarligen inte "profit maximera vinsten".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    auktoriserade verkstäder är nog sämre en genomsnittet bara profit maximera vinsten i företaget gäller.
    Men om de inte har meddelat kunden att vevhusventilationen behöver bytas ut har de ju missat en given affär, dvs de har uppenbarligen inte "profit maximera vinsten".
    Sorry, var otydlig just där menar överlag så är inte aukt. verkstäder inte att lita på pga deras stenhårda krav på ett bra bokslut.

    Det är iallafall min erfarenhet efter 34 års ägande av nya o begagnade bilar.

  19. #19

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Bytte på min -02a idag

    När jag hade min bil inne hos en välkänd Saab-men i Solna för några år sedan så bad jag honom också uppgradera vevhusventen, men han ville inte göra det med motiveringen att eftersom bilen inte drog någon olja nu så var det onödigt och det kunde resultera i att den började dricka lite olja. Så han kollade istället igenom min gamla vevhusvent för att se så den var i bra skick, vilket den var.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Sorry, var otydlig just där menar överlag så är inte aukt. verkstäder inte att lita på pga deras stenhårda krav på ett bra bokslut.
    Vilket gör det ännu underligare att man inte tar tillfället att föreslå serviceåtgärder som kunden sällan tackar nej till.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Info om 9-5 3.0 TID
    Av svante_turbo i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 02:05
  2. NU är det sommar... Njae vår iallafall!!
    Av CokeMan i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:57
  3. gas info
    Av Föllinge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 07:16
  4. Info om AS3 !?
    Av AkePake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •