Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

    Hej,

    Har just nu våran Saab 9-5 2.3t BP inne på service och som jag har misstänkt så är dom sk "A" bussningarna tvärslut på bilen. Som ersättare hade jag tänkt passa på att slänga på någon av Powerflex bussningar, då jag tänkt att uppgradera väghållningen i våran bil.

    Då jag är van att köra Vectra OPC innan så upplever jag ju våran 9-5:a som ganska mjuk och "krängig" i väghållningen, då första ägarna av nån anledning beställde bilen med vector-paket men utan sportchassie av nån outgrundlig anledning.

    Min fråga är:

    Hur stor skillnad upplevs det mellan original, Powerflex "lila" samt deras blackseries? Är ju sugen på blackseries då det verkar ju ge en hel del "go cart" känsla, men blir bilen helt outhärdlig i vardagen med dessa?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

    Jag bytte till PF-bussningar bak när jag körde på standardchassi och det blev en förbättring i väghållningen faktiskt. Kör på lila. Men några månader senare så blev det även bussningsbyte i bärarmarna fram till PF samt byte av krängningshämmaren bak till aero och likaså fjäderbenen runt om byttes ut på aerochassi. Så nu går bilen riktigt bra på vägen men är väldigt stötig på ojämna vägar.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

    Ah tack för svaret!

    Mjo, meningen är att dämparna också ska bytas ut snart då dom inte heller är speciellt fräscha. Tänkt att satsa på koni ställbara dämpare samt H&R fjädrar för att få till bilen.

    Får bli blackseries hehe.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

    En fråga:

    När det gäller Saabs egna väghållningspaket, vilken ska jag ha till min -08?

    http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =2_189_207

    Finns ju först antingen "A" eller "B" plus att min årsmodell inte finns med. Är det någon annan som passar sen?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08

    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    En fråga:

    När det gäller Saabs egna väghållningspaket, vilken ska jag ha till min -08?

    http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =2_189_207

    Finns ju först antingen "A" eller "B" plus att min årsmodell inte finns med. Är det någon annan som passar sen?
    Hmm, det där är alltså saab original chassi om jag förstår det rätt? Då är det koder på chassinummerskylten man skall gå efter. Om man går in på A så gäller kod 4 eller 8 och kollar man B så är det kod 5 eller 9. Du kan använda någon av dessa för egentligen är det samma fjädrar och dämpare från 02-10 men skillnaden är att om jag förstod allting rätt så blev aerofjädrarna mjukare 06-10 medan krängningshämmaren fram blev förstärkt på nåt sätt (dock fortfarande 21mm krängare fram). Dessa koder är dock inga du kan gå efter. För 06-10 har ett annat kodsystem och där ingår även bromsok och bromsskivor.

    Men vad jag kan utläsa från EPC så är både A och B från partsforsaab standardchassi. Sportchassi hade haft kod 6, 10, 7 eller 11. Om du skall välja A eller B vågar jag inte svara på. Dock verkar det lite konstigt att detta kittet skulle sänka bilen med 10mm när det verkar vara standradchassi? För mig veterligen sänker endast sportchassi bilen med 10mm. Mitt råd till dig är ju att du letar efter sportchassidelar på skroten. Det gjorde jag och trots att mina främre fjäderben rullat 15000 mil hör jag inga konstiga ljud därifrån. Likaså de bakre fjäderbenen som rullat 8000 mil. De har inte heller säckat ihop bak vilket det annars kan göra.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Frågor kring växellådan i en Saab 9-5 2.3t BP -08
    Av Renjaveln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 02:19
  2. Frågor kring SAAB 90
    Av Holyhead i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 00:53
  3. Frågor kring högtalare och stereo. -saab og 9-3
    Av danson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:23
  4. frågor kring turbo saab 900-ng -95
    Av Flumdum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •