Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Extremt svårstartad och rycker 9000t 2,0t Aut. -96

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560

    Extremt svårstartad och rycker 9000t 2,0t Aut. -96

    Köpte förra veckan en 9000T 2,0t AUT -96. Redan då småryckte den lite när den blivit varm. Senare har den blivit jättesvår att starta. Kan få nöta sammanlagt 2 minuter på starten innan den går igång. Om man stänger av den startar den direkt igen, men väntar man en halvtimme kan den antingen vara svår direkt, eller så startar den och går ett par sekunder innan den pluttrar ngn sekund och lägger av. Då får man nöta en stund innan den går igång, därefter brukar den gå om än med svajande tomgång.

    Väl igång går det att köra med den och den går ute på vägen som den skall på delgas och fullgas, förutom enstaka ryck (särskilt i samband med att man släpper och sedan trycker på gasen igen - aldrig vid fullgas).

    När den står på tomgång och får regelbundna varvdipp på ca 200 rpm och sedan kommer tillbaks till normal tomgång efter ngn sekund, så kommer det lite brun rök ur avgasröret. Står man och varvar den stillastående kan det bli ett ganska rejält brunt moln bakom.

    När den inte vill starta alls, så tänder den på startgas. Bränslepump och filter bytta, samt BTR (och vakuumslang mellan BTR och insug). Eftersom den är tvärdöd, men tänder på startgas har jag varit inne på bränsletillförselproblem. Testade mitt i ett nötande att skruva bort klamman till BTR, och den ploppade ur av trycket med ett bensinstänk, så nog har fuel rail:en soppa allt. Jag har därför nästan uteslutit vevaxelgivare och annat i tändningsväg (tändkassetten har bara gått ca 1.000 mil samt uteslutit brist på soppa, och jag har som på alla nya bilar jag köper bytt tändstift, förvisso 6:or NGK, men jag har kört 6:or i Aeromotor vintertid också utan problem) och tycker det tyder på att den toköverrikar soppan till och från. Lambdasond står högst på min hypoteslista nu, men även tempgivare som får spel.

    Ngn som känner igen problematiken? Ska jag satsa ny på L-sond härnäst? Bilen har vanlig nyckel utan fjärr, dvs ingen startspärr, kan jag tillägga.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560

    Re: 9000t 96 extremt svårstartad och rycker (Lambdasond?)

    Inget svar här, men det gör inget, för nu är det löst. Mkt har man varit med om, men aldrig detta simpla problem. Ägaren innan hade bytt bränslepumpen två ggr. Inte konstigt att han ville sälja denna fina rostfria bil och hade inga problem att pruta. Det var backventilen i tillförselledningen som kärvade. Alltså den VITA plastnippeln man drar ur armaturen vid pumpbyte. Så bränsletrycket hade inte orkat öppna den alls när startmotorn samtidigt drar ström, och vid färd med lite högre spänning hade den orkat pumpa litegrann, men trycket var klart varierande. OBD vid körning visade att korttidsbränslekorrigeringen efter nollad box pendlade minst 40 enheter i konstant fart innan den gick över på limp. Nu ligger den så gott som helt stabilt och går som den skall. Jag får hoppas att katalysatorn kan bränna bort all sot som sannolikt samlats där, annars har jag ett par i reserv. Hoppas också att motorn i övrigt inte tagit skada, men det är ju inga veka T7-kolvar iaf.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Saab 900i 16 - 89a extremt svårstartad
    Av rallypacker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 22:20
  2. felet hittat) går dåligt på tomgång och rycker något extremt
    Av TheBlackBullit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 16:58
  3. Svårstartad 9000t 96
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 12:05
  4. Bilen hackade till och dog, extremt svårstartad
    Av twi2e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 13:43
  5. rycker och skakar...(9000T -88)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 21:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •