Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljetryck saab 95 2.3t 00

  1. #1

    Oljetryck saab 95 2.3t 00

    Tjenare gänget är ny på detta forum då jag skaffat mig en saab 95 2.3T 00

    provkörde bilen idag efter en motorrenovering med byte av turbo och allt annat (vev,ramlager, oljetrycksgivare, vevaxelgivare rengjord oljetråget och sil bytt oljepumpen och vevhusveneten till nya versionen nya stift och ringar till kolvarna) och när jag körde i en nerförsbacke med en vänstersväng så började motorlampan och oljetrycks lampan lysa och innan jag hann stänga av motorn så slockna alla lampor igen och bilen gick som den skulle
    då jag bara hade 500m kvar hem väl hemma stängde jag av motorn öppna huven och började lysa ner i motorutrymmet inget synligt fel där väntade en stund och kollade oljan precist under övre kulan på stickan...ska kolla med en tech2 dator i veckan och mäta oljetrycket med den men även med en extern mätare...

    är det nån som har en humm om vad det skulle tänkas vara...jag själv tänkte på om det skvalpa till i tråget så det missade att suga 1sekund:S

    // Mattias

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579

    Re: Oljetryck saab 95 2.3t 00

    Citat Ursprungligen postat av MattK
    Tjenare gänget är ny på detta forum då jag skaffat mig en saab 95 2.3T 00

    provkörde bilen idag efter en motorrenovering med byte av turbo och allt annat (vev,ramlager, oljetrycksgivare, vevaxelgivare rengjord oljetråget och sil bytt oljepumpen och vevhusveneten till nya versionen nya stift och ringar till kolvarna) och när jag körde i en nerförsbacke med en vänstersväng så började motorlampan och oljetrycks lampan lysa och innan jag hann stänga av motorn så slockna alla lampor igen och bilen gick som den skulle
    då jag bara hade 500m kvar hem väl hemma stängde jag av motorn öppna huven och började lysa ner i motorutrymmet inget synligt fel där väntade en stund och kollade oljan precist under övre kulan på stickan...ska kolla med en tech2 dator i veckan och mäta oljetrycket med den men även med en extern mätare...

    är det nån som har en humm om vad det skulle tänkas vara...jag själv tänkte på om det skvalpa till i tråget så det missade att suga 1sekund:S

    // Mattias

    Med tech 2 ser du inget oljetryck tyvärr.

    Har du haft borta transmissionskåpan ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3

    Re: Oljetryck saab 95 2.3t 00

    Haha hittade felet...hade inget med oljetrycket att göra...eller jo indirekt....men när tryckröret halkar av från gasspjället så va motorn på väg att stanna så alla lampor börja lysa...märkte det idag när jag stod över huven och gasade med handen manuellt så kände jag att det sög luft från spjället vilket det inte ska göra...så lär kika på oringen där om den är lite dåligt...röret åkte väl av när turbotrycket kom^^

Liknande ämnen

  1. Högt oljetryck Saab 9-5
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 17:14
  2. Oljetryck Saab 9-5
    Av john140 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 21:05
  3. Oljetryck givare på SAAB 900 -94 ?
    Av SnowJim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 13:30
  4. [LÖST] Inget oljetryck 9000 2,3 16V -90
    Av DaCure i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •