Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Spridare hänger sig på A20NFT.

  1. #1
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Spridare hänger sig på A20NFT.

    På min 9-5 Aero 2,0T Biopower M-11 så hängde sig 4:ans spridare när den hade gått ca 2000 mil. Jag bytte den och allt var frid och fröjd tills jag var på Gelleråsen. Då kom jag ca två varv på familjekörningen så hände det igen. 4:ans spridare igen! Nu har bilen gått knappt 4000 mil.
    Första gången så hade jag nog kört ca 10 mil efter att jag tankade 98 oktan. Annars tankar jag alltid E85. Nu på Gelleråsen var jag inne på andra tanken bensin när det hände.

    Finns det någon här som är duktig på spridare i de direktinsprutade motorerna och E85 vs 98oktan o.s.v.? Det känns inte som en slump att det är 4:ans spridare som hänger sig och dessutom efter att jag tankat bensin. Det är nästan så jag inte vågar tanka bensin igen när jag har kört på E85 ett tag.

    Kan tillägga att jag har haft gasen i botten båda gångerna det har hänt. Första gången hände det vid växling från 3:an till 4:an. Växlade vid ca 5500rpm. Andra gången så hände det ut ur en kurva på 2:ans växel och ca 3000rpm.

    Kom gärna med teorier , men det bästa är förstås om någon vet varför det händer!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    En fråga till: Är det någon som vet vilket tryck det är fram till spridarna i A20NFT? Jag har letat i WIS, men inte hittat det.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Hur vet du att det är spridaren som hänger sig?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Det går att blåsa/suga genom spridaren och bilen går fint med ny spridare.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Är det samma spridare som pajjar så borde det väl egentligen bara finnas två felkällor, kablage till spridaren som är kasst/kortis eller fysiskt fel i styrboxen?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Nu har jag aldrig arbetat med just den motorn men jag sysslar med utveckling av direktinsprutade motorer på annat håll. Spridarna på en DI-motor är mer utsatta för värme än på en PFI-motor och därför ställs det andra krav på kylningen runt spridaren. Runt spridaren på en modern DI-motor löper kylkanaler för att evakuera överskottsvärme. Sitter fyrans cylinder närmast utloppet till kylaren på denna motor? Om så är fallet så är också kyleffekten som lägst vid denna spridare. Med tanke på att spridaren alltid havererat vid fullast (full-last) så är det inte omöjligt att just den spridaren går för varmt och helt enkelt skär ihop. Men som sagt, jag är ingen expert på A20-motorn så jag kan mycket väl ha fel, du kan ju ha råkat ut för en kass spridare.

    A20-motorn återfinns på annat håll i GM-koncernen. Har du kikat på om fler (andra märken) har haft motsvarande problem?

    Går motorn okej i övrigt? Inga felkoder?

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Intressant info!
    Så här står det i WIS:
    "Kylvätskan förs från kylarens utlopp till vattenpumpens inlopp. En del av kylvätskan går från vattenpumpen till värmeelementet och sedan tillbaka till vattenpumpen. Det förser passagerarutrymmet med värme och defrostermöjlighet när kylvätskan värms upp.

    Kylväska går också från vattenpumpens utlopp till motorblocket. I motorblocket cirkulerar kylvätskan i de kylkanaler som omger cylindrarna, där kylväskan upptar värme.

    Kylvätskan strömmar sedan genom öppningarna i topplockspackningen och till topplocket. Där strömmar kylvätskan genom de vattenkanaler som omger förbränningskamrarna och ventilsätena och upptar ytterligare värme.

    Kylvätskan förs också till spjällhuset. Där cirkulerar kylvätskan genom öppningar i gjutgodset. Direkt efter starten hjälper kylvätskan till att värma upp gasspjällhuset.

    Från topplocket leds kylvätskan till termostaten. Kylvätskeflödet stoppas antingen vid termostaten tills motorn uppnår normal arbetstemperatur, eller också går den igenom termostaten och till kylaren där kylvätskan kyls ned. Här sluts kylvätskans flödescykel."



    Termostaten sitter vid 4:ans cyl. så det bör ju innebära att 4:ans spridare får minst kylning. Kan det vara så att det kyler bättre med E85 eftersom det flödar igenom mer soppa genom spridaren då?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Termostaten sitter vid 4:ans cyl. så det bör ju innebära att 4:ans spridare får minst kylning. Kan det vara så att det kyler bättre med E85 eftersom det flödar igenom mer soppa genom spridaren då?
    Det är absolut en möjlighet men isåfall har du ytterligare ett fenomen som hjälper till att kyla spridaren. Dels är massflödet högre genom själva spridaren p.g.a det högre flödet av E85 som du säger. Sen är också charge cooling effekten högre med etanol än bensin vilket gör att spridaren också utsätts för mindre värme från förbränningen.

    Har du kikat på om samma motor i andra märken råkat ut för liknande problem? Det kan ju hända att man uppgraderat spridarna i de andra modellerna. Sen är jag osäker på om det går att byta rakt av men någon info kanske finns att hämta på andra märkesrelaterade forum.

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Nej, det har jag inte gjort. Jag vet inte om det finns något mer märke som använder samma delar förutom Opel insignia. Jag vet inte heller om det sitter samma spridare i A20NHT, tvålitersmotorn som satt i 9-5 M-10. Jag vet inte om A20NFT finns till Opel Insignia eller om de bara har A20NHT.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  10. #10
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Jag har hällt i en bränsletillsats som ska vara bra. http://www.tunap.no/produkter/auto/moto ... -tunap-973
    http://onlineshop.tunap.com/system-wirk ... aufen.html
    Hoppas att den håller rent/smörjer spridarna så att de aldrig mer hänger sig! Finns någon här som har koll på hur den är?
    Det kom en säljare till jobbet som ville sälja Tunaps produkt för att rensa igensatta partikelfilter på dieslar och just då hade vi en bil inne som var så täppt i partikelfiltret att den knappt gick överhuvudtaget (Det gick inte att regenera med Tech2), så han visade att det funkar! Han visade även lite andra produkter och de är riktigt bra. Därför hoppas jag att även denna bränsletillsats är lika bra. Det är ju lite svårt att kontrollera. Han visade en film på hur den ger en skyddande/smörjande hinna, men det kanske man kan fejka. Det ska räcka med en flaska per år!
    Någon som har några åsikter?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Tittade om det fanns några TSB (servicebulletiner) gällande detta fast i Opels TIS, hittade inget, men som jag förstod det så finns A20NFT i Insignian också Har själv aldrig hört talas om detta fel iaf..

  12. #12
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Tack för försök till hjälp!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  13. #13
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Citat Ursprungligen postat av AndersJoh
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Termostaten sitter vid 4:ans cyl. så det bör ju innebära att 4:ans spridare får minst kylning. Kan det vara så att det kyler bättre med E85 eftersom det flödar igenom mer soppa genom spridaren då?
    Det är absolut en möjlighet men isåfall har du ytterligare ett fenomen som hjälper till att kyla spridaren. Dels är massflödet högre genom själva spridaren p.g.a det högre flödet av E85 som du säger. Sen är också charge cooling effekten högre med etanol än bensin vilket gör att spridaren också utsätts för mindre värme från förbränningen.

    Har du kikat på om samma motor i andra märken råkat ut för liknande problem? Det kan ju hända att man uppgraderat spridarna i de andra modellerna. Sen är jag osäker på om det går att byta rakt av men någon info kanske finns att hämta på andra märkesrelaterade forum.
    Du verkar kunna en del om detta så jag frågar en sak till:
    Tror du det skulle vara bra att blanda i någon deciliter tvåtaktsolja i bränslet när man tankar för att smörja spridarna? Eller funkar tvåtaktsolja inget bra tillsammans med E85 ?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    Olja i bensinen förstör katalysatorn och lambdasonden. Gör inte det!
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  15. #15
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Spridare hänger sig på A20NFT.

    En dl till 50l bränsle är nog ingen fara för katen/lambdan.Om katen inte tål de mängderna med olja så skulle det inte finnas många OG 9-5 med fungerande avgasrening!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Alltså.. Jag har fortfarande extremt svårt att tänka mig att just din bil skulle käka spridare på grund av etanolen i den frekvens som du beskriver, det känns som att du letar i fel ände... Är detta ett så stort problem så borde mååååååånga här ha samma problem?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Det är inte många här som kör med direktinsprutade motorer.
    I vilken ände tror du jag ska leta då?
    Det känns som problemet kan vara att spridaren helt enkelt skär ihop. Min andra teori är att bensinen gör att någon avlagring lossnar och sätter sig i spridaren så att den inte kan stänga. Det som talar emot det är att jag kan blåsa/suga genom spridaren och då tycker jag att smutsen skulle försvinna, men det gör den inte. Det är inget motstånd att blåsa/suga i den!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-22 klockan 15:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #18
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC Visa inlägg
    I vilken ände tror du jag ska leta då?
    Om det nu alltid är fyrans spridare som är problemet så skulle man ju kunna fundera på om det kan vara elektroniken som dödar den. Spridarens spole kontrolleras av ett drivsteg i ECU'n, inte för att jag hört talas om det förut men kanske kan det vara så att ECU'n "bränner" spridaren för dig om drivsteget till fyrans spridare inte mår bra av någon anledning?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Ja denna maskin finns ju i andra GM bilar. Men frågan är ju hur de är beskaffade vad gäller spridare & styrsystem. Troligen ganska lika, får man väl anta.

    Jag har en 9-3 SC Griffin Aero BioPower med A20NFT/220/BP & Hirsch 260hk, men det har ju inte rullat så många hundra mil, ca 500-600. Den har dock gått med E85 under hela "sommardäckssäsongen" & BF95 övrig tid. Inga upplevda problem så långt under detta år.

  20. #20
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Om det nu alltid är fyrans spridare som är problemet så skulle man ju kunna fundera på om det kan vara elektroniken som dödar den. Spridarens spole kontrolleras av ett drivsteg i ECU'n, inte för att jag hört talas om det förut men kanske kan det vara så att ECU'n "bränner" spridaren för dig om drivsteget till fyrans spridare inte mår bra av någon anledning?
    Borde inte spridaren bara vara stängd då? Min är ju fullt (tror jag!) öppen!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Fel tändstift i A20NFT NG9-3 -12
    Av Andromeda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •