Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem efter turbobyte

  1. #1

    Problem efter turbobyte

    Hejsan!
    Har en saab 9-5, 2.0. -98
    Som rubriken lyder så har jag precis bytt turbo, var inte det lättaste jag gjort då man inte mekat så mkt med bilar men skrev ut en väldigt bra guide så allt är åtdraget med momentnyklar med rätt värde och nya packningar/brickor/skruvar + nytt oljerör. Ny olja+filter. Nytt kylarvatten..
    Nu till problemet... Bilen känns ibland "tvärsvag" vid gaspådrag inte värst men ändå så man känner det, är fint drag men det känns som något läker, hade näst intill samma känsla innan turbobytet, (ska också tillägga att turbon ej hade rasat helt, glappade mkt men inga bitar hade flänsat sönder) fast nu när jag bytte turbo är farthållaren ojämn också:/, gasar släpper gasar släpper gasar släpper... Kan båda dessa saker ha att göra med vaccumslangar? Har uppgraderat spjällhuset + bytt alla slangar för ca 3 år sedan men:/
    Ibland går tomgången ner till 4-500 i några sek också då jag kört en längre sträcka.
    Har haft in bilen och provtryckt innan turbobytet, fast det var bara avgassidan..
    Tacksam för hjälp hur jag ska gå till väga... ? Hur felsöker man ens en vaccumslang? Eller kan de vara det där staget till turbon som går för trögt? Fast borde ju inte ha samma känsla innan bytet då men:/
    Har nästan gett upp därför jag gör ett försök här kostat på bilen mer än den är värd bara för att jag är en tjurskalle
    Tack och bock till förslag /Ola

  2. #2

    Re: Problem efter turbobyte

    Kan också tillägga att det är en helt ny turbo,
    + att jag fyllde olja enligt anvisningarna, och snurrade så den hade olja vid första start.
    Någon som vet exakt vad som görs med spjällhusen vid uppgraderingen? Har glömt bort

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem efter turbobyte

    Hej, tråkigt att du fått dessa problem efter turbobyte.
    Du säger att armen går trögt, menar du då armen till WG-klaffen (skall gå ganska trögt när den är kopplad till WG-klockan).
    Har du kollat att GLT ligger rätt (0,4-0,45 bar) justeras på WG-armen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 590

    Re: Problem efter turbobyte

    Citat Ursprungligen postat av Ola1986
    Kan också tillägga att det är en helt ny turbo,
    + att jag fyllde olja enligt anvisningarna, och snurrade så den hade olja vid första start.
    Någon som vet exakt vad som görs med spjällhusen vid uppgraderingen? Har glömt bort

    Det görs inget med spjällhusen, vevhusventilationen.

    Ditt spjällhus behövs nog bytas ut. Om bilen gasar av sig själv, speciellt med farthållaren inkopplad.

    Vakuumslangar provtrycks genom att lossa dem i båda ändar och blåsa eller suga i dem.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5

    Re: Problem efter turbobyte

    Ja alltså den ändrar inte fart då jag har farthållaren, den låser ju den hastighet jag har, bara det att det känns som den tappar trycket, trycker på igen tappar. Den förlorar kanske 2-3 km/h sen ökar igen. Släpper ökar.. Skulle dock inte förstå om spjällhuset skulle bli trasigt just precis samma sekund som man startar upp med en ny turbo? Låter ju inte rimligt:P? För jag körde med farthållaren 5 minuter innan jag for dit jag bytte turbo.
    Ska kolla trycket på slangarna å lite här och där få se...
    Alltid drygt då man rättat till en grej så kmr nästa

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    1

    Re: Problem efter turbobyte

    Sorry för off topic...

    Du vill inte länka till guiden, jag börjar bli på g att byta min turbo till en 9-3 -02 för första gången...

    Undrar hur det kommer sluta... kommer väl sätta snurran på fel håll

  7. #7

    Re: Problem efter turbobyte

    Hehe ingen fara
    http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl
    Vet inte om jag gjorde rätt med länken gå annars bara in på 9-5.se välj steg för steg sen turbobyte.. Var riktigt bra guide till och med så jag klarade det även om man får klia sig i huvudet ibland

    Har pratat med mekonomen och tänkte provtrycka och röka systemet på torsd, 500kr var inte så farligt då får jag alla slangar testade även vaccumsidan.
    Innan dess tänkte jag kolla hur stiften ser ut, fick tips om att rycka + poolen en längre stund. Eventuellt plocka upp spjällhuset se hur det ser ut... Men tkr de vore konstigt om det blaffas igen samma sekund man byter turbo... Meeeeeen jag har aldrig slutat bli förvånad över bilar för mig verkar det mest troligt ett lekage till vaccum då det bara är farthållaren som "sticker ut" får annars prova ha upp spjällhuset och byta packningarna samt rengöra,,
    Skrev fel igår ovan tror jag var trött menade ju självklart att det var vevhusventilation jag hade uppgraderat... Var nog tom i skallen efter allt pillandes

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 070

    Re: Problem efter turbobyte

    Författaren av denna guide har missat ett av de viktigaste momenten som finns, och som ofta är själva orsaken till turbohaveriet.

    Skit i oljetråget och igensatt oljesil som ger för lågt oljetryck.

    Finns inte en rad i guiden om detta viktiga moment, inte heller att man bör lyfta på ventilkåpan och göra rent de två böjda vevhusventilationsrören, enligt ett internt servicemeddelande som har funnits sen åtminstone 2004 vad jag vill minnas.

    Men själva turbobytet är väl helt okej upplagt förutom det fruktansvärt tidsödande första delen med uppstart o oljetömning flera gånger.
    Använder man bra grejjer o e noggrann finns det ingen egentlig anledning till detta om man först tar ner oljetråget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Problem efter turbobyte

    Inte inloppsröret som läcker då?

    Kan va kämpigt att få Vbandet helt i linje !

    Fick lite svajig gång när jag inte prickade 100% rätt!

    Eller om det glipar lite vid en tryckslang mellan turbo och Intetcooler.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10

    Re: Problem efter turbobyte

    Precis jag fick rengöra på några ställen, man ser ju direkt vars det behövs. Sen är det tydligen jätteviktigt att byta oljerör, jag hade tanken att rengöra det men fick smisk direkt då jag frågade när jag köpte turbon så bytte det också. Jo guiden var bra i mitt tycke. Lite extrafakta som du skrev skulle inte skada:>

    Ska som sagt testa lite mer på bilen, blir nog imorn, öppna spjällhuset se hur de ser ut, kolla stiften, testa lägga av + polen ett tag. Ja lite allt möjligt, blir de inte bättre får trycktestet på torsd eventuellt hjälpa mig..

  11. #11

    Re: Problem efter turbobyte

    Hej igen! Och tack för småtips här och var
    Ryckte loss skyddet ovanför spjällhuset och hejsan där var minsann en slang av!!! Blev för en stund väldigt glad "att felet var hittat" klippte av den i böjen just där den var av pga en väldigt dålig sväng på dragningen! och drog om den för att få in den, men felet är kvar drog bort + poolen 30 min har hört att man kan göra det om man haft problem med spjällhusen? Eller har jag fel? Behöver man göra nått mer? Har inget larm:/
    Är det någon som kan vara jättesnäll att förklara vad allt går till i ett spjällhus? Bild:
    http://img.skruvat.com/img/23348176/23348176.jpg
    Den som var av var den som ska sitta i den vänstra lilla, sen var den högra lilla inte i världens bästa skick men den var hel... Kan ju hända att den vänstra gick av då jag tog loss och la tryckröret på sidan då jag montera tubon.. För den var INTE vacker just där den var av.. Ska byta båda till nya jobbar bara så dumma tider i veckan, men vore snällt att få förklarat vad allt går till så jag har nån humm om vad som kan hända då den är av, fattar ju självklart att trycket till nått försvinner:>
    Den går fortfarande ojämt på farthållaren samt tycker jag att den går tvärdåligt 1 max 2 sekunder på tomgången då man just gasat.. Och som sagt båda dessa grejer blev efter bytet.. Ska försöka kolla V klämman igen.. Lite lur på det kan vara den ser inte ut att sitta 100% rakt... Fast fattar inte varför det bara är farthållaren som pulserar..... Jag blir inte klok på nått) känns som de är nära iaf!!

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Problem efter turbobyte

    Kanske märks tydligt om bilen måste kompensera för tjuvläckan i inloppsröret "om nu det är felet " och kanske mest tydligt med farthållaren , i övrigt säger du bilen är slö vilket kan betyda att din reaktion av läckan!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13

    Re: Problem efter turbobyte

    Har nu provtryckt hela systemet och dom hittade att avlastningsventilen var helt slut skickade åt båda hållen lr vad det nu var så den är bytt, sen sa dom att den har gått varm i kröken början på avgasröret,. Kan detta bero på avlastningsventilen?
    Ska dit imorn och hämta den jobbar kväll:/ så ska höra lite mer då..

  14. #14

    Re: Problem efter turbobyte

    Iofs har den ju inget med det å göra.
    Borde ju vara olja från gamla turbon som orsakat värmen där, sen dumpen och slangen som var av ryckiga gången..
    Hmm. Nu är det riktigt nära tror jag

  15. #15

    Re: Problem efter turbobyte

    -Uppdatering- Nu fungerar bilen som en klocka -

    Efter ett koncentrerande arbete fungerar nu bilen som aldrig förr.
    En backventil trasig/hittad trasig vid provtryckning av systemet, + pinnbult av till grenröret som orsakat att packningen var HELT slut på flera ställen runt om där det varit varmt,
    Fick tag i en gammal poolare till farsan som varit mekare inom industri som har alla verktyg i alla storlekar till alla tänkbara jobb, lånade grejer av han och smorde bulten i 5 dagar med WD-40 + Wurth rostlösande (Ville inte ha brottom då kan det bara gå snett), sen borrade jag i mitten och fick lös den.. bytte ut packningen + alla pinnbultar + ny packning och oring där nere..
    Nu är bilen som ny och Saaben fick just ett gnistrande värde igen
    tack för all hjälp

    /Ola

Liknande ämnen

  1. Problem efter turbobyte
    Av Mango i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:03
  2. Problem efter turbobyte
    Av Erki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 16:14
  3. Problem med laddtryck efter turbobyte. ng900
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •