Hur mycket olja ska en "välskött" 9-3 aero (~7000 mil) dra vid normal körning utan alltför många korta och eller kallstarter?
Hur mycket olja ska en "välskött" 9-3 aero (~7000 mil) dra vid normal körning utan alltför många korta och eller kallstarter?
Kanske 0.5-1 liter per 1500mil, över detta skulle jag bli orolig. Sen kan ju vissa kalla bankörning 5 dagar per sommar och allmänna race på helgerna för normal körning. Medan vissa aldrig använder mer än atmosfärtryck på turbon vid "normal körning"Ursprungligen postat av rikkman
Jag har fått massor av olika svar men det verkar som allt mellan 1L/400mil - 1L/1000mil är okej, spelar igentligen ingen roll hur mycket olja den drar för skulle det vara så att din bil är drabbad av vevhusventilationsfelet så fixar inte saab nått i förebyggande syfte ändå.
Se till att kolla oljan ofta och fyll på när det behövs, det är det som är viktigt, gärna ett oljebyte var 500e mil också!
Mvh Anders Sandstig
Du vet att det är en T7 va ?Kanske 0.5-1 liter per 1500mil, över detta skulle jag bli orolig. Sen kan ju vissa kalla bankörning 5 dagar per sommar och allmänna race på helgerna för normal körning. Medan vissa aldrig använder mer än atmosfärtryck på turbon vid "normal körning"
Dom dricker olja som andra dricker vatten
Nä men dom drar aningen mer olja generellt sett verkar det som.
Mvh Anders Sandstig
Min erfarenhet - dock från andra bilar än SAAB - säger mig att behöver man pyttsa i mer än en liter mellan oljebytena så bör man bli fundersam över vart oljan egentligen tar vägen. Har man inget synligt läckage från packboxar eller liknande så måste förbrukningen komma från "internt" läckage i motorn, men detta kanske är normalt för denna typ av lågfriktionsmotor?
Min 9-5 Aero´02 dricker ca. 1,5l olja på 700mil, ingen utvendig oljelekage, kompen är ca 13bar/cyl. och kolvtopparna är fria från avlagringar. Byte häromdagen ojlefällan och några vevhusslangar, den gamla oljefällan var bara lätt fuktig, inga stora mängder olja i den. Slangarna var också helt OK.
Tog bort ventilkåpan och såg inga symptomer på oilsludge, det var rent och fint under kåpan.
Den senaste oljan var Castrol 0-30, nu har jag byt till 0-40.
Allt verkar OK men ändå drar den för mycket olja tycker jag. Jag kör inga korta streckor och bilen står alltid i varmgarage.
Svart 9-5 Aero sedan -05
Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
Har du berättat detta på saab och vad sa dom ? Faan det är 3,2 liter mellan varje service. Hur många är det inte som aldrig kollar oljan mellan service. När jag köpte min v40t4a frågade jag alla som annonserade om deras bil drog någon olja ALLA svarde nej den är fullservad Mao finns det massor av 9-5or som gått nästan torr mellan oljebytena.
Oilsludge är inget nytt fenomen. Det förekommer och har alltid förekommit i motorer som företrädesvis går korta sträckor och där motorn( och oljan) aldrig hinner bli riktigt genomvarm.Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
Detta innebär att frånvaro av "geggan" inte är någon garanti för att man inte ska ha ett internt läckage i motorn i alla fall. Det är mycket som tyder på att kolvringarnas klenare förspänning sannolikt är den grundläggande orsaken till den höga oljeförbrukningen. Detta behöver inte vara liktydigt med motorras under förutsättning att man kollar och pyttsar i olja dubbelt så ofta som med en "vanlig" bil.....
Saabvärkstan i Kungenskurva suuuger, dom lysnar inte ens vad man säger, dom säger bara lämna in så ska vi kolla upp detta. På frågan hur mycket undersökningen kommer att kosta svarar dom det vet vi inte, det beror på blablabla.Ursprungligen postat av negative
Svart 9-5 Aero sedan -05