Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Har som sagt ett bekymmer med centrallåset till bakluckan.

    Jag har bytt
    Lås kistan
    Relä & säkring till centrallåset
    Central motor
    Switchen vid vredet

    Men utan att få ordning på detta problem. Några som kan hjälpa mig att ta nästa steg!?
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483
    Kollat att det går fram spänning och jord?

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Ska ta och göra det idag. Annars då misstänker man kabelbrott ....
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Kollat att det går fram spänning och jord?

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4

    Har kollat med vanlig el-penna och lampan tänds och lyser starkt när man trycker på baklucke knappen i förardörren. Känner att motorn försöker att öppna men inte riktigt vill. Vet att motorn fungerar då jag kollat en annan bil med den. Har tyvärr inte fått tag i en manometer så jag kan se det exakta volt antalet

    Känns som om den inte riktigt orkar.
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Har det bara börjar helt sådär bara o strula...

    Kan kanske vara så att luckan sitter i spänn så det går för trögt att öppna..
    Kanske ngn jordpunkt som inte är helt 100 o gör att det inte blir full effekt till motorn .. har för mig jordpunkten för elmotorn bagegelås sitter under vänster baklampa/Elantenn
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Har det bara börjar helt sådär bara o strula...

    Kan kanske vara så att luckan sitter i spänn så det går för trögt att öppna..
    Kanske ngn jordpunkt som inte är helt 100 o gör att det inte blir full effekt till motorn .. har för mig jordpunkten för elmotorn bagegelås sitter under vänster baklampa/Elantenn
    Tack. Ska kollas upp direkt imorgon.....förövrigt så var bilen så när jag köpte den. Men jag är lite pedant av mig och vill att det som finns ska fungera klockrent liksom min hobby. Men man kan ju inte veta allt, och då är det perfekt att det finns forum med trevliga människor som delar med sig av idéer och kunskaper. TACK!
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Har kollat jorden och strömmen. Gjort rent m.m....fungerar inte ändå. Det finns 3 st kablar till låsmotorn och alla ger ström

    Fick tag i förra ägaren som då sa att nyckeln inte fungerade som den skulle och han la in ett nytt program i bilen innan jag köpte den. Han har en tech II så han kan göra det tydligen. Men han nämnde att bakluckan fungerade innan jag fick den. Dvs innan han la in programmet. Han sa även att det var sent och han var trött så han blev osäker på om det var rätt program som han la in.....

    Kan det vara så? Han sa att jag skulle komma förbi när jag hade tid så skulle han lägga in en ny programvara åt mig gratis. Även passa på att chipa bilen med steg 2.

    Men frågan kvarstår. Kan det vara programmeringen det är fel på!??
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    hmm .. vad kan det vara för program då .. ??

    Trimprogram har inte med styrning av baklucka att göra .. startspärren men inte luckans funktion ..

    helt säkert är det antingen elfel på strömmen till luckan eller så är det så att motorn börjar ge sig ..

    kolla du så att låset är justerat så det inte sitter hårt spänt och att motorn inte helt enkelt orkar öppna? .. riv inneklädseln o lägg dig i bagaget när du trycker på knappen o se vad som händer... om motorn kanske jorbbar men inte orkar?? ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    hmm .. vad kan det vara för program då .. ??

    Trimprogram har inte med styrning av baklucka att göra .. startspärren men inte luckans funktion ..

    helt säkert är det antingen elfel på strömmen till luckan eller så är det så att motorn börjar ge sig ..

    kolla du så att låset är justerat så det inte sitter hårt spänt och att motorn inte helt enkelt orkar öppna? .. riv inneklädseln o lägg dig i bagaget när du trycker på knappen o se vad som händer... om motorn kanske jorbbar men inte orkar?? ..
    motorn drar ihop sig. Lägger man jord på en kabel så åker den in och ut som den ska. Så det verkar som om den inte har jord alls.
    Kan man justera motorn?

    Lika så säger min sid att bromslampan är trasig fast den är hel. Den gör inte en check som den borde på dessa modeller. Centrallåset fungerar inte med fjärren och fläkten skickar inte ut luft i kupé intagen. Bara på framrutan och dom små munstyckena till framrutan....fast det är ett annat lapitel då det inte hör till just denna sak om bakluckan


    fast alla svar om alla fel är välkomna fruktansvärt mycket.....

    enligt saab själva ska man förresten kunna koppla bort bakluckans funktioner om man vill. Börjar att fundera om det är något strul med larmet och då programvaran iaf

    Fler idéer?!
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Nu fungerar bagage låset

    Det som gjordes var noll ställa datorboxen och programmerade om larmet. Fixade så att min sid kände av systemet och gjorde en koll över bilen.

    Sen passande vi på att chipa den till till steg II med. Vet tyvärr inte vad det kunde vara. Programvaran eller chip. Satte även dit larmsiren som inte fanns där innan. Så tyvärr så kan jag inte hjälpa nästa som får samma bekymmer.

    Men tack alla som kom med idéer. Tummen upp för er
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Gött att det löste sig iaf...

    Fasiken svårt o jobbit när man inte vet vart man sakll börja o EL fel är ju just sådanna saker ..

    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Re: saab 9-3 2,0t -99 centrallås bagage

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Gött att det löste sig iaf...

    Fasiken svårt o jobbit när man inte vet vart man sakll börja o EL fel är ju just sådanna saker ..

    jo tyvärr. Fick ett bra tips på plats.

    Byt kabelstammen. Sitter tydligen under taket baktill och sen hela vägen till luckan men sen vet man att det inte är kabelbrott iaf he he
    I'm Not Speeding I'm Qualifying

Liknande ämnen

  1. Fukt i bagage saab 9000
    Av hall112 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 19:00
  2. Centrallås 900 T16 års 87, låser ej bagage.
    Av rybbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 14:00
  3. Saab 9-5 bagage luckan har låst sig
    Av etb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 00:14
  4. Fuktigt i bagage utrymmet, saab 9-3 00
    Av wnou i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •