Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

  1. #1

    Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Min Saab 9-3 aero -03 (nya modellen) har precis fått ett missljud som jag tror kommer från vänster/fram av bilen. Jag trodde det var däckrelaterat först, då ljudet varken påverkas av motorvarvtal eller vilken växel som används. Det låter även om jag lägger ur växeln och rullar. Men det finns fortfarande kvar efter jag satt på vinterdäcken.

    Ljudet låter som ett dovt surr, som ökar frekvens beroende på hastighet, och blir tydligare runt 50km/h pga redundans.

    Är det någon som känner igen detta? Kan det vara växellådan, eller en knutled kanske?

    Mvh
    En amatör.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Antar att det är resonans, inte redundans?

    Hjullager låter det som.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Ha ha. Ja, det har du rätt i mackan.

    Tack! Då ska jag ta och kolla det.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Eller bakre lagret på pinjongen om ljudet bara är beroende av hastighet och ej gaspådrag eller kurvtagning.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Tack soffe! Jag har inte märkt av någon skillnad på ljudet vid gaspådrag eller kurvtagning. Ska testa imorgon igen.

  6. #6

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Citat Ursprungligen postat av Kentjohan
    Min Saab 9-3 aero -03 (nya modellen) har precis fått ett missljud som jag tror kommer från vänster/fram av bilen. Jag trodde det var däckrelaterat först, då ljudet varken påverkas av motorvarvtal eller vilken växel som används. Det låter även om jag lägger ur växeln och rullar. Men det finns fortfarande kvar efter jag satt på vinterdäcken.

    Ljudet låter som ett dovt surr, som ökar frekvens beroende på hastighet, och blir tydligare runt 50km/h pga redundans.

    Är det någon som känner igen detta? Kan det vara växellådan, eller en knutled kanske?

    Mvh
    En amatör.
    Jag har precis samma problem i min 9-5 SportSedan 2003 med automatlåda.
    Som du beskriver det att det kommer från vänster fram, ett starkt brummande ljud som blir tydligare när man närmar sig 50km/h och låter som värst runt 60-70km/h. Det känns en aning vibration i bilen i samband med ljudet. Helt oberoende av vilken växel som används.
    Möjligen är ljudet även mer påträngande vid kurvtagning höger över 50km/h.
    Hissade upp bilen idag och har kännt på alla hjul för att se om det kan vara hjullager men jag kan inte känna något konstigt, inget glapp på något håll och alla 4 hjul känns helt ok och lika.
    Är det automatlådan som håller på att ge upp? För övrigt går den bra och växlar mjukt och fint. Bara någon gång efter långkörning när man gått ner i fart efter någon korsning har den "missat" eller "tappat" växel en sekund.
    Ursäkta att jag stal din tråd...men det känns som vi har liknande problem.

  7. #7

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Det är helt ok Handy.

    Jag har däremot en manuell växellåda.

    Jag har tid hos verkstaden nu på tisdag, den 8:e, och de trodde det var hjullagret. De sa att man ibland inte märker av att hjullaget är dåligt när man hissar upp och känner för hand, och ljudet behöver inte heller bli starkare/svagare när man svänger. Men iom ljudet inte påverkas av om jag har växel i eller ej, eller oavsett vilken växel jag har i, lät de säkra på att det var just hjullagret.

    Om det har varit pistonglagret hade det märkts på att ljudet hade blivit starkare vid gaspådrag, vilket det inte blir.

    Jag skriver här på tisdag förmiddag vilket felet är på min bil som verkstan hittade.

    Trevlig helg!

  8. #8

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Pinjong... Pistong... Resonans... Redundans...He He. Jag skriver mycket fel tydligen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Är det bakre lagret på pinjongen som är dåligt så påverkas det inte av gaspådrag enligt flera källor.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Ok. 3500kr blir det om det är hjullagret, då de isf byter hela "navet". Inkl 800 för arbetet på mekonomen. Om det är pinjongen gissar jag att det blir betydligt mer. Håller tummarna för det billigare alternativet.

  11. #11

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Då väntar jag på ditt besök hos verkstaden på tisdag. Jag kan också utesluta pinjongen.

  12. #12

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Det var hjullagret, vänster fram. Kostade 3574kr på mekonomen. Nu är ljudet borta.

  13. #13

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Jag är ganska övertygad om att det är hjullagret på min också, även om det inte känns något glapp.
    Funderingen nu är om man skulle köpa ett nav med lager på bildelsbasen och byta detta själv, är det värt att prova ett begagnat?

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Komplett nav med hjullager kan köpas från ca 500kr i tyskland, sitter bland annat på opel vectra c.
    http://Www.ebay.de är en bra start.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Komplett nav med hjullager kan köpas från ca 500kr i tyskland, sitter bland annat på opel vectra c.
    http://Www.ebay.de är en bra start.
    Mycket intressant, jag tänkte inte ens så långt..

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Missljud vid körning, oavsett varvtal eller växel

    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

Liknande ämnen

  1. Laddlampan lyser vid hård körning vid högre varvtal?
    Av skidåkarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 17:49
  2. Backvarnaren är på oavsett växel, 9-5 -04
    Av fallaman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 13:33
  3. Varvtal på 5ans växel OG9-3
    Av Makro1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •