Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    7

    18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Hej

    Jag har för inte så länge sedan införskaffat en fin liten leksak (9-3 SC 2011) och nu i somras bytt ut mina original 17" fälgar till ALU65 18". Dock tycker jag att det nästan är för stort med sådana fälgar (kanske börjar jag bli gammal och söker bekvämlighet istället för utseenden).

    Visserligen är de jättesnygga, Continentaldäck som rullat ett par hunda mil nu i somras bara, och redan börjar jag fundera på att byta tillbaka till mina 17". Om man kollar på bl...et.se så verkar intresset för såna inte vara så stor.

    Hur ser det egentligen ut med dessa originaldelar? Jag försöker inte sälja nåt här, när jag gör det, gör jag det där det säljs grejer. Är bara nyfiken på om saab-folket börjat gå över till eftermarknadsprodukter...

    Tack på förhand (för era tankar och kommentarer)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Nu vet jag inte vad du förväntar dig för pris, men faktum är att efter konkursen så säljs fabriksnya orginalfälgar väsentligt billigare än innan vilket givetvis pressar ner priserna på begagnatmarknaden, se t.ex. här:

    http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... older.aspx

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Om du inte är ute efter det där lövtunna däcket så kan du prova däck med 45-profil istället. Det normala brukar vara 40-profil på 18", men hjulhusen är stora på ng9-3 så en profil högre fungerar utmärkt om man inte har toksänkt bilen. Då blir profilen samma som standard för 17" och bekvämligheten lite bättre.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    7

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Nu vet jag inte vad du förväntar dig för pris, men faktum är att efter konkursen så säljs fabriksnya orginalfälgar väsentligt billigare än innan vilket givetvis pressar ner priserna på begagnatmarknaden, se t.ex. här:

    http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... older.aspx

    Jo, jag har kollat på Ana Trollhättans hemsida också, och det var inte riktigt min smak de där originalfälgar.
    När Ana Trollhättan började sälja det de köpt på sig låg mina fälgar på 3750:- per styck. Det blev inget köp hos dem, utan ett privatköp av nån som ville ha 20" på sin nyinköpta 9-3 SC Aero, så det blev jag sugen på...

    Det finns väl inte många typer av just originalfälgar man kan tänka sig ha...eller?
    Mina fanns

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    7

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om du inte är ute efter det där lövtunna däcket så kan du prova däck med 45-profil istället. Det normala brukar vara 40-profil på 18", men hjulhusen är stora på ng9-3 så en profil högre fungerar utmärkt om man inte har toksänkt bilen. Då blir profilen samma som standard för 17" och bekvämligheten lite bättre.
    Jo, jag kör med 225/45 R18, just för att inte äventyra det där med bekvämligheten.
    Tänkte bifoga en bild, men det vill sig inte: hur gör man?

    Vad skulle man kunna begära för pris på dem om jag beslutar mig för att sälja?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Bild bifogas genom att du lägger upp den på en server, egen eller tjänst (t.ex Photobucket), och sedan länkar in den från ditt inlägg.

    Jag tycker definitivt ALU65 är en av dom snyggaste originalfälgarna. Själv kör jag med ACE Twist som ser ut som en ALU65 på steroider. Luftigare och smalare ekrar, men samma grundutförande.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    7

    Re: 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Bild bifogas genom att du lägger upp den på en server, egen eller tjänst (t.ex Photobucket), och sedan länkar in den från ditt inlägg.

    Jag tycker definitivt ALU65 är en av dom snyggaste originalfälgarna. Själv kör jag med ACE Twist som ser ut som en ALU65 på steroider. Luftigare och smalare ekrar, men samma grundutförande.
    Thx för info, ska se om jag klarar av det med att infoga bild nästa gång behovet finns.

    Jag såg en av dina äldre trådar, Hot chilli, hade en likadan 9-3 innan jag bytte till SC (denna gången svart). De fälgarna är snygga de också, utan tvekan.

    Efter en del grublande över hur jag ska göra, sälja eller ej...det klokaste vore för mig o behålla de trots allt. Anledning till att jag först bytte till ALU65 var just för att de var skitsnygga...Med det sagt tänkte jag sluta terrorisera er för den här gången.

Liknande ämnen

  1. Finns Five spoke twin i 16"?
    Av noniz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 22:40
  2. 17" 7-spoke Twin på en 9-3 SC?
    Av GrandDanoise i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 22:56
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:40
  4. 5-spoke twin aero 17"
    Av Nizze i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •