Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Vilket år var det Blinkers-funktionen försvann på bilar i Sverige? Runt 2007-2008 nånting måste det vart? Och på vissa tyska modeller måste det vart några år tidigare? Jag tycker det är så bra med blinkers på dom få, oftast äldre, bilar som har det. Tex när man ligger i en motorvägsfil och det är lite trångt, då kan man blinka med en orange lampa och visa att jag vill in i filen och folk lämnar lite plats, kanske. Nu svänger ju folk bara in hur som helst och man får aldrig nån aning innan det händer och det blir väldigt tighta situationer hela tiden. Dessutom är ju folk alltid upptagna i telefon och har rätt dålig koll och då blir det ju förstärkt liksom. Även i rondeller är det ju käckt att blinka, så även där hade det var bra om nyare bilar också hade blinkers. Men det är väl nån EU regel antar jag.

    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Den finns nog även på nyare fordon, det är bara det att den ligger för långt ner i menyerna på touchskärmen...
    ...ska man samtidig bubbla i mobilen finns det inte tid till sånt..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Då den inte är direkt nödvändig för att ta sig från A till B så försvann den när folk insåg det.

    Det pratas ibland om förarlösa bilar, som vi kanske får se i framtiden; jag tycker man ser sådana ganska ofta.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Ingen som har lagt märke till vissa bilmodeller som verkar ha fördröjnings funktion på blinkersen då?
    Ser ofta såna när jag kommer till t-korsningar och måste vänta eftersom att det kommer en bil från vänster som inte visar att den ska svänga MEN typ 2 meter innan innan korsningen så går blinkersen igång och bilen svänger. Vilket betyder att jag utan nåra problem hade kunnat köra ut för längesedan. Men nädå, jag stör mej absolut inte när jag är försenad till jobb och kör en firmabil som går som en påse nötter!
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Det pratas ibland om förarlösa bilar, som vi kanske får se i framtiden; jag tycker man ser sådana ganska ofta.
    Kanske förklaringen till att just de inte använder blinkers?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Kanske har platsen i elcentraler/spakar använts till en dimljusfunktion man kan tända helt i onödan...
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Cyklade en sväng i morse och träffade då på en bil där någon verkade ha skojat till det för föraren genom att byta plats på blinkersspak och tuta. Cyklar på en huvudled och får vid en korsning möte i form av en vit Toyota med äldre dam i. Utan någon förvarning svänger hon rakt över vägen mot mig och verkar, när hon nu ser mig, inse att hon glömt blinka. Hon tutar och blänger genast surt på mig då hon verkade fått för sig att det är jag som kopplat om hennes bils signaler.

    Nog för alla cyklister cyklar som dårar i trafiken, men denna gång var jag ju helt oskyldig...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    BMW och Mercedes Benz var ju jättetidiga med att avskaffa blinkers. Snacka om innovation och ligga i teknikens framkant. Tyvärr finns det ju allt för många wannabees idag. Man blir förvirrad när en icke blinkande bil visar sig vara en Skoda, Kia, Opel etc. Jag vet ju att övriga bilfabrikat inte kommit så långt tekniskt som BMW&M-B, så det blir liksom lite chockartat i korsningar ibland.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Tror minsann vi är lite ironiska här
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Jag såg en 740 idag som hade denna nymodigheten.

  11. #11
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag såg en 740 idag som hade denna nymodigheten.
    Ser många 740 vid skolan som har denna lyxiga nymodighet
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag såg en 740 idag som hade denna nymodigheten.
    Aha, det går alltså att modda in? (Tråden skulle kanske passa in under "styling"?)

    Kan man ta bort blinkreläet eller räcker det kanske med att man sitter på eller SMS:ar med vänsterhanden för att inte kunna peta på den där konstiga pinnen vänster om ratten?

    Jag tycker det är särskilt ballt att inte ha blinkfunktion i rondeller när jag testat en BMW. SÅÅ jäkla kul att se alla förvirrade som ska in i rondellen. De tvärnitar för att de TROR att jag ska fortsätta. Men tjii, jag svänger av första avfarten. Kul va? Det rekommenderas verkligen som kul upptåg i trafiken.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Vilket år var det Blinkers-funktionen försvann på bilar i Sverige? Runt 2007-2008 nånting måste det vart? Och på vissa tyska modeller måste det vart några år tidigare? Jag tycker det är så bra med blinkers på dom få, oftast äldre, bilar som har det. Tex när man ligger i en motorvägsfil och det är lite trångt, då kan man blinka med en orange lampa och visa att jag vill in i filen och folk lämnar lite plats, kanske. Nu svänger ju folk bara in hur som helst och man får aldrig nån aning innan det händer och det blir väldigt tighta situationer hela tiden. Dessutom är ju folk alltid upptagna i telefon och har rätt dålig koll och då blir det ju förstärkt liksom. Även i rondeller är det ju käckt att blinka, så även där hade det var bra om nyare bilar också hade blinkers. Men det är väl nån EU regel antar jag.

    När det slutade monteras? Nja, på min 9-5 09:a finns det iaf en spak/pinne på vänstersidan om ratten som min son, som nyss tagit körkort, påstår att man kan visa körriktning med. Så till 09 fanns det tydligen på Saab iaf. Men nu petar jag alltid näsan med vänster hand, så jag har inte haft möjlighet att kolla om det funkar som på farsans gamla Folka 1200 från 56.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Äntligen har politikerna fattat nåt, nu hoppas vi bara dem förstår dumheterna med bilbälten också!

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Sv: Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag såg en 740 idag som hade denna nymodigheten.
    Aha, det går alltså att modda in? (Tråden skulle kanske passa in under "styling"?)

    Kan man ta bort blinkreläet eller räcker det kanske med att man sitter på eller SMS:ar med vänsterhanden för att inte kunna peta på den där konstiga pinnen vänster om ratten.
    Nej, nej, nej. Du måste beställa ett "Wild West Power Boost Blingbling Kit Delux 2 Onesizefitsall Holy Turbo Shit" från Plastic Wingpower and Styling Store punkt kom. Kostar en halv månadslön, levereras med massor av klistermärken men utan instruktionsbok. Tillverkad i Kina för en dollar och består av en bit blå silikonslang, ett par skygglappar och ett gem.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    På M-B från 2012 och framåt kan jag förstå om det verkar som de saknar blinkers. Av någon outgrundlig anledning har de ju bytt plats på spakarna (nej, ingen ironi!) så det är nog rätt vanligt att folk ändrar farthållaren istället för att blinka...

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Bytt plats på spakarna ja...
    Sisådär 10 - 15 år sedan så hade mina föräldrar en gammal Opel Kadett där blinkerspaken satt på fel sida.

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Däremot verkar nya bilar ha den utomordentligt fantastiska och läckra funktionen att de tänder dimljuset på den sida av bilen som har insida i kurvan den befinner sig i.

    Skämt åsido så verkar biltillverkarna idag få placera blinkersen hur som helst utan nåt som helst krav på synlighet. Att sätta blinkersen ihop med halvljus eller inuti ett runt bakljus är ju skitbra då de enbart syns i mörker och i en ytterst begränsad vinkel som inte innefattar att man tittar på den från sidan. T.o.m. Volvo designar( ) sina bilar numera så att blinkersen inte syns trots att den är aktiverad.
    Nyaste Golf är typexemplet på hur man kan montera blinkers så illa att de inte syns om man inte släcker all annan belysning på bilen. Idioti!

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Dagens observation:
    En ny och fin Audi blinkar vänster i rondellen men väljer att svänga höger.
    Resultat: Jag fick ställa mig på bromsen....

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: När försvann blinkers-funktionen på bilar?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Dagens observation:
    En ny och fin Audi blinkar vänster i rondellen men väljer att svänga höger.
    Resultat: Jag fick ställa mig på bromsen....
    Hur stod du då? Skulle du köra in i rondellen och han försvann en avfart tidigare än du trodde?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. följ hem funktionen
    Av patron i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 17:12
  2. PM ligger ibland kvar i utkorgen
    Av Lecce i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 11:07
  3. Min blinkers försvann...
    Av Goofy i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 17:59
  4. Funktionen HSA på nya 9-3 SC?
    Av Björnen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 16:50
  5. RDS funktionen borta
    Av Deco i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •