Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

  1. #1

    Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Hej.

    För några dar sedan så började bilen väsnas nåt så bedrövligt tystnade dock kort därefter. Upp med huven och tyckte det lät som spännhjulet och stödhjuler väsnades lite så jag beställde nya + rem på speedparts. Släppte upp späningen på remmen och visst allt väsen försvann. Åkte vidare och tänkte att det värsta som kan hända är väl att hjulen kärvar ihop och man blir ståendes utan vattenpump, servo o.s.v. Idag 500 meter innan jag kom hem så börja det väsnas nåt bedrövligt igen och servon sluta svara. Upp med huven och får se att det pumpas servoolja från hålet i expansionskärlet över hela motorutrymmet med luftbubblar och bränd lukt.

    KAn det vara något annat förutom servopumpen som gått o dött eller kan detta bero på något annat? Jag har kikat runt och känt efter men har inte upptäckt något läckage någon annanstans.

    Bettan är en 9-5:a från 05 som annars är överdrivet välservad (av mig)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Av din beskrivning att döma så låter det onekligen som om servopumpen är boven i dramat.
    Har du kollat tryckslangen till servon (den som går i en båge över styrväxeln) så den inte läcker. Den brukar nämligen göra det, sen kommer det in luft systemet och det börjar yla om pumpen.
    Men att det trycks ut olja ur avluftningen till locket har jag inte varit med om, förutom när man fyllt på alldeles för mycket servoolja och ger fullt rattutslag...

  3. #3

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Jag ska kolla noga imorgon i dagsljuset men jag hoppas det är pumpen. En tryckledning är ju inte så fasligt dyr men sen gäller det att hitta någon som kan pressa dit den för en rimlig peng. Jag slet o drog lite i servopumpshjulet och den glappar relativt friskt i sidleds.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Är också lite nyfiken på detta.

    Har en 9000 CS som luktar hydraulolja ibland.
    Det finns inga läckage av olja.
    Öppnade locket på behållaren med motorn igång och det var väldigt mycket rörelse på oljan i behållaren, nästan så det rann över pga högt inflöde i burken. Funderarde om det verkligen brukar vara så ? Kanske jag aldrig öppnad locket med motorn igång tidigare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Högt flöde är det.
    Men det ska inte finnas övertryck.

  6. #6

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Har monterat av pumpen nu. Trångt och bökigt minst sagt.... För andra som ska byta så sitter den med 3 skruv på framsidan som man kommer åt genom hjulet och två bak. Börja med att lossa expansionsröret och tryckröret. En av skruvarna på framsidan fixerar tryckslangen. tryckslangen sitter sen med en mutter (17mm) trångt som

    Oljan var ju inte direkt klar om man säger så....

    Hur tömmer man systemet på olja? Finns det någon tapp någonstans för det. Eller får man spola runt hela systemet med ny olja?

    Ny (bättre beggad) pump bör dyka upp i lådan idag. Servicekittet från speedparts har dock inte kommit som jag beställde i måndags. Så får kanske montera tebax gamla remmen tillfälligt.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    För att byta oljan brukar jag lossa anslutningarna ner på styrväxeln (från pump resp till behållare) och låta olja rinna ut. Vider även ratten till resp ändläge för att få ur så mycket som möjligt ur styrväxeln
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Hade liknande bekymmer med min gamla 9-3a där olja trycktes ut från servon. I mitt fall var det motorolja som trängt in pga dåliga packningar. Byte av motorolja, packningar och servoolja (2 gånger) så gick den bra sen igen efter några mil
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  9. #9

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Jag har tittat på lite bilder. Är det inte så att servopumpen drivs av en axeln som sticker ut från motorn på 9-3? På min 9-5:a så drivs pumpen av drivremmen. När man lossat pumpen så drar man ut den åt sidan. d.v.s. det finns ingen synlig axel på pumpen.

    bilder.

    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=25843868

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    9-3:ornas servopump drivs av kamaxeln ja (alla utom V6:orna då).
    På samma sätt drivs 9-5:ornas vacuumhjälppump (till automatare).

    Det finns problem på 9-3:orna med att packboxen inte tätar och motorolja trycks ut i servopumpen och överfyller systemet. Enkelt att åtgärda men drygt med ursköljning av servoolja

  11. #11

    Re: Servoljan sprutar ur expansionskärlet

    Nu har pumpen bytts och systemet rensats

    Började med att göra rattutslag ca:30 ggr för att pressa ut den kvarstående oljan.

    Montera ihop allt igen och fyller upp med ca 2 dl olja i expansionskärlet.
    Fullt rattutslag till olja sjunkit ner (ca 10-15 varv)
    Fyller upp med 3 dl till och och kör fullt rattutslag tills det slutar bubbla i expansionskärlet.
    1 dl olja till. Startar bilen och det börjar tjuta friskt ganska snabbt men servon svarar. Kör fullt rattutslag 5 ggr. Låter bilen svalna. Fyller upp med 1 dl olja till maxstrecket. Gör rattutslag igen 5 ggr när bilen är avstängd.
    Väntar 30 minuter. Startar bilen och kan köra utan missljud

    Något som jag uppmärksammat är hur otroligt lätt det är att svänga nu. Nybilskänsla i styrningen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. sprutar eld HJÄLP
    Av Tobbe132 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 18:37
  3. Klet i expansionskärlet?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:55
  4. Bil som sprutar vit rök
    Av ketchupturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 20:44
  5. Olja i expansionskärlet
    Av JoKer65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •