Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Felkoder rattvinkelgivare "Antisladdsystem ur funktion" NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Felkoder rattvinkelgivare "Antisladdsystem ur funktion" NG9-3

    Har en 9-3 SC TiD 2007 som trilskas med ESP:n. Symptonen började för ca 1 månad sedan med att felmeddelandet "Antisladdsystem ur funktion" visades i SID. Omstart av bil så var felmeddelandet borta. Kunde därefter dröja ngn dag innan det återkom. Men med tiden så kom felet oftare och oftare för att till slut dyka upp direkt vid start av bilen.

    En avläsning med en Autocom visade på följande felkoder:

    Startspärr (Startspärr - Diagnose CIM)
    C0547 - Kommunikationsfel med dator för omkopplingsmodulen under ratten
    - Intermittent

    C0460 - Styrvinkelgivare
    - Intermittent

    Multifunktion (Tilläggsvärmare - Eberspächer)
    U2139 - Kommunikation med CIM (Rattstyrenhet)
    - Intermittent

    Har provat att kalibrera styrvinkelgivaren via Autocomen men får upp samma felmeddelande direkt, dvs kalibreringen går inte att genomföra.

    Visst, det känns som att byta CIM vore det rätta men jag vill gärna försöka utröna om det kan vara något annat (det är ju inte helt gratis att byta CIM) som spökar.

    Nån som har nåt tips på nåt annat att kolla upp?
    Saab 9-3 SC 1,9TiDs 2007

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Antisladdsystem ur funktion

    CIM är bland det vanligaste ESP bekymrena.

    Måste ha en Tech 2 med säkerhetsacces för att byta CIM.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Re: Antisladdsystem ur funktion

    Japp, visst verkar det så. Ingen som har erfarenhet att felsöka/reparera styrvinkelgivaren i CIM?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC 1,9TiDs 2007

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladdsystem ur funktion

    Hade liknande problem med ESP:n på min bil.
    I mitt fall räckte det med ny programvara till ESP-styrdonet och sedan dess har jag inte fått några felmeddelanden (3-4 månader sedan uppdateringen)

    Finns en tråd om detta här --> viewtopic.php?f=4&t=330323 <--
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  5. #5

    Re: Antisladdsystem ur funktion

    Hur har det gått? Även jag har fått problem med antisladd som larmar efter tids körning, om denär kall. Är den varm larmar den snabbare än när den kall, ibland omgående.
    Felkod c0460 00
    Detta verkar ju inte vara ett helt ovanligt problem och flera verkar få det under vintern ... kan kyla, potthål var orsaken? Måste ju vara glapp, oxid, kallödning som orsakar det. Ngn som vet?
    Det går att köpa steering angle sensor separat på ebay kräver Tech2 omkalibrering (sök på saab 93 cim repair) och slippa byta cim.
    Tydligen går det att slippa byta cim för problem med vindrutetorkare oxå (saabcentral broke windshield wipers).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Felkoder rattvinkelgivare NG9-3

    Har fått felkoderna c0253 och c0460, vad kan detta vara? bilen är en 9-3 aero 2006
    9-3 aero 2,8XT

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Akut hjälp felkoder?

    Hej!

    Enligt WIS.
    C0253 = Rattvinkelgivare ej kalibrerad
    C0460 = Rattvinkelgivare internt fel

    Kan vara så enkelt som att den behöver kalibreras.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Akut hjälp felkoder?

    Tackar. Kalibrering utförs med tech2 antar jag , eller?
    9-3 aero 2,8XT

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Akut hjälp felkoder?

    C0460 - Internt fel.
    Har du otur är det en ny CIM som gäller, eller en bättre begagnad med tillhörande nyckel.
    Men prova att kalibrera först innan vi målar f@n på väggen

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Antisladd Ur funktion.

    Fick lov att bärga bilen i helgen som va efter att kopplingen lagt av. Va inre slavcylindern som gett upp. Efter vi bärgat bilen står det antisladd ur funktion. Bärgaren vill att jag skulle ha i handbromsen lite när han skulle ha upp bilen på flaket. Glömde ha ur handbromsen när bilen skulle ner.
    Vad kan va fel ?

  11. #11

    Byta steering angle sensor i CIM ?

    Hej,

    Har nu undersökt mina ESP bekymmer, visade sig vara CIM C0460 00.

    Nu undrar jag om någon här lyckats byta bara steering angle sensor, istället
    för att byta hela modulen ?

    Och går det att få tag på nya SAS ?
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Har inte hört om nån som försökt, eller lyckats.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Hyvens:

    Efter en del googlande så hittade jag det här
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...9&postcount=14

    Så omöjligt är det inte. Synd dock att det verkar svårare (omöjligt?) att få tag på ny sas.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81

    ESP felkod C0460, byte CIM? NG9-3

    Har en kompis med varning "antisladd ur funktion, kontakta verkstad".
    Fått den utläst till felkod C0460 Steering angle sensor, not calibrated or faulty.
    Bil: NG9-3 -05
    Har sökt och läst en del om det men då vissa trådar är gamla och det kanske kommit nya sätt att lösa dessa så provar att fråga här innan.

    Det är ju ett känt problem att dessa går sönder, är det bara byte av CIM som gäller eller kan man laga det själv?
    Vågar man köpa en beg CIM eller kommer den snart dö med? Och om man köper beg, måste man ha med en nyckel till den då?
    Vilket artikelnr ska man leta efter? (12805194?)
    Var kan man köpa nya sådana?

    Är det avkodning av gamla cim först och sedan koda in nya som gäller vid byte?

    Ska man försöka uppdatera esp boxen först innan byte då det verkar fungera för vissa?

    Tacksam för all hjälp/råd som kan fås.
    Golf MK7 R SC -16

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    På en 9-3 -06 kan man plocka rattvinkelgivaren ur en CIM och sätta i en annan. Det vill säga, köp en CIM på skroten och tag endast givaren ur denna och byt mot den som är trasig i din bil. Gissar/misstänker det är samma på en -05.

    - - - Uppdaterad - - -

    Sedan vet jag inte vad det är utläst med i ditt fall. En Tech2 kan se givarvärdet medans du vrider på ratten, så då ser man om givaren verkligen slutar visa värden.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81
    Ska fixa en CIM från skroten vi har här imorgon.
    Är det simpelt att skruva isär den och byta?

    Ska se om han med Tech2 kan läsa av givarvärdet på den, kan det räcka att kalibrera den?
    Golf MK7 R SC -16

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Jag vet faktiskt inte hur man byter eller om det är svårt. Bilen jag fixade larmade om antisladd ur funktion när jag var på väg till en verkstad för att lämna en annan Saab. Lånade snabbt verkstadens Tech2 och konstaterade att rattvinkelgivaren slutade visa lite värden vid rättvridning åt vänster. Verkstaden visste om en annan verkstad som var riktigt bra på just Saabs elsystem, så vi kontaktade dom. "Köp en CIM på på skroten så tar vi givaren från den" blev deras svar. Hade varit kul att byta själv, men hade inte någon tid över, så jag lämnade in en 9-3 -06 och en lös CIM och verkstaden skruvade.

    Jag nollade felkoden vid besöket hos första verkstaden och felet återkom inte förrens ett par veckor senare. Så det verkade glappa på något sätt i givaren. Körning på grusväg verkade vara bra sätt att få fram larmet om antisladd ur funktion. Kalibrering vet jag inte vad det gör i detta fallet. Är det något man gör för att tala om i vilken rattvinkel hjulen står rakt? Har bilen glömt det av någon anledning kan ju kalibrering hjälpa.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Jag har bytt rattvinkelgivarn i CIM på en -06. Hade också felkod 0460 som kom och gick under några månader för att på slutet bli permanent. Provade även kalibrera givaren utan framgång. Det finns en uppdaterad mjukvara till ESP för just detta problem som har lite större tolerans för avvikelser från givaren innan felkod triggas. Jag provade även uppdatering utan resultat.

    Köpte sedan en begagnad CIM och flyttade över givaren. Att plocka isär och byta givaren är ganska enkelt, men själva ihopsättningen är lite pillig då det sitter kontaktpinnar till airbag bl.a som måste hamna i rätt läge. Missade själv ett stift vid ihopsättningen och fick felmeddelande airbag ur funktion i displayen vid uppstart, så jag fick skruva isär igen och rätta till pinnen som hamnat fel. Efter bytet måste givaren kalibreras med Tech-2 .
    Senast redigerat av eddy den 2017-02-13 klockan 23:14.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Här har du en utförlig instruktion på hur du demonterar CIM.
    Viktigt!! Lossa +polen på batteriet så slipper du felkoder på airbag och eventuella missöden ;-)

    https://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av eddy Visa inlägg
    Jag har bytt rattvinkelgivarn i CIM på en -06. Hade också felkod 0460 som kom och gick under några månader för att på slutet bli permanent. Provade även kalibrera givaren utan framgång. Det finns en uppdaterad mjukvara till ESP för just detta problem som har lite större tolerans för avvikelser från givaren innan felkod triggas. Jag provade även uppdatering utan resultat.

    Köpte sedan en begagnad CIM och flyttade över givaren. Att plocka isär och byta givaren är ganska enkelt, men själva ihopsättningen är lite pillig då det sitter kontaktpinnar till airbag bl.a som måste hamna i rätt läge. Missade själv ett stift vid ihopsättningen och fick felmeddelande airbag ur funktion i displayen vid uppstart, så jag fick skruva isär igen och rätta till pinnen som hamnat fel. Efter bytet måste givaren kalibreras med Tech-2 .
    Vet du om det måste vara en bil med ESP? även fast man bara tar givaren?
    Och även om det gör något att airbag är utlöst?
    Hittade fler på skroten men airbag är utlöst på dem.

    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Här har du en utförlig instruktion på hur du demonterar CIM.
    Viktigt!! Lossa +polen på batteriet så slipper du felkoder på airbag och eventuella missöden ;-)

    https://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U

    /Jonas
    Perfekt, såg inte så svårt ut

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Golf MK7 R SC -16

Liknande ämnen

  1. Antisladdsystem ur funktion NG9-3
    Av Mattiasohult i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2023-05-23, 17:13
  2. [LÖST] Antisladdsystem ur funktion NG9-3
    Av Mraz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-10-09, 19:22
  3. "Antisladdsystem ur funktion" på 9-3SC -06
    Av markuz85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:40
  4. Antisladdsystem ur funktion. "Stor" grej?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •