Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158

    Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    Finns det fler än 2 utförande av stötdämpare på ng9-3?
    Verkar som cabben och kombin har en typ av infästning och sedan en annan typ, som sen finns i sport och vanligt utförande. Men sen finns det olika färgkodningar.

    Om man vill byta stötdämpare, är det viktiga att det är sport eller vanlig (och förståss att det är rätt infästning) - om man byter båda sidor kan man då skita i färgkodningen? Passar alla sportdämpare, från cab eller kombi, min bil som vad jag förstår har sportfjädring?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2

    Re: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    Det finns många olika stötdämpare till 9-3.
    Sedan, kombi eller cab.
    Vanligt chassi, sportchassi eller ultrasportchassi.
    Med eller utan nivåreglering.
    Olika motoralternativ.

    Färgkoden talar om vilken typ av stötdämpare det är.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158

    Re: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    Jag måste altså krypa under bilen och kolla då... Vad händer om man sätter fel dämpare bak? Sålänge sport är rätt... om det är till en combi? I EPC är det rätt luddigt tycker jag...

    Funderade på att köpa ett par beggade lågmilade billiga dämpare på skroten för att testa om mina är dåliga då jag har vibrationer i vad jag tycker bakvagnen... Kan vara obalans i däck men jag tycker den skakar onödigt mkt för små gupp i vägbanan... Inte jänkargung utan durr vibrationer... Men som sagt, jag är van och uppväxt med vanlig fjädring och 15" däck, inte 17" cab med sportfjädring...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158

    Re: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    i praktiken vad är skillnaden på nedan dämpare; 2004 finns bara ett artikelnr som sen ersatts av 15 12 776 261

    15 12 776 261 Stötdämpare Vit lila Sänkt Sportchassi 2007-2011, CV, CODE=69 2
    15 12 776 262 Stötdämpare Brun lila Sportchassi 2007-2011, CV, CODE=70 2

    Vad är konsekvensen "i praktiken" om man köper 15 12 776 262

    Dvs byter ett par slitna 18000 mila mot ett par av "fel" artikelnr?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 76259.html
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5

    Re: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    Läs den beskrivande texten. Sportchassi = det vanliga sportchassit som är 10mm lägre än standard. Sänkt sportchassi = ultrasportchassi (tillval, standard på Turbo X) som är ytterligare lite lägre.

    Utan nivåreglerade dämpare är det fjädern som bestämmer höjden så dämpare av "fel typ" får ett förskjutet arbetsområde. Om det räcker för att dämparen ska bottna nere eller uppe vet jag inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158

    Re: Stötdämpare och färgkodning, ng9-3

    OK. Fast enligt EPC fanns på min CV/Cab 2004a bara standard eller sport, och sport har ersatts av sänkt sportchassi, var alltså sportchassi = sänkt sportchassi på tidiga bilar? Dessutom står på min bil bara - - - - på infon på dekalen som beskriver vilket chassi bilen har, jag tror pga bilen gått internt på saab och har ett lågt chassinummer... Jag tror även tidiga SS bara hade standard och sport om jag minns EPC rätt, medan de senare hade tre val... Och de äldre dämparna har ersatts i EPC av nyare artikelnr.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare 9-5 -99
    Av Glader9991 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 10:39
  2. Stötdämpare 9-5
    Av Thomas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •