Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Utröna om fel på vevaxelgivare eller tändkassett? OG9-5

  1. #1

    Utröna om fel på vevaxelgivare eller tändkassett? OG9-5

    Hej!

    Jag har, vad jag misstänker en trasig tändkassett på min 9-5 2007, 2.3t Bio, alternativt en trasig vevaxelgivare, så mkt har forumet lyckats hjälpa mig hittills.

    För att utesluta det ena, så tänkte jag börja med det lättaste, nämligen att prova byta tändkassett. Tändkassetter växer inte på träd i min lägenhet tyvärr, så jag går i tankarna att prova med en tändkassett från en kollegas 9-3, årsmodell 2008.

    Jag har inte lyckats få ett klargörande vad gäller om det ens går att byta kassetter modellerna emellan eller inte.

    Är det någon vänlig själ som kan bekräfta eller dementera om detta är möjligt?


    Ändrar frågan och förklarar lite ytterligare efter snabbt svar om tändkassetten.

    Symtomem är liknande andras på forumet.
    Bilen hade stått i ca 12h, startade fint som vanligt, sen efter ca 700m så bara tvärdör motorn. Instrumentpanelen lyser, det är kräm i batteriet etc. Men, den startar inte upp igen.
    Väntar ca 10 minuter, provar igen, och hon startar upp finfint. Kör hem ca 3 mil utan problem.
    Nu har hon stått hela helgen, ska åka till jobbet, och då händer exakt samma sak. Dör, väntar, startar igen efter ca 10 min, och hon går igång fint.

    Hittils så låter det ju som vevaxelgivaren om jag har förstått forumexperterna rätt.
    Men, idag när jag skulle åka från jobbet så vägrar hon starta överhuvudtaget.
    Det går itne att vänta ut henne, hon vägrar starta helt enkelt. Fick bli upphämt av sambon på jobbet.

    Lutar vi fortfarande åt vevaxelgivaren, att den dött helt och hållet så bilen vägrar starta, eller kan det även vara tändkassetten?

    Med oerhört vänliga hälsningar
    Fredrik

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: 9-3, 2008 Tändkasett till 9-5, 2007?

    Går ej, ng9-3 har separata tändspolar och därför ingen tändkassett.

  3. #3

    Re: 9-3, 2008 Tändkasett till 9-5, 2007?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Går ej, ng9-3 har separata tändspolar och därför ingen tändkassett.
    Kuken!

    Tack för svar dock

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Utröna om fel på vevaxelgivare eller tändkassett?

    Vevaxelgivare, Tändkassett eller bränslepump är väl misstänkt.
    Jag hade börjat med att se om den tänder på startgas. Om den tänder då så fungerar vevaxelgivare och tändkassett=misstänkt bränslepump.

    Om den inte tänder på startgas så kan det vara tändkassett eller vevaxelgivare, kolla då om du har bränsletryck, eller lyssna åtminstone om du hör pumpen, finns då bränsle=misstänkt tändkassett.

    Signal från vevaxelgivare behövs både för att få igång gnista och bränsle, där av kan ovanstående felsökning vara lämplig (om man inte har en tändkassett att prova med till hands).
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Utröna om fel på vevaxelgivare eller tändkassett?

    En klassiskt sätt att märka om vevaxelgivaren är kass är att nålen på varvräknaren ska lyfta lite från botten när du kör på starten i några sekunder. Om inte varvräknaren reagerar så kan man starkt misstänka vevaxelgivaren.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: Utröna om fel på vevaxelgivare eller tändkassett? [Fixat

    yes, bränslepumpen var jag inte sådär orolig för, efter ett antal försök så luktade det etanol i motorrummet så hoppades att det var ett bra tecken (beror ju på hur man ser det givetvis)

    Jag kollade på varvnålen när jag försökte starta bilen, och jag tyckte den hoppade till lite, så förhoppningsfull snodde jag en tändkassett från en av jobb-bilarna, bytte ut den på 2 röda och provade, startade utan problem på första försöker

    Så slutsatsen är att det var tändkassetten det var fel på, dyrare än givare, men lite mindre bök, och framförallt slipper jag lämna in den på nån semidyr bluff-verkstad.

    Köpte en ny tändkassett på Mekonomen, och blev lite extra glad när det var Saab Automobile Parts som faktiskt tillverkat den

    Tack för hjälpen vänner

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Röd eller svart tändkassett i B2x5 som fått B2x4 bottendel
    Av oso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 16:59
  2. Vevaxelgivare eller bränslepumpen?
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 10:07
  4. Vevaxelgivare eller vad????
    Av Joninbyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 14:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •