Hej!

Jag har, vad jag misstänker en trasig tändkassett på min 9-5 2007, 2.3t Bio, alternativt en trasig vevaxelgivare, så mkt har forumet lyckats hjälpa mig hittills.

För att utesluta det ena, så tänkte jag börja med det lättaste, nämligen att prova byta tändkassett. Tändkassetter växer inte på träd i min lägenhet tyvärr, så jag går i tankarna att prova med en tändkassett från en kollegas 9-3, årsmodell 2008.

Jag har inte lyckats få ett klargörande vad gäller om det ens går att byta kassetter modellerna emellan eller inte.

Är det någon vänlig själ som kan bekräfta eller dementera om detta är möjligt?


Ändrar frågan och förklarar lite ytterligare efter snabbt svar om tändkassetten.

Symtomem är liknande andras på forumet.
Bilen hade stått i ca 12h, startade fint som vanligt, sen efter ca 700m så bara tvärdör motorn. Instrumentpanelen lyser, det är kräm i batteriet etc. Men, den startar inte upp igen.
Väntar ca 10 minuter, provar igen, och hon startar upp finfint. Kör hem ca 3 mil utan problem.
Nu har hon stått hela helgen, ska åka till jobbet, och då händer exakt samma sak. Dör, väntar, startar igen efter ca 10 min, och hon går igång fint.

Hittils så låter det ju som vevaxelgivaren om jag har förstått forumexperterna rätt.
Men, idag när jag skulle åka från jobbet så vägrar hon starta överhuvudtaget.
Det går itne att vänta ut henne, hon vägrar starta helt enkelt. Fick bli upphämt av sambon på jobbet.

Lutar vi fortfarande åt vevaxelgivaren, att den dött helt och hållet så bilen vägrar starta, eller kan det även vara tändkassetten?

Med oerhört vänliga hälsningar
Fredrik