Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 900 t8 Problem (Video)

  1. #1

    Saab 900 t8 Problem (Video)

    Hejsan, köpte min första Saab nydligen, det blev en OG900 t8 -81:a. Jag har läst mig till att t8:an kan ställa till med problem och min är nog inget undantag. Förra ägarn sa att laddet va lite uppställt.

    Jag köpte den med trasig bränslepump, men jag knackade igång den, och nu funkar den.

    Problemen jag har är bland annat att det är ett jäkla tryck i vevhusventilationen.
    Taskig tomgång ibland.
    Jag sköt en avgasbult på gatan, har inte hittat vart den ska sitta, och en bult har gått av på downpipen, så det känns ju som att den laddar för mycket, den visar 1 bar som mest.
    Ibland när jag ger gas, så dör den helt i nån sekund, för det mesta på 1:an och 2:an.

    Det finns mycket jag skulle vilja ha svar på, men bilen visar aldrig samma symptom två gånger så det är inte lätt att förklara, men ni som kan t8:orna kankse kan berätta vad man ska titta lite extra på.

    Här är två videoklipp som kanske underlättar, youtube slaktade dock kvaliten som inte va den bästa från början. Laddtrycket ligger på 1 bar som mest, om ni inte ser vad det står.

    http://www.youtube.com/watch?v=MMxseaT1jRg

    http://www.youtube.com/watch?v=Db6B1AaPF1I

    Tack.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 900 t8 Problem (Video)

    Hejsan.

    Grattis till ditt köp och välkommen!

    T8,an är rolig när den funkar men tyvärr kan de trilskas rätt duktigt. Hoppas att du inte tappar suget för bilen eller märket för det.

    T8,an är väldigt känslig med tändningen. En bra start och en bra investering för att undvika framtida småtrassel och bekymmer är att byta ut tänddelarna (tändstift, kablar, rotor, fördelarkåpa). Se dock till att använda originaldelar. (Den är som sagt känslig).

    Att den "slår av" när du gasar kan mycket väl vara laddtrycksregulatorn som slår in och klipper. Beror på hur de som fifflat med bilen innan gjort när de trimmat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Saab 900 t8 Problem (Video)

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Hejsan.

    Grattis till ditt köp och välkommen!

    T8,an är rolig när den funkar men tyvärr kan de trilskas rätt duktigt. Hoppas att du inte tappar suget för bilen eller märket för det.

    T8,an är väldigt känslig med tändningen. En bra start och en bra investering för att undvika framtida småtrassel och bekymmer är att byta ut tänddelarna (tändstift, kablar, rotor, fördelarkåpa). Se dock till att använda originaldelar. (Den är som sagt känslig).

    Att den "slår av" när du gasar kan mycket väl vara laddtrycksregulatorn som slår in och klipper. Beror på hur de som fifflat med bilen innan gjort när de trimmat.
    Bilen verkar gå bättre nu och går att köra med. Att den slog av vid fullgas är pga att soppapumpen suger luft.

    Men turbon är tydligen kass. Och jag kan inget om turbos. Jag vet att det är en t3-fläns på den. Passar en turbo från 9000? Tack på förhand.

Liknande ämnen

  1. Hjälp att namnge del. Saab 9-3 Aero -04 (video)
    Av llrobbanll i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 16:49
  2. Saab 9-5 -02. ojämn tomgång och vid körning. [Video]
    Av sundrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 17:17
  3. Problem med vinande ljud OG9-3 T7
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:05
  4. Saab på Google video - Några fler nu...
    Av McGilljam i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •