Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljetryckslampa blinka till vid hård inbromsning? OG9-5

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 991
    Medlem#
    6220

    Oljetryckslampa blinka till vid hård inbromsning? OG9-5

    Hej!

    Var på väg hem på motorvägen var tomt på bilar och testade göra en riktigt hård inbromsning från ca 120km/h då menar ja trycka på bromspedalen så hårt det går.
    Då såg ja att oljetryckslampan blinkade till släppte bromsen direkt, testade göra en lite mildare inbromsning från ca 80 utan att lampan blinkade.

    Kollade oljan när ja kom hem och den vissade fullt.

    Kan säga det att bromsarna tar något grymt bra för ja fick hålla emot riktigt hårt för att inte slå huvudet i ratten.

    Kan det vara så att oljan i tråget for fram och pumpen pumpade luft en liten kort stund?
    Något man bör oroa sig för?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Oljetryckslampa blinka till vid HÅRD inbromsning?

    För det första tycker jag att du bör använda bältet vid såna manövrar!
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Kan säga det att bromsarna tar något grymt bra för ja fick hålla emot riktigt hårt för att inte slå huvudet i ratten.
    Har aldrig lyckats vara nära på att slå i ratten vid såna inbromsningar när jag varit bältad!

    Hur som helst så har även detta hänt mig. Tror att det är som du säger att oljepumpen suger lite luft pga inbromsningen. Det är ju ingen inbromsning man skall göra till vardags egentligen. Den lampan kan ju även tändas i hårdare kurvtagning men då beror det oftast på låg oljenivå.

    Men om du känner att du vill testa bromsarna en annan gång mitt i natten så föreslår jag att du testar från 150km/h. Då känner man verkligen krafterna! Nu såg jag dock på garaget att du har 314mm bromsar. Jag tycker 308mm är svinbra, hur mycket bättre är 314mm? Inte för att det blir något byte för min del då jag precis bytt till 308mm men kan ju vara intressant att veta ändå.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 991
    Medlem#
    6220

    Re: Oljetryckslampa blinka till vid HÅRD inbromsning?

    Har alltid bälte på mig det sitter i ryggmärgen att alltid ta på mig bältet, känns helt fel att åka utan.

    Ja då kanske det inte är något att oroa sig över och som du säger man gör ju inte såna inbromsningar varje dag.

    Känslan är helt annan med 314mm bromsarna åt det bättre måste ja säga, bromsverkan är sjukt bra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Vinglig vid hård inbromsning från hastigheter över 100 OG9-5
    Av daekol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-23, 01:22
  2. Ålande vid hård inbromsning
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •