Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turbo komponents uppgift

  1. #1

    Turbo komponents uppgift

    Är ganska nybörjare på bilar och undrar vad denna komponent har för uppgift och kan det orsaka att bilen röker mycket och spottar ur sig oljigt vatten

    http://www.ebay.com/itm/T3-T3-T4-To4e-T ... 0593578903

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Re: Turbo komponents uppgift

    Det är en tryckklocka och den reglerar hur mycket turbon laddar innan wastegaten öppnar och släpper avgaser förbi turbinen.

    Sannolikt har den ingenting med ditt problem att göra. Jag skulle sätta en peng på att lagren i din turbo har skurit. Förmodligen turbobyte som gäller. Om du inte har så mycket erfarenhet kring skruvande kulle jag rekommendera ett besök på verkstan.

    Om det vore min bil skulle jag dessutom bogsera bilen till verkstan.

  3. #3

    Re: Turbo komponents uppgift

    Ok. Tack för svar. Men en sak som är värd att nämna är att jag tog bort och kollade hur"snurran" såg ut och den glappade inte åt nått håll.
    Och en sak till. Borde pinnen på den okända komponent en röra sig då man gasar?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 464
    "Pinnen", eller tryckstången rör sig inte om man står och gasar utan växel i. Turbon laddar nämligen inte då, det är först då motorn får belastning turbon laddar och ger ett övertryck som man behöver styra avgaserna förbi turbon.

    Kraftig avgasrök och spottar vatten i avgaserna säget du. Försvinner det kylvätska? Om fallet är så, kan man misstänka topplockspackning. "Snurran" glappar inte, skriver du, men lite långsökt så kan det vara spricka i turbons lagerhus som gör att olja blandas med kylvatten och går ut med avgaserna. Men jag kan bara minnas 2 bilar som jag reparerat för det felet sedan de vattenkylda turbona kom på 80-talet.

    Förbrukar motorn onormalt med olja?

    Avgasröken kraftigare än andra bilar?

    Om ja på de sista frågorna skulle jag misstänka att du kör en 9-5 eller en og 9-3 med T7 motor och har fastbrända kolvringar. Använd då sökfunktionen på forumet och sök på "WD 40 metoden"

    Försvinner varken olja eller kylvätska så kan det vara så enkelt att det är sot från avgassystemet som följer med kondensvatten som bildas i avgassystemet. Det är helt normalt, speciellt så här på höstkanten när det blir svalare och lite högre luftfuktighet.


    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5

    Re: Turbo komponents uppgift

    Oj, ursekta, det är en 9-5 -98 2.0t. Och varken kylarvätska eller olja. Men bilen har stått endel och endast blivit uppstartad några gånger de senaste veckorna då detta skett, så det konstiga är hur det kommit så plötsligt. Det är då jag varvar på tomgång som jag ser att den spottar ut oljvatten, men vattnet smakar ej heller som kylarvätska

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Turbo komponents uppgift

    Det är inte så enkelt att det är kondensvatten som kommer ur avgassystemet? Har du kollat efter att du har kört en ordentlig vända eller bara direkt vid uppstart?

Liknande ämnen

  1. Bromssköldens uppgift
    Av XGranis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 17:59
  2. Muk medel vid lack med 2 komponents färg.
    Av brollann i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 21:45
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  4. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •