Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Bromspedal sjunker 9-5 1999

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Bromspedal sjunker 9-5 1999

    Jag har läst runt lite på andra trådar men hittar inte så mkt matnyttigt så jag startar en ny tråd.

    Jag upplevde att bromspedalen sjönk vid inbromsning på min 1999 2,3t 9-5. Vid kraftig inbromsning på motorväg så fortsatte pedalen liksom sjunka, och det gör den även då man trycker på bromsen vid stillastående. Det bromsar, men pedalen ger tydligt efter. Jag har nu gjort rätt mkt med bilen - bytt huvudcylinder till en Skruvat, ny. Oken fram är nya. Jag har luftat REJÄLT med både luftman och vacum vid nipplarna, i rätt ordning enligt boken och flera gånger, änå är det likadant. Jag har inte kört bilen än men den sjunkande tröga känslan i pedalen är precis likadan. Jag blir lite matt... ABS system krånglar ALLTID för mig. Jag har klämt åt slangarna bak för att utesluta att det är där, verkar inte bli nån skillnad. Förra ägaren har inte märkt nåt, men det var så redan när jag köpte bilen. Biltema ok sitter bak, med gamla slitna belägg, medans fram är det helt nytt.

    Tips nån? Jag tycker mig känna att det är ett trögt långsamt flöde av vätska som flyttar på sig när jag trycker, det är inte bara flexigt utan pedalen flyttar sig typ långsamt med konstant tryck på pedalen, det ger inte efter mer och mer ju hårdare man trycker. Då hade jag vart säkert det var luft. Men det läcker inte nånstans, nivån är stabil i burken. Nån chans att det är i ABS enheten? Är det vanligt? 20k mil har bilen gått. Jag vet inte vad nästa steg är riktigt. Jag är inte sugen på att byta huvudcylinder igen.... Och inte heller sugen köpa en ABS enhet utan att veta att det är resultat. Troligen kör jag bilen ett tag och känner på det, för bromseffekten är ändå bra - hyfsat. Jag har läst om 9-3SS här på forumet och övertrycksventiler men inte har 9-5 det? Min Aero 2000 har det inte, det är bomstopp i den...
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Vakuumslangarna till servot hur är dom? Är det en automat eller manuell? Automatväxlade har ju en vakuumpump dessutom till bromsservot. Kan det vara själva bromsservon som strular kanske?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Det är en manuell, så ingen extra pump. Servot - jo kanske, men det trycker ju på baksidan. Jag fårstår inte hur hydraliken skulle ge efter och pedalen sjunka om problemet är på andra sidan huvudcylindern. Är det nån som har erfarenhet av ABS enheten i 9-5? Är den en problem källa?

    Tyvärr är det ju inte så att jag kan utesluta gamla fel, förra ägaren har bytt oken bak och troligen beläggen fram, så då har han ju också luftat rejält. Jag kanske borde lämna in och göra en proffsluftning kort och gott?
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    873
    Medlem#
    7093

    Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Ingen bromsvätska som försvinner antar jag?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Du kan utesluta ABS på de visset att man tar bort kontakt till en givare och då tänds antilock lampa men de spelar ingen roll just nu och bilen ska bromsa som vanligt.
    OM felet är kvar då vet man att ABS har inget med det att göra, dvs ett problem mindre.
    Luft i systemet är typiskt i ditt fall men du har gjort som de ska och den enda som jag ser är att någon gummislang till bromsar utvidgar sig. Detta fel hade min son på en Peugot ett par månader sen.
    Om de var h-cylinder som släpper olja förby sig då skulle pedalen vara kvar i botten läge.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Inget brustet bromsrör nånstans över tanken?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Inget brustet bromsrör nånstans över tanken?

    Mvh
    Du får läsa mitt inlägg igen!!!
    Jag pratar inte om bromsrör, pratar om gummislangar som sväller under tryck och dom finns minst 4 st.

    edit: missförstånd att jag citerade dig!! Sorry.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Ja, nivån i behållaren sjunker inte så det läcker inte ut nånting. Mao inget rör som läcker.

    Ska greja 4x svetstänger idag och klämma åt alla 4x (?) bromslangar i början av dom och ser hur det beter sig. Läcker det då med så måste det ju nästan vara i början av systemet. Fortsättning följer! Men jag ger mig fan att det är nåt med Biltema oken bak... Biltema och Bromsar vet ju alla hur det är.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Nej, det är inte Biltema grejorna. Det är där fram, original broms-slangarna troligen. Jag klämde åt med svetstänger, 4x, i början av varje slang, bak och fram. Bomstopp! Pedalen var superstum. Härligt. Tog bort dom två bakre - bomstopp! Tog bort en fram och det blev sämre, tog bort bägge fram och det var kass igen, som innan. Eftersom jag bytt oken fram och beläggen så är det kort och gott slangarna som är gamla och flexar. Inga bubblor, inget synligt. Lurigt. Men gött att hitta det. Imorgon fixar jag det och bilen får äntligen komma på rull inför vintern! Skruvarna verkar inte omöjliga att komma åt heller, rören var gröna och fina. Rostskyddade av toktjocka lager skit sedan 1999.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    När du byt slangar testa att lufta på vanlig sätt, pumpa.Hemma finns allt från vakuum pump, tryck,luftman men ibland enda sätt är den att pumpa. Har även testat att öppna båda främre nyplar samtidigt och låtit att bromsvätska rinner ur av egen gravitation och även den har fungerat bättre än att tryck/vakuum sätta luftman.

    PS! sist bytte jag annan v-låda i maj månad och enda sätt att lufta var att tycka och dra med handen kopplingspedal ty andra metoden hjälpte inte, trots att den just för koppling har alltid , förr, fungerat att trycksätta behållaren. Ibland blir man inte klok.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Har ingen hjälp tyvärr med detta, jag vill absolut inte blanda in familjen i bilprojekten och låta tanten sitta och pumpa i en upp-pallad bil. Men jag körde ju med luftman bak och där är det bomstopp så jag tror inte det är några problem. Jag hade sjuka problem med Luftman på min og900 också, trodde jag. Men det var slangar, flexande belägg (!) och annat där, det var nog aldrig luftningen som var problem där heller. Likt nu!
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Äsch. Jag är för dålig på det här med bilar. Jag har bytt slangarna fram nu. Det i sig är värt en tråd, men nu är det gjort i alla fall. Vänster bromsrör gick inte lossa från slangen, trots rätt verktyg så drog den runt. Konsollen i hjulhuset höll på att stryka med den också. Fyfan. Aldrig mer.

    Men nu är det klart - och det är exakt samma sak. Så jag är rädd att allt faller tillbaka på beläggen, igen. Så jag har inte lärt mig nånting från mina T16, för där hade jag strul några gånger med svampighet, och det föll ALLTID tillbaka på beläggen, som flexade. Ferodo hette lösningen där, några gånger. (!). Nu satt det ganska fräscha nya belägg på från början, med skrikdämpare. Jag bytte till nya original GM belägg, men likadana skrikdämpare. Och det flexar. Herregud vad det ger efter när man lägger lite tryck. Är det verkligen ingen mer än jag som har problem med detta? Nu skiter jag i det, hoppas skrikbeläggen trycks ihop på sikt och det blir stummare och stummare. Om inte så får jag väl köpa andra belägg eller riva bort skrikplattorna? Men jag är botad från bilmeck nu. Jag var sjukt nära beställa en ny Skoda förut, men lugnade mig.
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Har gått på det igen och rivit bort 3 av 4 skrikplattor från beläggen. Kanske skillnad, men ingen ohemul. Jag måste ha nån med nu som kan hjälpa mig så till helgen blir det nog meckat igen, jag kommer inte längre i nuläget verkar det. Ska slänga på hjulen och provköra för att få lite tryck i bromsarna och slita in det, så får vi se om det blir bättre. Kanske är det nåt som rör sig eller flexar synbart? Fast det är ju galet små rörelser så jag vet inte om det går att bli nåt klokare på det.
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Jag tror George har rätt - det är bara luftningen som strular. Jag har nu kollat "allt", jag har monterat bort samtliga 4x skrikdämpare och jag har kört en sväng, allt helt i onödan. När jag klämmer slangen nära oken fram så är det bomstopp i pedalen. Så det är luft i oken. Luftning med luftman funkar ej. Jag får kort och gott pröva att lufta med pump-metoden, manuellt.

    En tröst i eländet är att nu är allt nytt med bromsarna fram, och nya dämparna bak, turbon mm blev kanon. Så jag är inte skit-deppad, men jag har lagt några tusen och mkt tid nu helt i onödan, när jag bara behövde lufta från början kanske? Jaja.... Inte första gången....
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    borde inte vara nå som helst problem att lufta dessa oavsett metod........luften i oket kan rimligen inte stanna kvar där eller inte beroende på luftningsmetod?

    Det är inte så att oken är symmetriska så du har luftnippeln neråt? Händer även den bäste ibland att man byter ok och får dem på fel sida. Mest vanligt bak men det kanske går även fram...........

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Nej, dom sitter rätt. Slangen är ju ansluten i mitten på dessa oken och nippeln är en bra bit ovanför så det kan omöjligt vara detta. Jag har kollat. Massor. Det måste vara luft i oken, när jag klämmer åt slangen nära oket så upphör flexet helt, omedelbart. Det har ju skrivits här att luftmetoden varierar ibland. Jag vet att på min gamla 900 så hade jag också svårt att köra luftman utan det var manuell pumpmetod som gällde där. Det blir mkt högre tryck och flöden på manuell metod, jag undrar om luftman kanske ger för dåligt tryck så att luftbubblor kan gömma sig kvar. Men hela grejen är mest konstig och tröttsam nu....
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Luftman gör att man även belastar behållare men de gör inte foten.
    Behållaren ska inte ha tryck vid bromsning/drift när man kör, den ska endast se till att bromsvätska finns tillgodo. Egen tolkning som vanligt med nåt felar med den manicken är vad jag tror. Vet bilmek som suger bromsvätska vid nypell men även den funkar inte alltid.
    Jag har även hemma egen manick som är kopia av Anna och den funkar inte heller alltid.
    http://home.borenet.com/wiking/Saab/IMG_6852.JPG
    bilden visar när jag gör rent spridare och jag kan reglera tryck naturligtvis.
    Man byter bara vätska soppa till broms osv...
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Nu blir det verkstan, vägs ände är nådd. jag har luftat med manuell metod/pumpmetoden, och skaffat helt nya Ferodo belägg och monterad fram. Inget hjäper, det flexar och om jag kör en stund och sen bromsar hårt har jag nästan ingen verkan alls, sen sjunker pedalen trögt neråt och när det sen biter till så börjar det bromsa rejält. Kör man och bromsar snabbt några gånger så blir det hyfsad verkan, men inte alls som det skall vara. Väntar man sen en stund igen så är det som att allt dras tillbaka igen och man får börja om, första inbromsningen är rent farlig.

    Jag återkommer i tråden när verkstan har löst problemet, vad det nu kan vara.
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Jag är ändå imponerad över ditt tålamod med den där bilen.. Blir intressant att höra vad verkstaden säger.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bromspedal sjunker 9-5 1999.

    Tack! Jag undrar ibland ärligt talat, en gammal 1999 9-5 och jag går loss som det vore en av de sista 900 T16 Aerona i landet. Men det är det inte... Hade den inte haft taklucka så hade jag väl lagt av nu.... Men nej då. Kommer mer info i min projtråd sen, men idag monterade jag beiga läderstolarna med blott 3000 mil på mätarna. Blev hur fint som helst.... Men några bromsar har jag fortfarande inte. I veckan hoppas det blir ändring på det. Eftersom jag bytt ALLT så måste det väl bara vara bromservon? Men jag står inte ut längre så jag lämnar bort det nu. Har fått nys om en lokal Saabmek med mkt erfarenhet, blott 6 km bort, så vi börjar där.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sjunker eran bromspedal? NG9-3
    Av mrpersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 109
    Senaste inlägg: 2022-10-26, 18:20
  2. [LÖST] Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok. OG9-5
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 15:45
  3. Huvudbromscylinder og9-5 1999. Sjunker. Svår hitta?
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •