Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

  1. #1

    Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Hej!

    Har köpt och importerat en 9-3 Vector BioPower -11 till Finland. Chassinummer YS3FB4MU1B1304159, 2,0t 147 kw.

    Har några frågor som jag sökt och sökt svar på men inte blir riktigt klok på.

    1) Visst har jag 200 hk med både bensin och etanol, och inte 175 med bensin och 200 med etanol som tidigare modeller? Så står det i registerbok etc, men jag blev osäker igen då jag såg en lapp på B-pelaren där det stod Saab 2.0t 175/200.

    2) Motorbeteckningen på den här är B207R, visst?

    3) Märke och modell på turbo?

    4) Serviceschema, är det för B207R som ska användas från http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=7&t=329945 men med ett extra oljebyte emellan varje service? Ska något annat göras på mellanservice än oljebyte? (Kommer iofs att byta var 1000 mil ändå så med oljebyte spelar det inte så stor roll.)

    Är för övrigt förbannat nöjd med bilen. Riktigt sköna säten och grymt bra drag, även om den utrymmesmässigt är mindre än 9-5 jag hade tidigare.

    Mvh
    Henrik
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Jag är ganska säker på att du har en B207L med 175hk/200hk.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Delar upp VIN, även om du säkert vet detta; främst för kommentarer om motorbeteckningar nedan.

    YS3F Saab Automobile AB etc.; 9-3
    B Vector
    4 Sedan
    M Manuell, 6-växlar, FWD
    U Motoralternativ; se (lång) kommentar nedan
    1 Checksiffra
    B 2011
    1 Trollhättan etc.
    XXXXXX Serienr.

    Börjar med det enklare.
    Citat Ursprungligen postat av sandback
    2) Motorbeteckningen på den här är B207R, visst?
    B207R har 210 hk under flera modellår, så det matchar inte.
    Citat Ursprungligen postat av sandback
    1) Visst har jag 200 hk med både bensin och etanol, och inte 175 med bensin och 200 med etanol som tidigare modeller? Så står det i registerbok etc, men jag blev osäker igen då jag såg en lapp på B-pelaren där det stod Saab 2.0t 175/200.
    Vid en första anblick kan frågan tyckas enkel, enligt svar ovan; och som du säger varierade det tidigare årsmodeller. Beteckningen för "motoralternativ" i VIN indikerar en avvikelse från de mera vanligt förekommande; de gjorde tydligen en del förändringar sista tiden (2011) (för att sedan göra än fler med Griffin 2012).

    Tittar vi på modellåret innan, 2010, fanns det, om vi bortser från diesel och 2.8: B207E, B207L och B207R; ingen särskild motorbeteckning för BioPower (BP), så vitt jag vet. En B207E hade 150 hk som bensinvariant, och max 175 hk som BP-variant. De flesta kan det i sömnen; 2.0t 175/200 hk, bensin/etanol; 1.8t har 150/175 hk, bensin/etanol. Så långt allt väl.

    Det är också dessa E, L och R som oftast nämns; men sen kom modellåret 2011, och motorbeteckningarna blev olika om det var BP eller ej, tycks det; E & F, L & M, R & S.

    Vad gäller utsidan, eller i vart fall modellbeteckning, såg vi 1.8t BP, 2.0t BP och 2.0T XWD BP (175, 200 och 210 hk) under 2011.

    Men det fanns även en 163 hk XWD BP, under det modellåret, kallad B207H, indikerat av "N" i åttonde positionen ovan. Tydligen samma effekt som bensinvarianten ..., B207G, enligt Hirsch, också den XWD, med "M" i VIN. (Dessa två, 163 hk, hade en lite märklig modellbeteckning 2.0t; som de delade med 175 & 200 hk; när BP-varianten av B207E, B207F, med sina max 175 hk kallades 1.8t. Så det fanns även en 2.0t XWD BP.)

    Men här har vi då "U" i VIN ovan; vilket ser ut att peka på en B207M, 200 hk (147 kW som du säger). Litet mitt i mellan era L och R således. (B207L hade väl haft "S".)

    Man skulle kunna gissa att det helt enkelt är en B207L BP som 2011 fått en egen motorbeteckning, B207M. Men uppgifter från Transportstyrelsen indikerar samma motoreffekt oavsett bränsle, som du nämner. Detsamma gäller B207F. (För de från 2010 som jag snubblat över sista tiden har det saknats effektuppgift för etanol hos Transportstyrelsen, men det har som sagt registrerats tidigare, och varit olika.)

    Det går också bra för de intresserade att söka på diverse försäljningssidor, som t.ex. Blocket; under 9-3, BP, 2011, under/till 180 hk, så lär man hitta de vanliga 175/200; väljer man dock från 200 hk, så kan det dyka upp ett par motsvarande ovan, med uppgift om 199 hk enl. sedvanlig avrundning; dessa lär då ha "U" i VIN, d.v.s. B207M.

    Vill man sedan söka på forumet så finns det en tråd som berörde detta förra året.
    viewtopic.php?f=3&t=334766

    Så frågan är väl fortfarande något öppen; har Transportstyrelsen helt enkelt kapitulerat och angett samma effektsiffra för dessa BP-motorer, med egna modellbeteckningar, 2011. Det är som sagt frestande att utgå från hur det förhöll sig tidigare modellår; eller så inträffade något trolleri på tekniska avdelningen som nu har försvunnit i den allmänna röra som kallas world wide web.
    Citat Ursprungligen postat av sandback
    3) Märke och modell på turbo?
    Inte en aning, men det är väl en TD04L, troligtvis TD04L-11T; men det finns rejält kunnigt folk här.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Hej,

    Jag tror föregående svar är någonting på spåret.

    Ta en titt här, och jämför med ditt VIN:
    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... /46/year/B

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson
    Hej,

    Jag tror föregående svar är någonting på spåret.

    Ta en titt här, och jämför med ditt VIN:
    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... /46/year/B

    /Mattias
    Tänkte precis samma sak. Här är en länk med inmatat VIN
    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... U1B1304159

  6. #6

    Re: Modellspecifika frågor Saab 9-3 -11

    Fint! Tack för informationen! Mer input tas gärna emot!

    Sen ännu, serviceschema? Vilket kan jag använda?

    God fortsättning på weekenden
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

Liknande ämnen

  1. Frågor om en Saab 900 2.0t -97
    Av egilviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 13:25
  2. Saab 99 frågor.
    Av rpracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:51
  3. Frågor ang Saab 9-5 2.3t
    Av FaeN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •