Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Dragkroks lås fast = 2a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Dragkroks lås fast = 2a

    var på besiktining idag. lyckades få en viktig-Petter som mumlade en massa om större turbo och chiptrim ("men kan ju inte bevisa det 100%" som han sa).

    han behövde väl låta sin irritation gå ut över något och han gav sig på dragkroken. de senast 5 åren har ingen någonsin tittat på den. men nu skulle han göra det, och såklart gick inte låset att få upp. (jag har aldrig tagit av den på de 5år jag ägt bilen)

    avtagbar av märket Bosal.

    har kört en halv burk CRC56 i låset och runt om. nyckeln går in men sen är det stopp.

    ska försöka med låsolja och verktyg imorgon men vad gör man om man inte får upp låset?

    läste någonstans att Bosal har livtidsgaranti på sin grejer, men vet inte vem/när/hur den monterades dit. Saab använde väl Bolsal?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    De brukar slå ner på dragkrok som inte går att lossa, han var nog inte mer nitisk än någon annan... Har de inte kollat tidigare har du snarare haft tur. Sad but true.

    Rostlösare, bankande och värmande är det som gäller (elda dock inte på rostlösarolja, det brinner lätt).

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Precis som jellybear säger. Har dom inte kollat den tidigare så har du bara haft en oändlig tur. Eller egentligen otur, för då hade den inte blivit sittande i fem år och kanske varit lättare att få bort.

    Lite oklart hur långt du egentligen kommer. Du sticker in nyckeln, men det går inte att vrida om den?

    Ja, isåfall är det nog bara låsolja, bankande mm som hjälper. Instämmer!

    Det hade varit en annan sak om det gått att vrida om nyckeln men inte vredet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Jag hade ett hänglås modell kraftigare (lås till utombordsmotor) som inte öppnats på säkert 10 år och som rostat igen fullständigt med nyckel som var omöjlig att vrida runt. Jag körde värmde, körde rostlösare och juckade med nyckeln så gott det gick (vilket var ingenting till en början). Väntade något dygn. Körde om samma procedur. Efter ett par dagar gick det att vrida om lite grand, och när jag fortsatte ytterligare ett antal dagar (10 totalt?) så släppte det tillslut.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Läs denna tråd hur jag brukar göra för att få loss fastärgade krokar:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...7&hilit=+bosal
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Läs denna tråd hur jag brukar göra för att få loss fastärgade krokar:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...7&hilit=+bosal
    Du har inga råd hur man gör om det endast går att vrida om nyckeln men ingenting händer? Som tur var är min dragkrok upplåst men när jag försöker låsa den så vrider jag som sagt bara runt låscylindern men ingenting händer.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Lossa BOSAL-brickan som sitter i mitten på vredet och bakom den sitter en stjärnskruv som håller fast vredet. Lossa på den och vänd den upp och ner.

    Nu var det ett tag sedan jag mekade med en sådan men antingen sitter låscylindern med en låsring som du bara lossar och drar ut låset eller så trycker du in en storlek 1 stjärnmejsel (eller liknande) från baksidan så att låsstiften i låset trycks in så går låscylindern att dra ut.

    Rengör och smörj upp låset eller köp ett nytt, alternativt kör utan. (Man behöver inte ha ett lås på besiktningen).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Lossa BOSAL-brickan som sitter i mitten på vredet och bakom den sitter en stjärnskruv som håller fast vredet. Lossa på den och vänd den upp och ner.
    precis så gjorde man. behöver smörja upp låste om jag någonsin får runt nyckeln.

    men hittade ett större problem; två stora sprickor i cylindern som ska vrida runt låsanordningen på själva kroken (se bild). låset står vad jag ser i öppet läge men tror inte det hjälper med de två sprickorna.

    två frågor: var kan jag få tag i nytt lås? vem är generalagent för BOSAL? Det där borde ju gå på deras livstidsgaranti.



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Onödigt gnäll över en besiktningsman som bara gör sitt jobb.

    Till ditt problem:

    Jag hade exakt samma problem med min krok. Jag plockade bort låskolv och fjädern och tvättade noggrant. Sedan körde jag kemisk metall runt hela den trasiga aluminium-detaljen, och sen funkade det perfekt. Det är dessutom underbart att slippa det där jävla trasslet med nyckel och lås. Jag rekommenderar!

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Är det ok om man inte kan få ut nyckeln? Min är avbruten i låset

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Är det ok om man inte kan få ut nyckeln? Min är avbruten i låset
    Det _bör_ vara okej. De ska kontrollera att mekanismen som håller fast kroken i bilen fungerar som den ska, inte huruvida kroken är lättstulen.

    En tidigare kollega till mig lyckades paja plasthandtaget man vrider om för att montera och demontera dragkroken på hans Chrysler. Han kunde dock fortfarande vrida om den kvarvarande metallstumpen med en polygrip, och det godkändes på besiktningen efter att han visade hur han gjorde.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    ok, men ingen som vet hur man kontaktar BOSAL eller köper ett nytt lås?

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Det är ju lika krok på alla 9-3, kolla med nån skrot, du kan säkert köpa komplett krok.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    har kollat både Laga och Bildelsbasen. inte många dragkrokar där.

  15. #15

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är ju lika krok på alla 9-3, kolla med nån skrot, du kan säkert köpa komplett krok.
    Enligt min lokala f.d. Saab-handlare fanns tre olika krokar för tre olika chassihöjder. Jag vet inte om skillnaden hittas i kroken eller i fästet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    korrekt, 3 olika krokpaket finns enligt EPC.

    Var inne på svenska bil idag och den avtagbara (12804701 -> 3206047) har utgått och går inte att beställa.
    Inga reservdelar fanns så man var tvungen att köpa hela kroken (12793453 utan fästen), skulle kostat 2700kr om det ens hade gått att beställa.

    Nu tillbaka till min krok, det var inte bara sprickor utan en hel flisa som var av. Ska testa med flytandemetall och se om det håller. Återkommer.

    Om det skulle skita sig ser jag bara två lösningar.
    1. Montera bort kroken, ombesiktiga, montera tillbaka
    2. Köpa ny krok. Är det någon som vet om det går att återanvända fästen, kablar, etc med ett annat märke (Thule, etc) Då bosal inte tillverkar modeller som passar till SAAB längre.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av xtrem
    korrekt, 3 olika krokpaket finns enligt EPC.

    Var inne på svenska bil idag och den avtagbara (12804701 -> 3206047) har utgått och går inte att beställa.
    Inga reservdelar fanns så man var tvungen att köpa hela kroken (12793453 utan fästen), skulle kostat 2700kr om det ens hade gått att beställa.

    Nu tillbaka till min krok, det var inte bara sprickor utan en hel flisa som var av. Ska testa med flytandemetall och se om det håller. Återkommer.

    Om det skulle skita sig ser jag bara två lösningar.
    1. Montera bort kroken, ombesiktiga, montera tillbaka
    2. Köpa ny krok. Är det någon som vet om det går att återanvända fästen, kablar, etc med ett annat märke (Thule, etc) Då bosal inte tillverkar modeller som passar till SAAB längre.
    Som Vfr påperkar så är det MECA som sköter reparation av Bosal. Jag vill minnas att det kostar någon tusenlapp med nytt vred.

    Dock, som jag skrev - att ta bort låskolv och montera ihop med kemisk metall tycker jag är bästa lösningen, att slippa nyckeln är bara positivt. Jag har dessutom tagit bort fjädern som trycker ut vredet, så jag behöver inte ens trycka in det för att ta loss kroken, det räcker med att vrida om så lossnar den.

    Gör ordentligt rent, och snåla inte på kemiska metallen. Låt ligga ett par dagar efter utfört arbete så det verkligen hinner sätta sig ordentligt.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av john_heden100
    Som Vfr påperkar så är det MECA som sköter reparation av Bosal. Jag vill minnas att det kostar någon tusenlapp med nytt vred.

    Dock, som jag skrev - att ta bort låskolv och montera ihop med kemisk metall tycker jag är bästa lösningen, att slippa nyckeln är bara positivt. Jag har dessutom tagit bort fjädern som trycker ut vredet, så jag behöver inte ens trycka in det för att ta loss kroken, det räcker med att vrida om så lossnar den.

    Gör ordentligt rent, och snåla inte på kemiska metallen. Låt ligga ett par dagar efter utfört arbete så det verkligen hinner sätta sig ordentligt.
    Fick svaret av en annan återförsäljare av dragkrokar att Bosal blivit uppköpta och de vet inte vad som händer. Nyckelfel lämnade de själva till en låssmed för att få det snabbt ordnat åt kunden.

    Jag har lagt på kemisk metall nu. Skippade du fjäder + ringen? För annars kan man inte lägga på så mycket om ringen ska träs på över. på insidan kan man ju inte lägga för mycket heller...

    Men BOSAL hade ju livstidsgaranti på sina grejer, alltså har MECA inte något att göra med bosal?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Dragkroks lås fast = 2a

    Citat Ursprungligen postat av xtrem
    Citat Ursprungligen postat av john_heden100
    Som Vfr påperkar så är det MECA som sköter reparation av Bosal. Jag vill minnas att det kostar någon tusenlapp med nytt vred.

    Dock, som jag skrev - att ta bort låskolv och montera ihop med kemisk metall tycker jag är bästa lösningen, att slippa nyckeln är bara positivt. Jag har dessutom tagit bort fjädern som trycker ut vredet, så jag behöver inte ens trycka in det för att ta loss kroken, det räcker med att vrida om så lossnar den.

    Gör ordentligt rent, och snåla inte på kemiska metallen. Låt ligga ett par dagar efter utfört arbete så det verkligen hinner sätta sig ordentligt.
    Fick svaret av en annan återförsäljare av dragkrokar att Bosal blivit uppköpta och de vet inte vad som händer. Nyckelfel lämnade de själva till en låssmed för att få det snabbt ordnat åt kunden.

    Jag har lagt på kemisk metall nu. Skippade du fjäder + ringen? För annars kan man inte lägga på så mycket om ringen ska träs på över. på insidan kan man ju inte lägga för mycket heller...

    Men BOSAL hade ju livstidsgaranti på sina grejer, alltså har MECA inte något att göra med bosal?
    Vilken "ring" är det du menar?

    Runt det trasiga aluminium-fästet (där axeln ska in) satte jag en ordentlig klicka med kemisk metall, och sedan innan det stelnat så trädde jag över ett rör av lagom diameter för att det skulle bli stabilare (jag kapade ett rör med ungefär rätt inre diameter och sedan hamrade jag ner det över aluminium-hålet). Först gjorde jag ett försök med endast kemisk metall, men det sprack så fort jag belastade vredet. Nu med röret runt aluminiumet är det grymt stabilt.

    EDIT: Nu såg jag på dina bilder att det ju faktiskt sitter ett rör runt aluminium-fästet. Det gjorde det inte på min krok. Det skulle jag hamra ner efter att ha mosat dit kemiska metallen så borde det bli bra.

Liknande ämnen

  1. Dragkroksel OG9-5
    Av frenyl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-15, 12:37
  2. Dragkroks skydd? NG9-3
    Av crazyyivan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 23:07
  3. dragkroks el saab 9-3 7 polig
    Av gascan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 16:00
  4. Kopplingschema el dragkroks kontakt 9000 -98
    Av mathiaso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •