Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Death of the tändkassett T5

  1. #1

    Death of the tändkassett T5

    9-3OG -00 med 154 hk lättrycksturbo. Röd tändkassett. Drygt 26 000 mil på bilen, okänt om det är original tändkassett som satt i från början.

    Men igår kväll dog tändkassetten.
    Det var bara att lägga i tvåan och köra på startmotorn 30 meter och sen vrida lite höger på ratten så stod bilen utanför ytterdörren. Rätt ställe att döda tändkassett på.
    Det kändes rätt bra att tänka på att det sitter nytt batteri i sen ett år tillbaks, dvs gott om kräm att "startmotra" hem bilen på.
    I morse monterade jag den gamla (som gav felkod misständning på treans cylinder emellanåt) så gick bilen igen.
    Och den som dog var en tändkassett som jag alldeles nyligen köpt begagnad. Jaja, sånt är livet.
    Den hade för övrigt märkning TK3.2C om det säger nåt mer.

    Nu till frågan:
    Är det nån som har lyckats laga en tändkassett?
    Jag skruvade loss täckkåpan och konstaterade att det var väldigt väl ingjutet. Där fanns inte mycket att se för en vanlig dödlig.
    Skulle man kunna tänka sig att lösa upp gjutplasten på nåt sätt och sen börja felsöka eller är det bara att kasta fanstyget och köpa in en till reservare?

    Är det verkligen skillnad på tändkassetter från Saab och från ex vis Biltema eller skruvat.se?
    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P69970.aspx
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53406/

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Death of the tändkassett

    3.2C, är inte det är en svart kassett? Ajabaja att köra svart kassett i T5-bil!
    Att laga kassetten är nog rätt lönlöst. Det som brukar fela är att transformatoroljan torkar varefter det blir överslag i någon spole och sen brinner elektroniken upp.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    114

    Re: Death of the tändkassett

    3,2 kassetter är röda

    Som Bollman säger så är det nog rätt lönlöst att försöka laga, speciellt när begagnatpriserna är relativt låga.

    Prova leta på bildelsbasen eller laga efter en med få mil, så lär du slippa bekymra dig på ett tag!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Death of the tändkassett

    Gällande biltemas kassett så vet jag inte.. Svarta eftermarknadskassetterna på SP skall tydligen inte hålla särskilt länge. Nä jag tycker allt du borde investera i en ny kassett. Då vet du att den håller ett tag och dessutom har du 1-2 års garanti på den.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    3.2C, är inte det är en svart kassett? Ajabaja att köra svart kassett i T5-bil! ...
    Den är röd och jag har redan läst varningarna om att vara färgblind. :-)


    Citat Ursprungligen postat av bollman
    ... Det som brukar fela är att transformatoroljan torkar varefter det blir överslag i någon spole och sen brinner elektroniken upp.
    Jaha se där ja. Då skippar vi den idén.


    Då undrar man ju om det där med Biltemas och tändkassetter och dom från skruvat.se?
    Finns det verkligen tillverkning av dessa på flera ställen?
    Jag kommer att tänka på när BT sålde kammar till PRV-sexan, betydligt billigare än Volvo men det fanns bara en tillverkare av sådana kammar.
    Jag får nog skicka ett mejl till BT och fråga om tillverkningsland.
    Jag återkommer om det i den här tråden.


    Och det verkar som om jag under kvällen har köpt en till begagnad tändkassett. Man kanske ska ha den som nu ger felkod ibland ligga inplastad i bilen tillsammans med rätt verktyg? :-)

  6. #6

    Re: Death of the tändkassett

    Jag skickade detta till BT så får vi se vad dom svarar, om dom svarar:
    Jag har en fråga om dessa:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53406/
    Är det samma som Saab sålde eller är det en kopia? Dvs vem tillverkar? Eller i vilket land tillverkas dom?
    Hur många har ni sålt och hur många har reklamerats? Det skulle ju säga lite om driftsäkerheten.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Och den som dog var en tändkassett som jag alldeles nyligen köpt begagnad. Jaja, sånt är livet.
    Eftersom det inte finns något större samband mellan återstående och ålder/utseende så skulle jag köpa den billigaste från skroten, finns från 200:-/st på bildelsbasen.se, gärna 2 st för man kan ju ha otur som du. Det som kan döda dem är om man har dem felvända innan montage och omedelbart försöker starta efter montage, eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Death of the tändkassett

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Robban_C":ue9ja1cv
    Och den som dog var en tändkassett som jag alldeles nyligen köpt begagnad. Jaja, sånt är livet.
    Eftersom det inte finns något större samband mellan återstående och ålder/utseende så skulle jag köpa den billigaste från skroten, finns från 200:-/st på bildelsbasen.se, gärna 2 st för man kan ju ha otur som du. Det som kan döda dem är om man har dem felvända innan montage och omedelbart försöker starta efter montage, eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).[/quote:ue9ja1cv]
    Hur länge bör man vänta innan man startar om man haft kassetten liggande på sidan eller upp och ner på? Dvs hur sakta/fort rinner oljan inuti?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Eftersom det inte finns något större samband mellan återstående och ålder/utseende så skulle jag köpa den billigaste från skroten, finns från 200:-/st på bildelsbasen.se, gärna 2 st för man kan ju ha otur som du. Det som kan döda dem är om man har dem felvända innan montage och omedelbart försöker starta efter montage, eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    Hur länge bör man vänta innan man startar om man haft kassetten liggande på sidan eller upp och ner på? Dvs hur sakta/fort rinner oljan inuti?
    Det brukar sägas att man ska ta en kopp kaffe, så det är minuter det är frågan om - om det är rumstemperatur. I -20C skulle jag se till att inte vända den alls utomhus.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    Problemet när man gör så är väl att tändkassetten inte blir jordad har jag för mig, så vida man inte dragit en jordkabel.
    Kan det stämma?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Jag skickade detta till BT så får vi se vad dom svarar, om dom svarar:
    Jag har en fråga om dessa:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53406/
    Är det samma som Saab sålde eller är det en kopia? Dvs vem tillverkar? Eller i vilket land tillverkas dom?
    Hur många har ni sålt och hur många har reklamerats? Det skulle ju säga lite om driftsäkerheten.
    det finns ett flertal tillverkare i asien på dessa så du behöver inte gå och tro att det bara finns en tillverkare..........en del fungerar hur bra som helst och vissa inte men å andra sidan så verkar ju inte originalen vara särskilt tillförlitliga dom heller så........Elektronik är de i allihop och som alla vet så finns det ingen elektronik som är 100%ig. Möjligen i nån rymdfarkost då men då handlar det om andra prislappar också.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    Problemet när man gör så är väl att tändkassetten inte blir jordad har jag för mig, så vida man inte dragit en jordkabel.
    Kan det stämma?
    tror knappast kassetten jordas genom skruvarna..........de är väl pulverlackade original så jag tror nog att man inte direkt kan utgå ifrån att förbindelsen blir fullgod. Att den ska sitta fast har säkert mer att göra med att de kanske vibrerar sönder annars?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det finns ett flertal tillverkare i asien på dessa så du behöver inte gå och tro att det bara finns en tillverkare..........en del fungerar hur bra som helst och vissa inte men å andra sidan så verkar ju inte originalen vara särskilt tillförlitliga dom heller så........Elektronik är de i allihop och som alla vet så finns det ingen elektronik som är 100%ig. Möjligen i nån rymdfarkost då men då handlar det om andra prislappar också.
    Driftsäkerheten på originalkassetterna skulle jag säga är god (numera) med tanke på arbetsuppgiften och pris, behöver bytas ungefär lika ofta som bensinpumparna. Det finns de som mätt alla piratkassetter de kommit över, och resultaten är ganska entydiga, det är skillnad. Framför allt skulle jag vilja veta hur man anser sig vara säker på att klara av att testa utsignalerna för knackningsdata med tanke på att den informationen inte är offentlig. (Och dessa signaler är huvudskillnaden mellan röd och svart kassett, och problemen med att byta mellan dessa är välkända.) En bekant vars far köpte en röd Biltema åt honom konstaterade att motorn gick skit med denna, problem som löstes med en begagnad original.

    Betrakta detta som en stark avrådan från att stoppa i en pirat - att det finns risk för motorskador p.g.a. felaktiga signaler behöver jag väl inte påpeka?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    Problemet när man gör så är väl att tändkassetten inte blir jordad har jag för mig, så vida man inte dragit en jordkabel.
    Kan det stämma?
    Problemet är att tändstiftet elektriskt "tar spjärn" mot kåpan, dvs mycket snabba spänningsförändringar, vilket gör att kabel inte är idealiskt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det finns ett flertal tillverkare i asien på dessa så du behöver inte gå och tro att det bara finns en tillverkare..........en del fungerar hur bra som helst och vissa inte men å andra sidan så verkar ju inte originalen vara särskilt tillförlitliga dom heller så........Elektronik är de i allihop och som alla vet så finns det ingen elektronik som är 100%ig. Möjligen i nån rymdfarkost då men då handlar det om andra prislappar också.
    Driftsäkerheten på originalkassetterna skulle jag säga är god (numera) med tanke på arbetsuppgiften och pris, behöver bytas ungefär lika ofta som bensinpumparna. Det finns de som mätt alla piratkassetter de kommit över, och resultaten är ganska entydiga, det är skillnad. Framför allt skulle jag vilja veta hur man anser sig vara säker på att klara av att testa utsignalerna för knackningsdata med tanke på att den informationen inte är offentlig. (Och dessa signaler är huvudskillnaden mellan röd och svart kassett, och problemen med att byta mellan dessa är välkända.) En bekant vars far köpte en röd Biltema åt honom konstaterade att motorn gick skit med denna, problem som löstes med en begagnad original.

    Betrakta detta som en stark avrådan från att stoppa i en pirat - att det finns risk för motorskador p.g.a. felaktiga signaler behöver jag väl inte påpeka?
    mycket möjligt att det inte är lätt att kopiera dem helt men å andra sidan sades det väl att Trionic när det kom skulle vara helt skyddat och ingen skulle kunna trimma dem överhuvudtaget?
    Tror nog faktiskt kineserna har kopierat mer avancerade saker än en tändkassett från Saab..........

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Death of the tändkassett

    Jo dom har kopierat det mesta, men inget håller samma kvalitet som original.

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Problemet när man gör så är väl att tändkassetten inte blir jordad har jag för mig, så vida man inte dragit en jordkabel.
    Kan det stämma?
    tror knappast kassetten jordas genom skruvarna..........de är väl pulverlackade original så jag tror nog att man inte direkt kan utgå ifrån att förbindelsen blir fullgod. Att den ska sitta fast har säkert mer att göra med att de kanske vibrerar sönder annars?
    Gängorna är inte lackade vilket gör att det kan jordas där.
    Sen är det givetvis underförstått att det är klart fördelaktigt om den sitter fast som den ska
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18

    Re: Death of the tändkassett

    Investera i en ny original. Det slutar inom kort med att du gör det, så varför inte direkt?

    Så gick det iaf både för mig och för en polare oxå. Nu har jag ingen T7 mer men man kan ju varna andra iaf.
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    mycket möjligt att det inte är lätt att kopiera dem helt men å andra sidan sades det väl att Trionic när det kom skulle vara helt skyddat och ingen skulle kunna trimma dem överhuvudtaget?
    Tror nog faktiskt kineserna har kopierat mer avancerade saker än en tändkassett från Saab..........
    Jag hoppas du förstår att det finns flera fundamentala skillnader mellan att volymproducera en kopia av en fysisk produkt och att modifiera programvaran till den?

    Om man inte förstår det man kopierar vet man inte om man kopierat rätt. På vilket sätt kan de veta om de gjort rätt på knackningsdata? Och ur ska du veta att den kassett du köper ger rätt data ut? (Speciellt med tanke på att mätningar verkar visa att det är mer eller mindre fel på alla pirater?)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Eftersom det inte finns något större samband mellan återstående och ålder/utseende så skulle jag köpa den billigaste från skroten, finns från 200:-/st på bildelsbasen.se, gärna 2 st för man kan ju ha otur som du. Det som kan döda dem är om man har dem felvända innan montage och omedelbart försöker starta efter montage, eller testkör i luften (köra utan skruvar är heller inte bra).
    Ja, jag har just beställt en begagnad. Kanske skulle beställa en till.
    Att inte testköra i luften, det känner jag till. :-)

    Oj så många svar! :-)
    Jag har också fått svar, från Biltema:
    Hej,



    När det gäller Biltemas produkter är ursprunget bortförhandlat och kan därför inte uppges.

    Den stora prisskillnaden mellan Biltemas produkter och andra handlares beror på att Biltema köper in produkterna på annat vis. Biltemas inköpare handlar produkterna direkt hos producenten utan mellanhänder eller grossister.

    Som kund kan du ställa samma höga krav på våra produkter som hos andra handlare, våra garanti och reklamationsbestämmelser är desamma.



    Av denna vara har vi sålt ca 1000 st på 3 år och vi har ca ett 40 tal reklamaerde. Så bör inte vara något problem.



    Med vänliga hälsningar/Best regards,
    Ja, det var väl ungefär det svaret man kunde förvänta sig.
    Ett plus i kanten för att dom svarar på frågor om reklamation. Det är inte första gången jag frågat om reklamationsstatistik och dom har alltid svarat, fast man kan ju bara gissa om svaren har varit ärliga.


    Angående knackningsdata i kopior:
    Det måste väl vara ännu enklare att kopiera mjukvara än hårdvara? Man behöver väl inte ens förstå mjukvaran? Det räcker väl med att "ladda ner" mjukvaran ur befintlig produkt och sen ladda upp den i kopiorna? Då blir ju kopian lika bra som originalet.

Liknande ämnen

  1. Val av ny tändkassett
    Av Svensk bil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2023-07-20, 16:47
  2. Tändkassett
    Av danne_gn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 13:54
  3. Xbox 360 "ring of death"
    Av yngwe i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 23:52
  4. Death metal puppy..
    Av T16_AeRo i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 15:44
  5. Tändkassett m.m
    Av red9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 14:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •