Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Death of the tändkassett T5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Death of the tändkassett

    Att biltema inte vill svara på vart produkterna kommer ifrån är inte första gången. Det är likadant med deras dexos2-olja. Har nog att göra med att biltema vill att man handlar av dom istället för att handla direkt av dom som säljer till biltema. Eller något i den stilen kan jag tänka mig.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #22

    Re: Death of the tändkassett

    Det finns väl två olika svar på den frågan:
    1. Dom köper från samma leverantör men har ett avtal om att inte avslöja detta eftersom dom är avsevärt billigare och inte får dumpa priset på originalgrejen.
    2. Dom köper från Kina och inte vill avslöja att det är från ett lågprisland. Så länge folk tror att det är samma tillverkare (enligt första alternativet ovan) så håller man uppe "bruksvärdet" på sina produkter.

    Själv är jag förvånad över att det finns så stor marknad för en så specifik produkt att det ens är lönsamt att sälja dessa som piratdel.

    Men jag kom just att tänka på en sak, Biltema har alltså sålt dessa i tre år enligt deras mejl. Hur länge sen är det sen Saab började få problem att betala sina underleverantörer?
    Skulle det kunna vara så att Saabs leverantör inte fick betalt, tröttnade och hittade en ny (eller flera nya, skuvat.se etc) kund och valde att sälja dom "omärkta" den vägen? produkten var ju redan utvecklad och klar så man hade ju inga initialkostnader i det läget.
    Den som kastade in handduken var svensktillverkad, har för mig det stod "SEM Åmål" på den eller nåt sånt, kan kolla upp det.
    Är det nån som har frågat någon annan säljare av tändkassetter (pirat) var dom tillverkas?
    Är det nån som har köpt en piratare nånstans och kollat vad det står för loggor på dom?

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Skulle det kunna vara så att Saabs leverantör inte fick betalt, tröttnade och hittade en ny (eller flera nya, skuvat.se etc) kund och valde att sälja dom "omärkta" den vägen?
    Du kan ju fråga Spedparts, de säljer båda. Med tanke på prisskillnaden, och att de mäter annorlunda, så är jag övertygad om att de inte kommer från samma ställe.

    Rent allmänt så är konstruktion av komplex "power electronics" som både ska sitta varmt och vara billig (använda billiga massproducerade komponenter) är inte enkelt, och det förvånar mig föga att piraterna verkar gå sönder snabbt. Det gjorde även Saabs kassetter i början (och då kostade kassetterna långt över 10000:- så man hade råd att lägga väsentliga utvecklingsresurser på att fixa svagheterna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Death of the tändkassett

    SEM gör fortfarande tändkassetterna till Saab Parts.

    Ofta är det så att billtillverkarna för kvalitet A produkter, dessa tas stickprov på bandet/produktionen med jämna mellanrum och kollas så att dom följer biltillverkarens kvalitetskrav.
    Kvalitet B säljs till tex Mekonomen/KGK osv, och detta är serier som inte uppfyllt kvalitetskraven ifrån biltillverkaren, men tillverkaren av komponenten avväger att det håller nog hållbarhet/kvalitet att säljas.

    Typexempel på detta är bärmarmar 900/9-3, det står Saab på bärarmarna, artikelnumret, precis som den är köpt hos Saab, men dom håller halva tiden om inte äns kortare i spindelleden.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Death of the tändkassett

    "Av denna vara har vi sålt ca 1000 st på 3 år och vi har ca ett 40 tal reklamaerde. Så bör inte vara något problem."

    D.v.s ~ 5% (1 av 20 kunder har behövt lämna tillbaka) Ptja, allt är ju relativt

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    "Av denna vara har vi sålt ca 1000 st på 3 år och vi har ca ett 40 tal reklamaerde. Så bör inte vara något problem."

    D.v.s ~ 5% (1 av 20 kunder har behövt lämna tillbaka) Ptja, allt är ju relativt
    Detta bör vara siffran på godkända reklamationer. Hur många som inte förstått varför problemen fortsatte, brytt sig eller inte lyckats reklamera förtäljer inte historien, jag är övertygad om att antalet exemplar som fungerat dåligt är högre. Speciellt eftersom jag inte hört någon säga att de fungerat bra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Death of the tändkassett

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    "Av denna vara har vi sålt ca 1000 st på 3 år och vi har ca ett 40 tal reklamaerde. Så bör inte vara något problem."

    D.v.s ~ 5% (1 av 20 kunder har behövt lämna tillbaka) Ptja, allt är ju relativt
    Detta bör vara siffran på godkända reklamationer. Hur många som inte förstått varför problemen fortsatte, brytt sig eller inte lyckats reklamera förtäljer inte historien, jag är övertygad om att antalet exemplar som fungerat dåligt är högre. Speciellt eftersom jag inte hört någon säga att de fungerat bra.

    Samt dem tändkassetter som ansetts som kundens "fel", man bör även ha i åtanke att svaret knappast är opartiskt.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89 Visa inlägg
    "Av denna vara har vi sålt ca 1000 st på 3 år och vi har ca ett 40 tal reklamaerde. Så bör inte vara något problem."

    D.v.s ~ 5% (1 av 20 kunder har behövt lämna tillbaka) Ptja, allt är ju relativt
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Detta bör vara siffran på godkända reklamationer. Hur många som inte förstått varför problemen fortsatte, brytt sig eller inte lyckats reklamera förtäljer inte historien, jag är övertygad om att antalet exemplar som fungerat dåligt är högre. Speciellt eftersom jag inte hört någon säga att de fungerat bra.
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Att biltema inte vill svara på vart produkterna kommer ifrån är inte första gången. Det är likadant med deras dexos2-olja. Har nog att göra med att biltema vill att man handlar av dom istället för att handla direkt av dom som säljer till biltema. Eller något i den stilen kan jag tänka mig.
    Nu har det inte skrivits i denna tråden på länge, men jag tänkte ändå uppdatera den eftersom att jag har köpt kassett(er) från biltema. När min original gick sönder, (18500 mil), så tänkte jag testa att köpa en från biltema. Den går sönder 10 mil utanför Sundsvall, på motorvägen, klockan 05:30 på morgonen. Så mycket fick jag för att gå upp och börja resan tidigt.

    I panik ber jag en kompis att köpa en ny kassett på biltema och köra ut till mig. Resan hem till Göteborg och tillbaka, ungefär 200 mil allt som allt, gick bra. Efter en månad och totalt 400 mil på kasetten gick också denna sönder. Rejält. Se bild nedan:

    10846675_10203008723168655_1018087775_n_zpsc39vsrgl.jpg

    Nu sitter det en svart trionic7 kassett i bilen. Jättedåligt, jag vet. Mekonomens "Saab-experter" satte i den senast bilen var inne där och jag har som student inte råd att byta just nu. Denna är "äkta" och har rullat 3000 mil.

    Så summa sumarum, köpt inte kasetter av biltema om det är för mer än att ha en billig reserv i bagageluckan. Man kanske inte vill ha en dyr liggandes där bak heller.

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    ... så tänkte jag testa att köpa en från biltema.
    Så summa sumarum, köpt inte kasetter av biltema om det är för mer än att ha en billig reserv i bagageluckan. Man kanske inte vill ha en dyr liggandes där bak heller.
    Ingen direkt ny information tyvärr, allt finns beskrivet här.
    Men din feedback är bra för att understryka varför man skall hålla sig till OEM.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ingen direkt ny information tyvärr, allt finns beskrivet här.
    Men din feedback är bra för att understryka varför man skall hålla sig till OEM.
    Precis, det är trots allt Biltema och inte någon liten skitbutik. (Även om Biltema inte är kända för kvalité kanske). Nu när det dessutom hände med 2 stycken på rad och där en av dem sprack, något jag antar inte är bra för motorn, så kände jag att det kan vara bra att få ut informationen om att Biltemas kassetter, krasst sagt, är värdelös skit.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #31
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Du hade säkerligen inga problem att reklamera dom? För personalen där vet att sakerna håller låg kvalitet och det mesta kommer tillbaka.
    Har aldrig haft några problem att lämna tillbaka varor där.... (undra varför?...)
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Precis, det är trots allt Biltema och inte någon liten skitbutik.
    ..näe, utan en stor en
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Val av ny tändkassett
    Av Svensk bil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2023-07-20, 16:47
  2. Tändkassett
    Av danne_gn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 13:54
  3. Xbox 360 "ring of death"
    Av yngwe i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 23:52
  4. Death metal puppy..
    Av T16_AeRo i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 15:44
  5. Tändkassett m.m
    Av red9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 14:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •