Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Storcervice Turbo X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5

    Storcervice Turbo X

    Hej på er i saabland! Har lite frågor om min Turbo X.

    Nyligen fick jag byta mitt expansionskärl, pga att det föll sönder. Känt fel, men det var inte bytt på min bil. Således har den inte varit inne för det serviceåtagandet!

    Eftersom den gått ca 10k mil så tänkte jag byta kylarvästka. Läst mig till att det ska vara DexCool "orange" typ av en Gm 6277m klassning. Något bra tips på märke och stämmer detta?

    Tänkte byta olja i automatlådan, bra tips där? Tänkte typ en mer typ "steet" olja som tål bra med ganska hård körning. Någon redline historia kanske!

    Sist men inte minst: Hur vet man att programvaran i bilen är den senast uppdaterad? Den drar rejält med bensin, och enligt en annan tråd finns det riktiga original saab uppdateringar som skulle ingått vid service? Dessa skulle tydligen få ner förbrukningen lite! Alternativet jag är att uppdatera med Maptun steg 1 när min maskinskadeförsäkring slutar gälla, men det hade ju varit nice med senast originalprogram! (Ja, jag vet att det är en v6 och att de dricker mer än 4or, hård körning etc etc etc!!! )

    Ha det gott alla!

    // Chris
    9-3 Turbo X
    Og 9-3 Aero -01, Maptun steg 3 med lulllull (såld)
    9000 2,3t ecopower -97 (såld)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Storcervice Turbo X

    Saab original automatlådeolja håller bra så länge den är frisk.
    Programvaran kan du se med Tech2-an.
    Och nej, ingen uppdatering ingår vid service.
    Lägg i en Hirsch-mjukvara så har du både prestanda och försäkring kvar.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 053
    Medlem#
    1941

    Re: Storcervice Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis
    Lägg i en Hirsch-mjukvara så har du både prestanda och försäkring kvar.
    Hirsch mjukvara finns tyvärr inte att få tag i längre till 280hk V6:orna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Storcervice Turbo X

    Jag skulle rekommendera att byta olja i momentkopplingen / Bakaxeln

    Se viewtopic.php?f=4&t=331626
    Detta problem kommer av att man ofta glömt att byta olja.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5

    Re: Storcervice Turbo X

    Okej! efter att ha läst trådarna verkar det absolut vettigt att byta den oljan med! Ska det vara någon special där, eller finns den på gala saab återförsäljare?

    Någon somv et något mer om glykolen?
    9-3 Turbo X
    Og 9-3 Aero -01, Maptun steg 3 med lulllull (såld)
    9000 2,3t ecopower -97 (såld)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Storcervice Turbo X

    Vet tyvärr inte vilken olja som används, jag fick betala 1000kr på maptun för arbete + Olja (0,3DL) när jag hade problem.
    Vilken olja det var låter jag vara osagt
    Saab 9-3 Turbo X -08

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427

    Re: Storcervice Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Tceji
    Okej! efter att ha läst trådarna verkar det absolut vettigt att byta den oljan med! Ska det vara någon special där, eller finns den på gala saab återförsäljare?

    Någon somv et något mer om glykolen?
    Varför inte köpa SAAB original?
    Art.nr. 93170402
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    8

    Re: Storcervice Turbo X

    Har du redan dex-cool kylvätska i ska du inte behöva byta den eftersom den är
    longlife
    9-5 aero 00
    9-3 aero 2,8 xwd 08
    9-3 se cab 185 hk

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 053
    Medlem#
    1941

    Re: Storcervice Turbo X

    Men även Long-Life produkter behöver bytas ibland. Förebyggande underhåll gör att saker & ting håller längre. Sen behöver man såklart inte överdriva.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156

    Re: Storcervice Turbo X

    Det SKA vara original SAAB/Opel/GM olja i momentomvandlaren, även om den råkar vara svindyr, då det är väldigt viktigt att oljans egenskaper är rätt för att omvandlaren ska fungera riktigt. Fel olja där gör mer skada än nytta. (Men helt rätt att serva den med jämna mellanrum för att undvika dyra problem).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5

    Re: Storcervice Turbo X

    ok, kör originalolja bak!

    Automatlådan då? Kan man hitta på något där, annars är väl original också att föredra antar jag!

    Ang kylarvätskan tror jag det kan vara värt ett byte trots Longlife egenskaperna. Eftersom expansionskärlet inte var åtgärdat på min "föll det sönder" i mina händer typ. Vätskan kändes grumlig och "kläggig" och kanske har delar av kärlet försvunnit med in i systemet. Därför kände jag att det hade varit nice med en spolning + helt ny vätska! Allt för egna själens tillfredställelse! (Dessutom går den upp i temp snabbt,vanligt för v6, men kanske blir lite bättre med fräsch vätska )
    9-3 Turbo X
    Og 9-3 Aero -01, Maptun steg 3 med lulllull (såld)
    9000 2,3t ecopower -97 (såld)

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894

    Re: Storcervice Turbo X

    bara som en fotnot till Longlife produkter så ska ju även de bytas.............Longlife står inte för livstid utan möjligen fördubblad livslängd mot vanliga produkter. En normal glykol är ung 2-3 år och en longlife 6-8år.

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156

    Re: Storcervice Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Tceji
    Automatlådan då? Kan man hitta på något där, annars är väl original också att föredra antar jag!
    Tror inte det är lika petnoga med att det är originalprodukter till "Tomatlådan". Tror det finns ett antal växellådsoljetrådar. Kanske står något matnyttigt i dom?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •