Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    197

    Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Hej,

    Har fått felkod P0016 och P0018 i min 9-3 2.8 från 2008 vilket betyder "Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation". Kan verkligen kedjan redan blivit så sliten. Bilen börjar närma sig 12000mil, men jag tycker det verkar lite tidigt att kedjan skulle vara så sliten att kamaxelläget har ändrats. Någon som stött på det tidigare? Kan det bara vara fel på någon givare?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    495

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Hej!
    Tyvärr så är kedjorna ett problem på dessa bilar.
    Hoppas din försäkring täcker.
    Har nyss bytt motor på en 2010 9-5 XWD som gått under 6 tusen mil. ( var massa restade delar och fick fram en ny motor till bra kostnad..)
    Byter nu "bara" kedjorna på en -07 Opel Vectra som har samma motor..
    Spelar visst ingen roll om det är Z28:an eller A28:an samma kedjedrivning...
    Renoverat två Vectror till i åt som gått 14 resp 17 tusen. 14 tusen milaren hade hoppat fem kugg på främre avgaskammen (max som de klarar utan att kröka ventiler)
    17 tusenmilaren blev det topplocksrenovering på...
    Kedjorna som nu levereras skall enl uppgift vara av bättre kvalité..?
    Det som händer är att kedjorna sträcker sig och blir längre.
    Skall även programmera om serviceindikatorn till 1500 mil ist för 3000...

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    197
    Det var ju trist att höra. Vad går ett kedjebyte loss på?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    495

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Beror mycket på om man skall byta alla glidskenor oxå.
    Vectran som precis blev klar fick jag bara byta kedjor plus primärkedjans sträckare då skenan på den var slut.
    Har inte sett slutpriset ännu, men första kalkylen låg på 28tusen nånting.
    Lär ha blivit några tusen ytterligare tyvärr...
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 400

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Vad kostar delarna på ett ungefär?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    197

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Jaha, men då har jag fått ett pris. 18h arbete och en total kostnad på 60000. Då är det ju billigare att byta hela motorn. Suck.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    368

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Hur ser servicehistoriken ut på bilen?
    Genomgående 3000mil intervall eller är den servad oftare?
    Kör 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm
    Tidigare bilar värda att nämna: 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    197
    Osäker nu faktiskt. Tror den är servad 5ggr på snart 12000mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    495

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Kan vara värt att kolla villkoren på din försäkring.
    Även om den gått för långt så kan det vara värt att fråga om de kan hjälpa dig med kostnaden..

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    197
    Ja de var så hjälpsamma så. Jag kunde få bärgning till verkstaden och hyrbil i 7 dagar.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    495

    Re: Kamkedjeproblem eller givare 9-3 V6.

    Kolla med Lennart Rönn i Tyresö.
    Kommer säkert bli dyrt men borde inte bli 60 iaf.
    Är inte nödvändigt att byta allt, är ju kedjorna som sträcker sig.
    Sen kan det bli några linjaler oxå.
    Knappast nödvändigt att byta de dyra kamaxeldreven iaf..
    Är nog jag som åker på att göra din bil om du lämnar den där...

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    251
    Hej

    Hur konstateras det att det är kedjorna som är problemet ?? , bara att riva eller ??

    Mvh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    679
    Lyfter en gammal tråd - jag har fått P0018 på vår TurboX två gånger nu. Nollade koden med Tech2:an första gången men den sattes igen efter ca 2 veckor.

    Så jag undrar också hur man enklast konstaterar om det faktiskt är så att man måste byta kedjorna.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Lyfter en gammal tråd - jag har fått P0018 på vår TurboX två gånger nu. Nollade koden med Tech2:an första gången men den sattes igen efter ca 2 veckor.

    Så jag undrar också hur man enklast konstaterar om det faktiskt är så att man måste byta kedjorna.
    Hur löste det sig för dig?
    Hade exakt samma på min turbo x, billigaste alternativet för mig blev motorbyte...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    679
    Liten uppdatering från min sida:

    Bilen är inne för kamkedjebyte hos Mats Riesel. Han övervägde ett motorbyte men till slut blev det att riva och laga. Vågar inte riktigt fundera på vad det kostar (de har haft bilen en hel vecka!) men som tur är tog maskinskadeförsäkringen alltihop.

    Vad jag förstår är det här inget ovanligt problem på V6:orna från den här tiden. (Även om det inte direkt drabbar alla) Det måste ju ha varit något seriöst fel på kamkedjorna runt 2007-2008.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 891
    Medlem#
    6973
    Hur långt har den gått?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    12 110
    Medlem#
    5035
    Fast det är tydligen väldigt ovanligt på B284, det är betydligt vanligare på den som sen sitter i ng9-5 (A28??). Skillnaden är ju att B284 bara har ställbara kamtider på insuget och A28 har på både insug och avgas. Jag vet ju av 3st A28 som en polare haft så har han åkt på kedjebyte på alla 3. Jag har bara haft en B284, men den har gått snart 26000 utan fel, och polarens TurboX har fortfarande inget fel vad jag vet. Så av de B284 jag känner: 0%, men av de A28 som jag känner är det 75% (vet en med A28 som inte har problem).
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH49Y, EM48Z, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    679
    Vår TurboX har gått lite drygt 11000 mil.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  19. #19
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 091
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast det är tydligen väldigt ovanligt på B284, det är betydligt vanligare på den som sen sitter i ng9-5 (A28??). Skillnaden är ju att B284 bara har ställbara kamtider på insuget och A28 har på både insug och avgas. Jag vet ju av 3st A28 som en polare haft så har han åkt på kedjebyte på alla 3. Jag har bara haft en B284, men den har gått snart 26000 utan fel, och polarens TurboX har fortfarande inget fel vad jag vet. Så av de B284 jag känner: 0%, men av de A28 som jag känner är det 75% (vet en med A28 som inte har problem).
    De här 75 %en (A28NER) har dom åtgärdat kedjeproblemet själv eller har en verkstad gjort det?
    Vet du vad det har kostat?
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

  20. #20
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    12 110
    Medlem#
    5035
    Åtgärdat på verkstad. Första gången gjorde han det på ANA i Trollhättan, 82000 gick det på...
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH49Y, EM48Z, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

Liknande ämnen

  1. Mapsensor 9-5 -00 vs -01
    Av sanvin11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 23:04
  2. Problem med ABS-krans och/eller givare OG9-3 -99
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 14:12
  3. Kända problemet: Kamkedjeproblem
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 22:10
  4. Fråga angående Givare eller nått
    Av a_ljungstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 07:53
  5. Givare eller flottör paj i spolarbehållare! Hur byta??
    Av basse82 i forum Utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •