99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Första gången, har någon av de tre bilarna drabbats mer än en gång?
Vet du hur det gått/kostat för de andra två?
Till mitt garage: Garaget
Det var 2st ng9-5 och en 9-4X, alla 3 har det hänt på vid under 10000 mil, tror 9-4an vann när balanskedjan hoppade redan vid 3-4000 mil.
Alla bilar har sålts efter kedjebyte så hur det gått sen är okänt...
Vad är det som gör att det är så dyrt att laga dom? Tänker först på B284.
Är materialet dyrt eller tar det bara lång tid att göra jobbet?
Det är ju så jäkla trångt... Måste ta många timmar att bara förbereda för det?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Ingen som har koll på vad materialet kostar? Hittar inget hos varken speedparts eller Maptun.
Jobbet kan man ju göra själv.
/Jonas
Orio har.
Snabbt överslag:
Styrskenor 1600
Sträckare 1300
Kedja 2000
Drev 2500
tillkommer väl en del packningar och annat smått.
plus moms såklart.
Så, runt 10000?
Tack bollman!!
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Är det någon som har koll på hur en "Kedjesats" ser ut till A28NER? (ng9-5)
Hur är det med tolkar, kedjor och märken?
Vore kanon om någon har både materialbenämning och artikelnummer.
Senast redigerat av Loffe den 2015-09-28 klockan 13:36.
Till mitt garage: Garaget
Bunkrar ni eller har ni råkat ut för ras?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Var mest nyfiken på vad delarna kostade och om man skall byta i förbyggande syfte.
Men frågan är om dom rasar pga dålig skötsel eller om det är en svag länk generellt (NG 9-3) tänker jag på.
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
GM ändrade kedjan under MY2007 vilket är orsaken till problemen på A28 och sena B284, det har inget att göra med avgas-VVT:erna på A28.
Den nya kedjan har fler länkar och om jag minns rätt var kedjan mellan bankarna dubbel på de tidiga motorerna.
Sträckta kedjor har varit ett stort problem även på HFV6 i sugversion; vill man förkovra sig i ämnet kan man googla "HFV6 timing chain stretch".
"If it ain't broken don't fix it" .. Vad hände med det.. :-O
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Om någon känner sig inspirerad att göra bytet själv kan jag rekommendera denna verkstadsguiden - https://www.youtube.com/watch?v=CWdv8geHA1E Part 1-4
Har inte gjort bytet själv men om det skulle behövas så är denna videon guld värd.
//J
Mycket bra där Turbo_Holm!
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Man servar ju sin bil i förebyggande syfte!?
Man byter ju belägg innan dom är helt slut (jag gör), så varför inte åtgärda en erkänt svag punkt innan den brister?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
https://www.maptunparts.se/motordela...9-3-06-v6.html
Maptun har tagit fram en sats nu.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen