Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Dåligt laddtryck och andra konstiga saker (9-3 aero og)

  1. #1

    Dåligt laddtryck och andra konstiga saker (9-3 aero og)

    Hej.
    Min saab 9-3 med maptuns steg 5 har börjat bete sig konstigt.
    *Normalt sett ska jag ha ett maxladd på cirka 1,4 bar. Nu ligger det på cirka 1,0 bar.
    Bilen känns och går såklart mycket slöare nu än innan, saknar den där "råa" känslan.

    Ibland är den svårstartad också, och när den väl puttrar igång känns det som att den bara går igång på tre cylindrar de första sekunderna (detta händer typ max en av hundra gånger).
    *Kan även tillägga att när den är kall så går den rätt så ryckigt de första 100-200 meterna.

    *Följande har gjorts:
    Kollat vaccumslangar efter läckage, dvs provtryckt på kobran. Inga läckage.*
    Bytt tändstift.
    *Bytt LMM.*
    Pluggat R-slangen (tror jag det var) från mv för att utesluta backventilerna.
    Bytt WG.*
    Kollat glapp i turbon - Ok, inget glapp på något håll.
    *Inget av detta har hjälpt.*

    Det som finns kvar är väl att kolla med en annan mv.*Kanske borde testa med en annan tändkassett också, vet inte om det påverkar.*

    Har även bytt spjällhus för att tomgången svajade, vilket hjälpte mot tomgången.. Har en tanke att det kanske är spjällhuset som är boven i dramat, någon som vet om det måste kalibreras efter byte?*En annan sak är att ibland när man gasar fullt sjunker laddet på lite högre varv, något som jag inte har upplevt tidigare.*Min förhoppning är att felen hör ihop.

    Någon som tror sig veta vad det kan vara som gör att bilen beter sig såhär? Eller någon som har en kvalificerad gissning?*Tacksam för alla svar jag får!Mvh Martin
    280/400

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Re: Dåligt laddtryck och andra konstiga saker (9-3 aero og)

    Får nu någon felkod/motorlampa som lyser?
    Du har inte någon trasig ljuddämpare som invändigt har täppt till avgassystemet?
    Det kan väl inte vara så simpelt som att spjällhuset är i nödläge , lätt att kolla är att spjället ska inte röra på sig när man gasar med motorn avstängd.

    /Pelle

Liknande ämnen

  1. När fläkten startas startar även andra saker :S
    Av PeterNacka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 17:24
  2. Andra saker som också heter Aero
    Av micka i forum Tidsfördriv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 07:46
  3. Mycke saker men dåligt pulver...
    Av SSS#2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 17:33
  4. Har varit med om lite konstiga saker idag...
    Av Raskens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •