Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Billig 4WD råd

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Billig 4WD råd

    Suzuki Jimny, äkta 4WD 50-50 drift, stela axlar fram och bak. Bräsnlesnål och tror inte skatten är direkt hög heller. Dock är det ingen bil som är trevlig i över 100km/h, men dom fungerar i vått och torrt.

  2. #42
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056

    Re: Billig 4WD råd

    Det du behöver är en klargbil! Även känd som Dallas-Jeep, finns med flak, eller skåptäckt flak, Alla sålda i en härligt grön nyans med en trevligt mullrande V8 på (om inte minnet sviker) 6,7liter och hela 145hästkrafter den r inte så snabb, men den är iaf jävligt långsam ;-) å den är inte snål, men den är ju ändå jävligt törstig ^^,

    Sorry, kunde inte låta bli. En bil som kanske kan vara nått r VW Taro, inget annat än en Toyota Hilux med folka-emblem, om d. Hittar en som inte förintat sig själv i ett moln av rost.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Billig 4WD råd

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    Det du behöver är en klargbil! Även känd som Dallas-Jeep,
    En klassisk beröringspunkt mellan raggare och svensk militär....
    Fredrik J

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    J20, en ålderstigen JEEP Cherokee. :-/

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    Är det någon som vet något om Kia Sportage, äldre versioner:
    http://www.blocket.se/trelleborg/Kia_sp ... =23_14&w=0
    För de där pengarna kan det vara värt att pilla lite för att få den att gå ordentligt. Den ser ju rätt fräsch ut i övrigt och om den bara inte är upprutten i balkarna så bör det väl vara en ok bil? Det verkar som att de är versionerna har 4x4, alltså inkopplingsbar 4wd, hög och låg?
    Jag tror just den där är felreggad, 95hk verkar den modellen aldrig haft, däremot 95kW i 2.0-motorn, som tydligen är samma som i Mazda 626. Överlag delar den där bilen mycket delar med Mazda.

  6. #46
    Vad blev det? FIAT Panda är nog bland det mest ekonomiska. XC70 AWD säkraste.

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Sökandet fortgår, jag har inte riktigt hittat något, och förra vintern hade vi ju ändå ingen snö, alls...
    Jeep är ju billiga men jag är lite orolig för att de självdestruerar närsomhelst i elektroniken.
    De där japanerna är ju lite ovanliga, iaf de billigare modellerna.
    De som verkar slitstarka och pålitliga kostar oftast alldeles för mycket...

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Under vissa förutsättningar kan snökedjor på en vanlig Saab duga ganska bra. Då får inte snödjupet vara mycket mer än en dm. Den största nackdelen är jobbet med att sätta på och ta av kedjorna men med lite träning går det ganska snabbt. I mitt fall är det framförallt de sista 50-100 metrarna hem där det lutar uppför som ibland är problem. Det brukar vara max tre gånger per vinter som kedjorna åker på, förra vintern var det ingen gång. Med kedjor på så är det inget problem att starta från stillastående i en brant backe med glansis. Det klarar nog ingen fyrhjulsdriven bil utan kedjor.

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Snökedjor har också föresvävat mig, framförallt då på "skitbilen". Problemet är ju att här nere på söderslätt så blåser vägarna igen, man kan lätt ha snövallar på 50cm eller mer och är det illa så är vägarna täckta av snö och med mer eller mindre osynliga vallar på över metern.

    Jag har nys på en Opel Frontera, någon som vet hur de är? Elektroniken verkar konstigt nog vara dålig (det är ju en Japanare egentligen) men hur är mekaniken? 4WD verkar vara av den riktigt gamla skolan med frihjulsnav fram och manuell inkoppling av drivning fram.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Subaru vore mitt val om jag vore dig. En Forester tar sig fram överallt, håller för vad som helst och kostar inte mycket heller.

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vanliga suvvar har markfrigång runt 20 cm. Jag har aldrig provat men med vallar på 50-100 cm måste du nog ha en plog där framme för att inte köra fast direkt. Min erfarenhet av 4wd inskränker sig till diverse gröna bilar med som bäst 38 cm markfrigång och vinch. Tror inte att det är jämförbart med vanliga bilar.

  12. #52
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471
    Köp nåt coolt engelskt 4wd.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    En riktig Land Rover står såklart högst på listan, men priset avskräcker.
    Forrester har dykt upp på listan innan, det är kanske värt att kolla igen. Var en billig i trakten, men den hade orolig tomgång, fast det kan ju vara en trasig vakumslang.

  14. #54
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Vallarna brukar vara förvånansvärt täta, de mindre känns som fartgupp, man sjunker inte mycket i dem som tur är. Dock lämnar man ju allt vad spoilers och plast är bakom sig om man provar med vanlig bil.

  15. #55
    Några reflektioner:

    - Bra terrängbilar är inte alltid bra vinterbilar. Ett bra exempel är väl Geländewagen, det är en magisk terrängbil, smal med hög markfrigång, kort axelavstånd, korta överhäng och manuella spärrar på alla diffar. Däremot är den en rätt tveksam vinterbil, hög och vinglig och inga automatiska diffspärrar och liknade. Som att köra traktor ungefär.

    - Billiga brittiska terrängbilar finns inte. Får du tag på en Land Rover med din budget så kommer den kräva ständig ompyssling och inköp av reservdelar från obskyra firmor, och det kommer ändå läcka olja överallt och inget elektriskt kommer funka. Dessutom är väl Land Rovers styrka snarare terräng precis som G-wagen.

    - Mina släktingar i Jämtland och Härjedalen som kör mycket på dåliga vägar vintertid kör små 4x4 Suzuki eller Subaru, driftsäkra billiga små bilar som tar sej fram för det mesta så länge det inte rör sej om halvmeterhöga snövallar. Inte en stor lyx-SUV så långt ögat når..

    - Jag har haft en Jeep Grand Cherokee 5.9 ett par år och det är faktiskt en riktigt välbyggd bil. Visst all plast och inredning är skräp men mekaniskt är dom kraftigt dimensionerade och väldigt lättmekade, och reservdelar är apbilligt från USA. Hade inga problem alls med elektroniken. Har även kört en vanlig Cherokee 4.0 som arbetsbil och även den var i princip problemfri. Körde rätt mycket oplogade skogsbilvägar med den och körde aldrig fast, på vanlig isig väg är dom ju lite yxiga jämfört med moderna AWD bilar men fullt användbara ändå.
    Har även haft en Jeep Patriot ett par år och den funkar excellent på vinterväg, normal modern AWD med haldexkopplingar och diffspärrsemulering mha abs-bromsarna. Motor och drivlina från Mitsubishi och inredning från McDonalds..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Billig bas, help?
    Av lars.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 17:40
  2. Billig lambdamätare - var?
    Av JJO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •