Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: NG9-3 -03 elproblem efter polvänt batteri

  1. #1

    NG9-3 -03 elproblem efter polvänt batteri

    Har fått en 9-3 med lite problem...

    Kunden satt i ett batteri på fel håll och fick sig ett ljusspel att titta på...
    Huvudsäkringen rök och är bytt.

    Men ett lite udda fel uppstod... Det magiska "rattlåsfel" lyser i displayen och man kan inte vrida runt nyckeln. Därför kan jag varken starta eller flytta på bilen. Vill helst slippa bärgaren.

    Har testat byta tändningslåset - samma sak
    Där är bra ström och ett batteri som passar
    Har även kopplat in en obd2 men får ingen kontakt, beror detta på att tändningen inte är på eller räcker det att nyckeln sitter i?

    Sen hoppar ratten till i ändlägena och man känner att rattlåset kanske inte är helt 100.

    Tips mottages mkt tacksamt Utvecklar snart grå hår över denna kärran

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Citat Ursprungligen postat av Debbsson
    Har fått en 9-3 med lite problem...

    Kunden satt i ett batteri på fel håll och fick sig ett ljusspel att titta på...
    Huvudsäkringen rök och är bytt.

    Men ett lite udda fel uppstod... Det magiska "rattlåsfel" lyser i displayen och man kan inte vrida runt nyckeln. Därför kan jag varken starta eller flytta på bilen. Vill helst slippa bärgaren.

    Har testat byta tändningslåset - samma sak
    Där är bra ström och ett batteri som passar
    Har även kopplat in en obd2 men får ingen kontakt, beror detta på att tändningen inte är på eller räcker det att nyckeln sitter i?

    Sen hoppar ratten till i ändlägena och man känner att rattlåset kanske inte är helt 100.

    Tips mottages mkt tacksamt Utvecklar snart grå hår över denna kärran
    Kolla över ALLA säkringar och försök att resetta bilen några gånger (ta loss batteripolen igen och vänta någon minut).

    När du vrider runt nyckeln se till att vicka lite på ratten fram och tillbaka för att försöka underlätta för rattlåset.

    I en bil med så mycket el (i de tidigare modellerna av nya 9-3 kanske lite VÄL mycket) så är det absolut inget bra att fixa kortslutning. Betydligt mycket mer saker som kan gå åt skogen då än på en gammal Amazon..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Med den modellanpassade tech2 tror jag du både kan frigöra rattlås och nyckel via obd. Du bör även kunna felsöka vilka enheter som brunnit. Låter tyvärr som det kan bli dyrt... Var står bilen?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Bilen har varit resetad ett par gånger.. Och jag harlirkat på ratten när jag stoppat i och försökt vrida nyckeln. Ska göra ett par försök till.

    Får gå över alla säkringar igen också, hittade en snygging som någon stjärna hade virat kopparkabel emellan benen istället för att köpa ny. Snyggt!!

    Jepp, tech2:an kan testa rattlåset. Men går den igång med bara nyckeln i tändningslåset? Går ju inte vrida på tändningen :/ Min obd startar inte iaf... Men det är kina mög

    Bilen står i Helsingborg

    Tack för svaren

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Har för mig bilen inkl obd "väcks" när man stoppar in nyckeln, att man inte behöver vrida runt... Men har man otur kanske nåt brunnit upp... Den där koppartråden lät inte så bra... Var en tråd här tidigare om nån annan som vänt batteriet fel har jag för mig, prova sök efter den tråden, kanske finns nåt att hämta där?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Idag har jag gått igenom ALLA säkringar... Nollat genom att lyfta av batteripolen, den var även av under hela natten. Vrickat och lirkat med både nyckel och rattlås... Inget !!

    Kopplade in min obd2 och fick kontakt med den, men när den försöker läsa in protokollen kommer det bara upp ett meddelande i slutet där det står att den inte får kontakt med ecun och undrar om tändningen är på... Men det är den ju inte. Bara nyckeln i tändningslåset. Kontakten bröts inte heller när jag lyfte nyckeln... MEEEEN va gör man nu?

    Ska prova en tech2a någon gång under helgen, men jag tvivlar på att den klarar läsa ut felen utan tändningen på. Lite moment 22 här känner jag... Om inte tech2an kan läsa så sitter jag i sjön ordentligt

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Alla säkringar - Både under huven och i kupén?

    Finns ett relä i säkringsboxen som också kan ha med saken att göra, tror det är relä 8.

    Om det INTE är så att det är strömförsörjningen som fallerar så är det så att när nyckeln sätts i så ska tändlåsenheten (ISM) väckas och läsa av nyckelns kod och skicka den till rattställstyrdonet (CIM). CIM kollar att koden stämmer överens med de koder som finns lagrade i minnet och att MIU, BCM och PDM är ingift i bilen. Om allt det är grönt så skickar CIM meddelande på bussen att immobiliseringen ska knäppas av, okej att rattlåset låsas upp osv.

    Möjligen fick ISM eller CIM eller båda sig en kyss när man kopplade kortslutning och att någon eller båda behöver bytas ut. Vet inte hur man tekniskt gör det men rimligtvis borde man kunna gifta in nya enheter med Tech-2 utan att de gamla fungerar (rätt begränsat annars).

    Men det vore ju mycket roligare om du fick någon kontakt med T2 och får lite hjälp på traven med lite felkoder osv. Kan ju bli rätt dyrt om man ska byta ut sak efter sak på prov.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Så, nu har jag kört tech2an på bilen. Fick släckt alla felkoder och aktiverat tändningslåset, men inget mer. Går inte starta bilen och får heller ingen kontakt med CIM.

    2 felkoder återkommer...

    Den ena är B2750 06 Singnalhorn... ( Säkringen sitter inte i )

    och den andra, tråååkiga är B1445 01 Triggledning CIM-SCL, avbrott/kortsluten till B+

    Så jag misstänker ju en grillad CIM här :/ Eller vad säger ni?

    Displayen visar hela tiden "rattlåsfel..."

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Citat Ursprungligen postat av Debbsson
    Så jag misstänker ju en grillad CIM här :/ Eller vad säger ni?
    Troligen CIM eller SCL (Steering Column Lock).

    Vet inte om man kan statistiskt kan säga att det ena eller andra är troligare utifrån felkoden. Har för lite erfarenhet för det. Men gissar att SCL är billigare än CIM så kanske börja med den?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Och såklart går det inte att plocka dem här grejerna från en annan bil pga koder m.m?

    Är det lätt annars att demontera rattlåset så man kan flytta runt bilen?

    Jag är mkt tacksam för hjälpen hittills

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Jorå, har du tech2 och säkerhetsaccess så ska du om jag minns rätt kunna låsa upp rattlåset, lösgöra nyckel, samt gifta in en beggad CIM (men se till att få med en nyckel till den). Så allt kan du ta från skroten...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Låsa upp rattlåset och frigöra nyckeln hade jag koll på. Dock funkade ju inte frigöra rattlåset i den här historien, ska skruva loss det på lördag... Men gifta in en beggad CIM är ju kanon isåfall. Men det är väl bara när jag ska gifta in den som jag behöver nyckeln till den nya CIM:en? Skrotarna är ju inte jätte glada för att lämna ut nycklar...

    Någon som har koll på vad en CIM och SCL ligger på för pris inne på saab annars?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    jag tror CIM kostar ca 4.000 plus en nyckel för 500...

    Men de jag sett på bildelsbasen hänger alltid en nyckel (eller snarare sändardelen) med - nyckeln är värdelös (eller nåja, skalet går ju sälja) utan sin CIM.

    Tänk på det finns flera modeller på CIM, spakarna tror jag dock går att "återanvända".

    Och släng inte den gamla CIMen... jag skulle gärna dissekera en CIM för att se hur de ser ut inuti...

    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=26200830 800pix inkl nyckel och frakt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Sådär... Då har man bytt SCLen och det var ingen skillnad. Dock slängde jag bara i kontakten och lät den hänga. Den jordar väl ändå inte i rattstången? Det blir till att beställa hem en CIM och prova det.

    Då är det bara att kolla orginaldels nr (Saab no) och jämföra så jag får tag i rätt modell av CIMen?

    En annan sak skrämmer mig lite, bilen drar ström som den står nu. Ingen som har en idé på vad det kan tänkas vara? Inte kul med kortis:/

    Generatorn? C-lås? (klabbar och vill sällan låsa båda bakdörrarna)

    Får ju tillägga att det var därför dem skulle byta batteri från första början, för bilen sug ur det... Men jag hann aldrig titta på det, laddade batteriet och sen höll det i 2 dagar. Sen köpte dem ett nytt själva och testade byta vilket gick, med facit i hand, mkt dåligt...

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Citat Ursprungligen postat av Debbsson
    En annan sak skrämmer mig lite, bilen drar ström som den står nu. Ingen som har en idé på vad det kan tänkas vara? Inte kul med kortis:/

    Generatorn? C-lås? (klabbar och vill sällan låsa båda bakdörrarna)

    Får ju tillägga att det var därför dem skulle byta batteri från första början, för bilen sug ur det... Men jag hann aldrig titta på det, laddade batteriet och sen höll det i 2 dagar. Sen köpte dem ett nytt själva och testade byta vilket gick, med facit i hand, mkt dåligt...
    Enklaste borde vara att koppla lös en av batteripolerna och koppla en multimeter ställt på ampere mellan batteripolen och batterikabeln. Då får du ett värde på vad bilen drar i avstängt läge. Lite grann är ju normalt för att behålla inställningar osv men det ska inte vara några stora förbrukare. Kolla vad bilen drar avstängd och sedan, om den drar mycket, dra ur säkring för säkring till du hittar strömtjuven.

    Tänk på att om du vill kolla lås/larm så tejpa ner huvkontakten om bilen har larm.

    Tänk också på att vissa enheter i bilen är "aktiv" ett bra tag efter att du vridit av tändningen och tagit ur nyckeln- ända upp till 20 minuter tror jag, vilket är normalt, så mät helst en stund efter att du tagit ur nyckeln och lämnat bilen så att du inte får utslag på något som "ligger och drar" men som faktiskt bara fungerar som det är tänkt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Ja, det får bli en ordentlig genomgång här känner jag... Bugar och bockar mr Kongo (och alla andra som svarat såklart)

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Ingen orsak. Hoppas du lyckas laga bilen och återkom gärna med uppföljning eller fler funderingar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Mmm, då sitter man äntligen med en beggad CiM med nyckel på bordet. Efter en jäkla massa research kom jag fram till att det inte behöver vara samma saab o delphi nr på dem. Utan man kan visst byta från årsmodeller uppåt men inte neråt. Och sen det viktiga är att bilarna ska ha samma antispinn system. TCS el. ESP.

    Ska påbörja felsökningen på strömtjuven och skifta CiM:en imorgon, sen blir det att koda av och gifta in den nya

    Hoppas hoppas...

  19. #19

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Då va bilen äntligen igång och fullt fungerande (förutom c-låset bak). Endast CiMen byttes, SCLen hade klarat sig så jag har en extra ifall någon behöver

    Till den lite tråkiga delen... Nycklarna som jag hade (2st) kan inte programmeras in till CiMen. Utan den nyckeln jag fick med får användas och så får jag köpa en ny nyckel och koda in. Tursamt behöver jag ju bara köpa elektronikdelen så det blir ju lite billigare.

    Vad beror detta på? Vill minnas att alla tyckte att nycklarna skulle gå att användas igen. Kan det vara pga saab no/delphi nr skiljer sig?

    Det viktiga är att en överlycklig kund kommer i em för att se hur det går. Blir en fin överraskning

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saab 9-3 -03 elproblem

    Citat Ursprungligen postat av Debbsson
    Nycklarna som jag hade (2st) kan inte programmeras in till CiMen. Utan den nyckeln jag fick med får användas och så får jag köpa en ny nyckel och koda in. Tursamt behöver jag ju bara köpa elektronikdelen så det blir ju lite billigare.
    En NY CIM ska gå lägga till gamla nycklar i.
    En beggad CIM måste ha nya nycklar.

    Som jag förstått så finns en "masterkod" som kan skrivas EN gång till antingen CIM eller nyckel. En ny CIM har ingen masterkod och kan då "få" masterkoden från bilen/nycklarna.
    En beg CIM med tillhörande nyckel behåller sin tidigare masterkod, då ändras koden i ECM. Nycklarna som hörde till bilen har då en annan masterkod.

    läs mer ut WIS här;
    viewtopic.php?f=7&t=346618&start=25

    Nå, trevligt det funkar! Var hittade du infon om kompabilitet ang CIM enheter?

    Jag ska försöka uppdatera "Info om tech2" tråden med denna info... när jag har tid...

    (ps. jag har läst nånstans att det finns utrustning som kan "tömma" en saabnyckel, så om du tänkt "slänga" dina förbrukade nycklars innandöme, kan du inte skicka dem till mig istället? så får jag se om jag får tid och lust att experimentera med detta framöver)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Hastigehtsmätaren död efter polvänt batteri :-(
    Av LarsLars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-08-01, 11:08
  2. ng9-3, troligen kortslutning p.g.a polvänt batteri
    Av andre.m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 11:02
  3. Batteri dött efter långkörning med 9-5
    Av Hans69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 08:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •