Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

  1. #1

    Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Fick problem med lågt oljetryck och så lät det från högersida motorn (oljepumpen).

    När jag plocka loss remhjulet ramla det ut metallspån, trasiga bultar och fästena för spårringen som håller pumpkåpan på plats. Pumpkåpan i sig har troligtvis börjat vrida på sig då den sitter helt fast i vevhuset. Har försök få bort den ett par timmar nu utan att lyckas. Förslag på hur jag ska få bort den?

    http://s7.postimg.org/c5eyznt5n/20130915_125435.jpg

    Är det någon som varit med om detta och går det att lösa, har ju nu inga fästen för spårringen kvar.

    kan man fästa pumpkåpan på något annat sätt, eller kan man kanske montera en extern oljepump eller liknande?

    /John

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Hej!

    Det där är inte helt ovanligt har läst om det ett par gånger, de små bulltarna som sitter på baksidan av vevaxelns remhjul skruvar ur sig då blir det så där.

    Försök att få bort locket och köp ett nytt lr beg. lock kolla skicket på oljepumpens drev byt om du är osäker på skiket.

    Oljepump
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... e2702.html

    Hel transkåpa med oljepumps lock
    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=26030157

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Spårringen är det enda som håller oljepumpskåpan så den ska "bara" vara att dra rätt ut. Jag fick dock använda gummiklubba för att få bort den så den kan så den kan sitta skapligt hårt. Transkåpan var lös när jag gjorde detta.

    Jag har en transkåpa med oljepump som nu sitter på en defekt motor (från en 9-3 aero -01). Den kan du få köpa för 400 kr. Kolla bara så att den passar på din motor. PM:a vid intresse så kan jag skruva loss den.

    Jag kan dock tänka mig att det kan vara ganska besvärligt att byta transkåpan med motorn kvar i bilen och topplocket monterat. Det går säkert men man måste vara noga så att toppackningen hamnar rätt annars kommer det att läcka olja där.

  4. #4

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Tack för snabba svar,

    Känns bra att det går att lösa utan att byta hela motorn.

    Ska försöka få bort transkåpan ikväll, kan man få bort den när oljepumpskåpan sitter kvar?
    Känns inte lönt att försöka få bort den först.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Ja du kan ta bort transkåpan med oljepumpen monterad. Förutom skruvarna i blocket sitter det två i oljetråget och två i topplocket som håller transkåpan.

  6. #6

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Skönt då slipper jag försöka få ur kvarlevorna av pumpkåpan.

    Jag kan tyvärr inte ta ur motorn genom att sänka ner den pga begränsad plats i garaget men har tillgång till en motorlyft.

    Räcker det att lossa på motorn och skjuta den så långt åt vänster som möjligt.
    Eller är det enklare att lyfta ur den?

    Läste i Haynes att man ska dra ur styrhylsorna, måste dom bort? Och om dom måste bort finns det något annat sätt än att använda gängtapp och glidhammare med tanke på platsbristen om jag försöker mig på att ta bort transkåpan utan att lyfta ur motorn.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Att lyfta motorn, oavsett vilket håll man tar den åt, är ett ganska omfattande jobb. Det är en del kablage, olje och vattenrör till turbon samt kylvattenslangar som ska bort. Speciellt vid vattenpumpen och däromkring är det riktigt trångt. Tar du motorn neråt (det går med pallbockar + några träbitar) så måste även subframen tas bort.

    Så, går det att flytta motorn åt sidan så du kommer åt tror jag du sparar mycket tid på detta även om jag tror att det kan bli riktigt tight. Och ja, styrningarna tycker jag att du ska ta bort, annars kommer du ganska säkert ha sönder topplockspackningen när du trycker dit transkåpan. Du bör trycka upp transkåpan underifrån och sedan slå in styrningarna. Oljetråget måste då också lossas. Använd packningsmassa runt om.

    Det kanske finns andra sätt att göra det på men jag gjorde enligt ovan fast med motorn ur bilen och det funkade bra.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Ang att få bort styrhylsorna. Gänga med gängtapp, välj rätt skruv och sätt en ringnyckel som är mindre än skruvskallen runt skruven. Skruva in skruven och bänd ut styrhylsan med ringnyckeln.

  9. #9

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Tråget är redan demonterat så det är inget problem men vill ju helst klara mig utan att lyfta toppen.

    Går det att få loss kåpan med styrhylsorna kvar?
    Känns som det kan bli tight att komma åt med gängtapp.

    Tänkte att om man kan få loss kåpan först så kanske det går att bända ut dom med typ en rörtång?

    Ska man använda samma packningsmassa som till oljetråget?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Kåpan tar du bort först sedan hylsorna. Samma packningsmassa som till tråget.

    Edit: Vid närmre eftertanke är det bäst att ta bort hylsorna först. Då minskar trycket på topplockspackningen när kåpan tas bort.

  11. #11

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Har nu fått bort den gamla transkåpan och fått dit den nya, var lite pilligt och tog lite tid men gick ganska bra när man flyttade bort motorn.

    Håller nu på att montera tillbaka alla pumpar, kablar slangar osv. men lyckas inte få kompressorn på plats. Får inte på den på fästet under vattenpumpen.
    Monterade dit vattenpumpen före jag försökte mig på kompressorn, borde jag gjort tvärt om? eller går det att få dit kompressorn efter, och i så fall hur?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    AC-kompressorn ska sitta på en liten klack vilket gör att när man monterar den måste den lyftas upp litegrann innan den kommer på plats. Om vattenpumpen är åtskruvad går inte detta. Du behöver inte lossa vattenpumpen helt, bara så att du kan vinkla upp den lite så att kompressorn kommer över klacken. Som jag skrev ovan så är det väldigt trångt så det är inte många millimeter man har att leka på!

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Se till att få dit en original packbox till oljepumpen. Det finns piratvarianter som inte har de små "räfflorna" som original packningen har och utan räfflorna så blir det läckage rätt omgående.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Se till att få dit en original packbox till oljepumpen. Det finns piratvarianter som inte har de små "räfflorna" som original packningen har och utan räfflorna så blir det läckage rätt omgående.



    Har bytt några som där packboxen följt med remhjulet när man tagit loss det.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Nu är kompressor och vattenpump på plats igen men har tyvärr fortfarande på problem med styrhylsorna.
    Har fått tillbaka den nedre men finns inget utrymme att knacka in den övre. Är dessa styrhylsor nödvändiga?
    Känns inte som dom fyller någon funktion förutom vid tillverkning och montage utan topplocket kvar.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Styrhylsorna är nog inte jättenödvändiga tror jag? De ser ju till att ovankant och underkant linjerar med blockets kanter. Om kåpan hamnar snett eller för långt ner (du har väl fortfarande topplocket monterat?) finns det stor risk att det inte blir tätt mellan topplock/kåpa eller oljetråg/block.

    Om du inte skulle få dit styrhylsan måste du vara väldigt noga med att blockets underkant och kåpans underkant ligger på samma nivå. Kan hända att du behöver trycka upp kåpan försiktigt med domkraft eller liknande. Akta kåpans kanter bara. När väl skruvarna är åtdragna håller de kåpan i rätt läge.

  17. #17

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Tack för all hjälp jag fått, speciellt av dig Davan76.

    Bilen blev ihopskruvad för ca 2 veckor sedan med endast en av hylsorna på plats och går som den ska utan några läckage

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31

    Re: Trasig oljepump 9-3 Aero -00

    Varsågod Bra att det löste sig!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljepump OG9-3 B204
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 09:23
  2. Oljepump 9-3
    Av Kribergarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 10:45
  3. Gängstorlek på oljekyl/oljepump, 9000 Aero -96?
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •