Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Halloj! Supernöjd med min bil men är sugen på liite mer tryck från stereon bara!
    Saab 9-3 cab 2005 med premium 150 ljudssystem om jag har fattat rätt!

    Vill börja med att säga att jag har läst faq tråden om stereo i dessa årsmodeller av 9-3. Står dock inte så mycket om cab. Har förstått att man kommer få ta signal från dörrhögtalarna. Var lite inne på att bygga ut till 6*9 bakom ryggstödet bak men verkar kosta mer än det smakar! Jag vill bara ha lite mer fylligt ljud! Behöver absolut inte spela för någon utanför bilen.

    Funderade på en slimmad aktiv låda under passagerar sätet! men efter jag kollat och märkt att jag knappt får in handen ens så verkar det som att jag kan glömma det Tänkte då på basrör under handskfacket men då verkan steget behöva hamna i bak med massa extra kabeldragning. Ett ganska kompakt aktivt rör att ha fram hade känts smidigt men verkar svårt att hitta!

    Man kanske kunde prova att hänga en http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... s880a.html sån slimmat låda upp och ner under handskfacket istället för ett rör?

    Någon som har någon idé i ungefär mina tankebanor! Har inte så kräsen smak angående ljud men liter mer drag vore trevligt!

    Tack på förhand för eventuella tips hjälp eller funderingar!!

    Med vänlig hälsning, jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Även jag skulle vilja ha något bättre ljud, men utan att ta nåt utrymme. Jag tror 6*9 i baksätet och koppla högnivå på steget bredvid baksätet till ett enkelt slutsteg är det enda som platsmässigt funkar ok... Lär ju inte spräcka några trumhinnor men kanske kan råda bot på den original helt obefintliga basen. Även dörrhöglalarna borde kunna leverera bas, vet inte om det är elementen eller steget som begränsar mest? Har dock ej orkat meka runt... När du gjort nåt, skriv gärna vad och hur i tråden... :-)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Tja tja!

    Ja jag ska fråga brl och mds och se vad de tycker! Vore roligt att kunna bjuda tillbaka med lite tips för du gav ju mig massor av råd i en annan tråd när jag skulle köpa den här bilen

    Glömde att steget sitter bak på cabben. Ja lär ju inte bli värsta trycket som du säger men jag vill bara ha det lite fylligare! Håller med dig om att en lösning som inte tar någon plats vore nice! Trodde det var ett skämt när jag fadade bak ljudet till baksätets högtalare.

    Angående framdörrarna så vet jag inte. Har hört att dämpa dörrarna ska göra skillnad men tveksam på hur mycket skillnad jag skulle höra
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Tyvärr är ju tråden (viewtopic.php?f=30&t=162959) inte längre aktuell pga länkarna är borta, och den är jättelång med massor av ovidkommande frågor...

    Den springande punkten är ju var man enklast får ut en högnivåsignal att sen antingen omvandla till lågnivå eller mata ett steg som tar högnivå direkt...

    Om jag tolkar det rätt, har man 150w systemet så spelar dörrhögtalarna 40-800Hz, om det blir bra nog att förstärka till 6x9 bakom sätet vet jag inte?

    Helst skulle jag slippa löda inne i amp-steget, utan klippa kablarna vid kabelskorna, sätta på nya dubbelslagna kabelskor, alt använda strömtjyvar. På jobbet har vi rätt mycket AMP skor och tänger till dessa, de flesta skor som sitter i saabarna (iallafall og9-3 och 9-5 verkar vara amp och de har jag hittat). Snyggast är ju då att helt enkelt få en liten extrakontakt med högnivå ut (parallellt med dörrhögtalarna), dra denna bak till bakom baksätet, i mellanväggen eller i luckan i klädseln finns gott om plats att sätta ett litet steg lagom att mata ett par 6x9. Frågan är om man måste kapa frekvensen så den inte spelar så högt pga sätet är imellan eller om det löser sig själv och bara basen går igenom???

    Kunde man hitta en fungerande länk på hur kontaktdon etc ser ut skulle man slippa riva ned bilen 2ggr, först för att titta hur allt ser ut och anförskaffa material, och sen för att montera allt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Lyssna med Backes ute på Ekerö i Stockholm om dom har någon bra lösning , mycket duktiga och har jobbat mycket med Saab och ljud.

    http://www.backesljud.se/
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    följer tråden med intresse
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Lösningen har ju funnits beskriven i tråden länkad ovan, bara det att några av bilderna/länkarna är borta. Principen att man tar högnivå ut från steget till dörrarna. Om man har 300w systemet eller det minsta systemet så funkar det inte att ta från dörrarna för då är dörrarnas range 80-800Hz.

    Sen kan nog "backes" vara duktiga, inte för att vara negativ till tipset, det är nog bra, men i mitt fall är det inget superbygge jag vill ha utan så billigt som möjligt få det ljud som borde levererats från fabrik. Min og9-3 har enligt mig helt OK bas med det "extra" fabriksmonterade slutsteget som driver dörrhögtalarna... Mer än så behöver jag inte...

    Det är bara synd alla bilder försvunnit...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Jag och "risig9000" verkar vara inne på helt samma spår! Jag är inte heller ute efter någon total omarbetning av systemet fast det vore nog så trevligt! Vill inte lägga dom pengarna på det helt enkelt. Vill bara ha lite mer fyllighet eller botten i ljudet bakifrån kan man säga.

    Det du skriver om att sätet gör att bara basen kommer igenom tror jag stämmer till stor del. Läste dock på bilstereoforumet att någon med nicket "chriztoffer" hade byggt lite i en 9-3 cab och han skriver att orginal 6*9:orna inte är coaxialer utan bara spelar bas. Ska även finnas några eftermarknads från ett märke som heter CDT som är 6*9 basar!. Det är vad jag har luskat fram om detta än så länge.

    Jag kommer nöja mig med denna uppgradering eller något litet litet basrör fram och sen eventuellt nya 3,5" i panelen och kanske dämpa dörrarna lite. Längre kommer jag inte gå. Är ingen finasmakare vad det gäller ljud. Vill bara ha lite mer drag.

    Ska prata lite med brl och mds som vi har här i stan och höra vad de säger. Kommer dock inte bli riktigt nu då jag ska serva bilen och lacka min nya vinge denna månad!!

    Med vänlig hälsning, jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Jag bytte de små 3,5" framhögtalarna till lite bättre sådna och sedan en liten rörbas vid fötterna på pasageraren och tycker att det räcker bra för mig. Mitt steg sitter där reservhjulet sitter och det är ett DLS-steg som startar automatiskt och högnivå är tagen från dörrhögtalarna.



    Jag gjorde det inte själv utan gav uppdraget till en ganska så känd profil här på forumet som har egen firma och han gjorde det väldigt bra tycker jag. Jag är nöjd med resultatet.

    Vill man titta närmare går det säkert bra om du finns i Stockholm.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Jag bytte de små 3,5" framhögtalarna till lite bättre sådna och sedan en liten rörbas vid fötterna på pasageraren och tycker att det räcker bra för mig. Mitt steg sitter där reservhjulet sitter och det är ett DLS-steg som startar automatiskt och högnivå är tagen från dörrhögtalarna.



    Jag gjorde det inte själv utan gav uppdraget till en ganska så känd profil här på forumet som har egen firma och han gjorde det väldigt bra tycker jag. Jag är nöjd med resultatet.

    Vill man titta närmare går det säkert bra om du finns i Stockholm.

    /Jonas
    Det där är riktigt schysst tycker jag! Såg den bilden från din bil någonstans och fick idén till basrör fram från den faltiskt! Tappade bort vart jag hade sett det bara! Vet att jag helt klart skulle bli glad och nöjd av det ljudet! Är inte allt för ofta i stockholm då jag håller hus i örebro men det hade varit intressant att lyssna och ävem i framtiden gå på samma linje!

    Blir det trång för fötterna för passagerare? Ser inte så farligt ut!
    Tack för tips och bild!
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Undrar om det inte finns plats för ett basrör typ "bazooka" under cab-locket när taket är nere???
    Så slipper man ha den framför föttena menar jag.

    Hmm, måste kolla till helgen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Det där med basrör under cablocket ska bli spännade att följa.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    Det där med basrör under cablocket ska bli spännade att följa.

    Cat
    Bara en galen tanke, men jag har för mig att det är en del luft där.
    Men minnet kanske sviker på en gubbe som mig
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10817

    Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Edit: läste fel årsmodell
    Saab 9-5 aero -07 Saab 9-5 aero -06 Saab 9-5 aero -02 Honda s2000 -03

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Citat Ursprungligen postat av j0nte
    Det där är riktigt schysst tycker jag! Såg den bilden från din bil någonstans och fick idén till basrör fram från den faltiskt! Tappade bort vart jag hade sett det bara! Vet att jag helt klart skulle bli glad och nöjd av det ljudet! Är inte allt för ofta i stockholm då jag håller hus i örebro men det hade varit intressant att lyssna och ävem i framtiden gå på samma linje!

    Blir det trång för fötterna för passagerare? Ser inte så farligt ut!
    Tack för tips och bild!
    Om det inte sitter någon bak så kan man ju köra sätet bakåt och då är det absolut inget problem. Det går säkert att göra upp hängningen lite snyggare också om man lägger lite tid på det.

    Hör av dig om du är i Stockholm, kan jag så visar jag. Vi får dock se hur länge bilen finns kvar i min ägo.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Citat Ursprungligen postat av j0nte
    Det där är riktigt schysst tycker jag! Såg den bilden från din bil någonstans och fick idén till basrör fram från den faltiskt! Tappade bort vart jag hade sett det bara! Vet att jag helt klart skulle bli glad och nöjd av det ljudet! Är inte allt för ofta i stockholm då jag håller hus i örebro men det hade varit intressant att lyssna och ävem i framtiden gå på samma linje!

    Blir det trång för fötterna för passagerare? Ser inte så farligt ut!
    Tack för tips och bild!
    Om det inte sitter någon bak så kan man ju köra sätet bakåt och då är det absolut inget problem. Det går säkert att göra upp hängningen lite snyggare också om man lägger lite tid på det.

    Hör av dig om du är i Stockholm, kan jag så visar jag. Vi får dock se hur länge bilen finns kvar i min ägo.

    /Jonas
    Riktigt schysst att erbjuda provlyssning! Kommer nog tyvärr inte vara i Stockholm på ett tag! Jasså, funderar på att sälja? . Jag har första härliga sommaren med min. Känns som om det blir många fler!

    Hyfsat med plats alltså. Jag har inte så ofta baksätespassagerare.

    Kan tänka mig att det låter väldigt bra tillsammans med lite bättre 3, 5" i panelen som du har! .

    Mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    För mig som har cabben som "familjebil" är inte basrör ett alternativ...

    Plats finns väl inte under cabluckan, men väl bakom baksätet... Om man lyckas tråckla in ett basrör eller meka in 6x9or vet jag inte vad som är bäst, men jag tilltalas av en permanent 6x9 installation, inte för att saab verkar lyckats med sin originalinstallarion, men helt enkelt att då blir det permanent och sitter på plats och säljer man bilen så är det en snyggare installation... Får man till slutsteg och högtalare allt bakom baksäte kan man sen glömma allt detta och bara ha lite bättre ljud...

    Bor ju i (eller utanför) sthlm, så visst vore det kul att lyssna hur bra man får det att låta med denna mod. även om 6x9 sannolikt blir ngt sämre än basrör...

    Undrar om en egen installation av 6x9 blir bättre än originalet?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Hur få Lite lite mer bas i 9-3 cab 2005?

    Helst vill jag också ha kvar orginallook med 6*9 orna bakom ryggstödet men tror också att basrör
    låter lite mer/bättre! Känns som om eftermarknads prylar skulle kunna bli bättre i och med möjligheten att
    välja ett bättre kraftigare steg. Har läst att man kan uppnå bra resultat genom att dämpa plåtarna lite bakom ryggstödet när man ändå är där
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

Liknande ämnen

  1. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •