Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kylarfläkt fortsätter att gå

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Kylarfläkt fortsätter att gå

    Hej,

    Var ute en sväng med min Saab 9-3 2.0T -00 och körde väl lite hårdare en vanligt, inget extremt alls bara lite mer varvning. Hur som helst. Efter att jag kört hem bilen så är det en fläkt som fortsätter att gå konstant efteråt. Vet inte mycket om bilar men antar att det är kylfläkten? Låter rätt mycket i alla fall.

    Fläkten gick 1 timme efter avstängning och jag körde sedan en kort sväng till utan ACn på och väldigt försiktigt. Nu har det gått ytterligare 1 timme och den går fortfarande.. Behöver verkligen sova snart och vill inte att fläkten ska vara på hela natten.

    Någon som vet vad problemet kan vara? Kan jag koppla ur batteriet för att få den att tystna så länge?

    Uppskattar verkligen snabba svar!

    Mvh

    Edit: Drog ur minuspolen på batteriet. Självklart dör fläkten men den startar direkt när jag kopplar tillbaka batteriet.. Tempgivaren som pajat?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Är du hundra på att det är kylfläkten som går? Inte kupéfläkten? Det är relativt vanligt fel att fläktmoståndet går sönder och kupéfläkten går på fullvarv konstant?

    Om det nu är kylfläkten som snurrar så lägger jag min röst på kylvätsketempgivaren, om denna inte ger någon signal kommer kylfläkten kostant gå på halvfart.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Är du hundra på att det är kylfläkten som går? Inte kupéfläkten? Det är relativt vanligt fel att fläktmoståndet går sönder och kupéfläkten går på fullvarv konstant?

    Om det nu är kylfläkten som snurrar så lägger jag min röst på kylvätsketempgivaren, om denna inte ger någon signal kommer kylfläkten kostant gå på halvfart.
    Det är kylfläkten som går på halvfart hela tiden. Är detta något man kan åtgärda själv? Vart köper man reservdel i så fall?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    351

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Relät till fläkten kan ha bränt fast i draget läge.
    Ta bort relät och mät med multimeter.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Relät till fläkten kan ha bränt fast i draget läge.
    Ta bort relät och mät med multimeter.
    Far min som är lite bilkunnig tyckte att det lät väldigt långsökt. Ni tror inte att det är temperaturgivaren då som gett upp? Vilken är det man ska ha iså fall?

    http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 7a198299sv

    eller

    http://www.skruvat.se/Temperaturgivare- ... 10667.aspx

    ?

    Edit: Var ute och körde lite precis och tomgången på bilen har sänkt sig markant. Just precis att den startar igång och varje gång man kopplar går varvmätaren ner till ~500 varv. Verkar som den drar mer bränsle också.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Ingen som kan hjälpa mig med detta? Behöver bilen varje dag och har inte direkt råd med att lämna in den på service.

    Uppskattas verkligen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Jäder
    Ingen som kan hjälpa mig med detta? Behöver bilen varje dag och har inte direkt råd med att lämna in den på service.

    Uppskattas verkligen.
    Det är ovanligt att tempsensorn felar så den visar väldigt hög temperatur, så jag skulle kontrollera reläet först. Har du en multimeter är det också mycket enklae än att byta sensorn (som jag mellan tummen och pekfingret skulle säga borde sitta i kylaren). Dessutom, kör du inte kökörning så klarar du dig normalt utan kylfläkten, så den enkla tillfälliga fixen är att dra reläet och hålla uppsikt på tempmätaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Jäder
    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Relät till fläkten kan ha bränt fast i draget läge.
    Ta bort relät och mät med multimeter.
    Far min som är lite bilkunnig tyckte att det lät väldigt långsökt. Ni tror inte att det är temperaturgivaren då som gett upp? Vilken är det man ska ha iså fall?

    http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 7a198299sv

    eller

    http://www.skruvat.se/Temperaturgivare- ... 10667.aspx

    ?

    Edit: Var ute och körde lite precis och tomgången på bilen har sänkt sig markant. Just precis att den startar igång och varje gång man kopplar går varvmätaren ner till ~500 varv. Verkar som den drar mer bränsle också.
    Av det du skrivit här låter det onekligen som en tempgivare som ger felaktiga värden.
    Men dra reläet först och testa...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Jäder":58ggwh90
    Ingen som kan hjälpa mig med detta? Behöver bilen varje dag och har inte direkt råd med att lämna in den på service.

    Uppskattas verkligen.
    Det är ovanligt att tempsensorn felar så den visar väldigt hög temperatur, så jag skulle kontrollera reläet först. Har du en multimeter är det också mycket enklae än att byta sensorn (som jag mellan tummen och pekfingret skulle säga borde sitta i kylaren). Dessutom, kör du inte kökörning så klarar du dig normalt utan kylfläkten, så den enkla tillfälliga fixen är att dra reläet och hålla uppsikt på tempmätaren.[/quote:58ggwh90]

    Bilen visar inte hög temperatur. Tempmätaren i bilen visar på bra temperaturer och fungerar som innan. Problemet är att kylfläkten konstant går och att tomgången på bilen har sänkts.

    För mig som inte är så kunnig inom detta, vart sitter relät och hur ser det ut? Och vad ska jag göra mer exakt?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Jäder
    För mig som inte är så kunnig inom detta, vart sitter relät och hur ser det ut? Och vad ska jag göra mer exakt?
    Vid närmare titt i EPC (har inte tillgång till 9-3 verkstadshandbok) så verkar den sakna separat tempsensor för kylfläkten, dvs sensorn är rimligen inte problemet.

    Titta i instruktionsboken eller på locket till reläboxen under motorhuven vid förardörren, där bör du se vilket som är kylfläktens relä (troligen märkt något i stil med "FAN 1"). Troligen har du en enstegsfläkt, och då har du bara ett relä för kylfläkten, som ska vara samma som helljus- eller halv-reläet som sitter grannar (Saab 8533176), så du kan prova att låna något av dem som test.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Jäder":2flfb2rk
    För mig som inte är så kunnig inom detta, vart sitter relät och hur ser det ut? Och vad ska jag göra mer exakt?
    Vid närmare titt i EPC (har inte tillgång till 9-3 verkstadshandbok) så verkar den sakna separat tempsensor för kylfläkten, dvs sensorn är rimligen inte problemet.

    Titta i instruktionsboken eller på locket till reläboxen under motorhuven vid förardörren, där bör du se vilket som är kylfläktens relä (troligen märkt något i stil med "FAN 1"). Troligen har du en enstegsfläkt, och då har du bara ett relä för kylfläkten, som ska vara samma som helljus- eller halv-reläet som sitter grannar (Saab 8533176), så du kan prova att låna något av dem som test.[/quote:2flfb2rk]

    Bytte relät från halvljuset till "kylfläkt lågvarv" och visst fungerade det! . Ursäktar om jag tvivlade. Tomgången blev bra igen och kylfläkten stänger av sig ordentligt.

    Vart köper man ett nytt sådant relä?

    Såhär ser det ut:


  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Hej, finns bl.a hos auktoriserad saabverkstad, mekonomen, autoexperten, speedpart etc.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, finns bl.a hos auktoriserad saabverkstad, mekonomen, autoexperten, speedpart etc.
    Ok! Kollar med Mekonomen imorgon.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Jäder
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, finns bl.a hos auktoriserad saabverkstad, mekonomen, autoexperten, speedpart etc.
    Ok! Kollar med Mekonomen imorgon.
    Eller så åker man förbi skroten... helljusreläet på en skrotbil är troligen mycket måttligt slitet. Och är en originaldel...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Jäder":i9z7valt

    Ok! Kollar med Mekonomen imorgon.
    Eller så åker man förbi skroten... helljusreläet på en skrotbil är troligen mycket måttligt slitet. Och är en originaldel...[/quote:i9z7valt]

    Tack för tipset! Gör detta.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Ta dock inte helljusreläet från en Saab
    eftersom det är det större, orangea reläet (som brukar släppa i lödningarna).

    Eller jo, ta ett sådant också. Är bra att ha ett att byta med

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Köpte ett nytt relä från skroten för ynka 50:- och nu fungerar kylfläkten som den ska! Tackar allra hjärtligast för hjälpen!

    Har en annan fråga dock i samma kategori. Bilen verkar läcka olja på en del ställen. Visar med dessa bilder:





    Denna slang mitt i bilden över Saab emblemet läcker det ifrån också, rätt mycket. Den är även lös, kan nästan vicka av den.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: Kylarfläkt fortsätter att gå

    Citat Ursprungligen postat av Jäder
    Köpte ett nytt relä från skroten för ynka 50:- och nu fungerar kylfläkten som den ska! Tackar allra hjärtligast för hjälpen!

    Har en annan fråga dock i samma kategori. Bilen verkar läcka olja på en del ställen. Visar med dessa bilder:

    Denna slang mitt i bilden över Saab emblemet läcker det ifrån också, rätt mycket. Den är även lös, kan nästan vicka av den.
    Du har lite att göra. Men starta gärna en ny tråd eller komplettera trådnamn.

    Packningarna börjar bli dåliga (eller på något ställe kanske bara dåligt åtdragna skruvar), enligt min erfarenhet vanligt efter 5-10 års användande av "äkta" helsyntet (PAO-baserade). Därför använder jag "oäkta" helsyntet (förfinad mineralolja) i mina bilar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Strulande kylarfläkt... og-9-3 -99 T5
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 16:16
  2. kylarfläkt 9000 går ej!
    Av wolfpack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •