Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Medlem#
    7910

    Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare NG9-3

    Hejsan.


    Jag har ett litet problem med ljudet i bilen. Alla högtalare förutom den i höger framdörr låter bra. Den i höger dörr har en mycket lägre ljudnivå, samt att basen låter extremt konstigt. Lite "brötig" och nästan för hög.

    Jag har Premium 150W systemet, SS2.

    Jag har bytt de 2 3,5" på instrumentpanelen. Ljudet blev något bättre och renare efter detta byte. Tänkte då byta de 2 6,5" i dörrarna då jag trodde att den ena var trasig. Fick tag på ett par 2ohms från JBL. Ville ogärna köpa begagnade original. Men dessvärre blev ljudet exakt lika bedrövligt efter bytet som före.

    Jag är dock inte helt säker på hur allt är kopplat? Vilka högtalare som går via steget? Varför man kör med 2ohms i dörrarna? Samt hur man lättast kollar kablaget till respektive högtalare, kan man resistansmäta från kablaget vid förstärkaren?

    Tacksam för den hjälp jag kan få.

    Mvh Peter
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Medlem#
    7910

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare.

    Jag har laddat ner och kollat igenom SAAB WIS. Så nu vet jag kabeldragningen.

    Jag har resistansmätt kablaget till höger och vänster dörrhögtalare. Dessa har båda runt 3 ohm. Resten av högtalarna låg runt 4ohm. Mätte även mot jord i kontakt K12 och det var lågohmigt och fint. Ingen oxidering att tala om på anslutningarna heller. Känslan är att diskant och mellanregister låter helt ok. Men basen är extremt låg och låter skit på höger sida.

    Någon som vet om det bara är att låna någon annans slutsteg eller är dessa parade till bilen? Hade varit intressant att prova en som man vet fungerar. Som det är nu kan det vara fel på AMP eller stereo eller på båda.

    Skulle vara tacksam för lite synpunkter.

    Mvh Peter
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Medlem#
    7910

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    Hejsan allihop.


    Jag har nu löst problemet. Vilket är extremt pinsamt. Så det är med stor skam som jag nu skriver detta.

    Jag hade ju fel på min högtalare. (trodde jag) Så jag bytte till två nya JBL GTO6528S.
    Den ena visade sig låta lika jäkla illa som den originalmonterade högtalaren. Ett antiklimax gick genom min kropp.
    Så nu har jag fan rivit i kablar och förstärkare och stereo utan att hitta orsaken till det urusla ljudet.

    Idag så beslöt jag mig för att städa lite i bilen och när jag gjorde detta passade jag på att spela lite musik. Av en händelse så råkade jag lysa in i högtalargallret med min ficklampa. Det såg lite lustigt ut, så jag gjorde samma sak på den fungerande sidan. Oj, där ser man högtalaren.

    Så jag rev ner dörrpanelen och gissa vad jag får se. Dom har inte skurit bort materialet bakom högtalar-gallret. WTF. Det pinsamma var att jag aldrig kollade detta när jag monterade mina nya högtalare. Jag hängde liksom dörrpanelen i kablaget.

    Så jag skar bort den 2mm tjocka "täckpappen" eller vad man nu ska kalla det för.

    Så nu fungerar det som det är tänkt. Jag kan upplysa om att jag bara haft bilen i 2,5 veckor, men bilen är från 2008. Har man missat att skära bort detta vid tillverkningen av bilen? Hur i helv*te har INGEN noterat eller kollat detta före mig. Högtalaren har ju låtit skit ända sedan den lämnade fabriken!?!?!

    Så jag tackar alla er som läst och grubblat över mitt skumma fel, och jag vill även passa på att be om ursäkt för att jag tagit upp er värdefulla tid.

    Med en extremt vänlig hälsning.


    Peter

    P.s Kommer att posta några bilder på facebook STCS.
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    Det låter som extremt frustrerande felsökning och mycket märkligt fel. Märkligt i det avseendet som du säger, att det inte upptäckts tidigare på fem år! Roligt att du löste det iaf. Med lite envishet så löser man mycket!

    Lägg gärna bilder här också. Det är väldigt tråkigt när allting blir splittrat och man plötsligt måste in på facebook för se bilderna som hänger ihop med tråden här. Om du inte vet hur man lägger upp bilder här, så är det bara att ladda upp till någon fri bildserver, t.ex Photobucket eller liknande, och sedan länka till bilden i inlägget här.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    På og niotre sitter täckplast på bilar utan högtalare monterat, kan det vara eftermonterade högtalare... Eller har de slarvat på line?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Medlem#
    7910

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    Visst är det lustigt hur det kan bli.

    Bilen har Premium 150 monterat. Vad jag förstår så ska väl den versionen ha 7st högtalare.
    Men som sagt, en massa felsökning helt i onödan.

    Men det är gött att det fungerar nu i alla fall.

    Om det är någon fåne som glömt att skära bort materialet lär man nog aldrig få reda på.
    Men person jobbar inte med montering av bilar och det känns ju rätt skönt. :-P

    Jag ska fixa någon bra bildserver.

    Jag återkommer.


    //Peter
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Medlem#
    7910

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    Sådär, då jag har fixat lite bilder.

    Vet dock inte om länken fungerar. Men jag gör ett första försök.

    http://s1294.photobucket.com/user/Hermo ... aker%209-3

    Är lätt ett måndagsexemplar. :-)

    //Peter
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare. ++(FIXAT)++

    Eller så är dörrsidan bytt i efterhand?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008, nya dörrhögtalare?
    Av Carl Arwidsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 13:24
  2. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  3. Dåligt ljud i HF
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •