Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta styrbox mellan Saabar.

  1. #1

    Byta styrbox mellan Saabar.

    Tjenare, jag har googlat runt som en galning och finner inte riktigt dom svaren jag vill ha. Kanske bara är jag som väljer fel ord att söka på.

    Som rubriken säger så skall jag alltså byta styrboxar mellan mina två Saabar.
    Den styrboxen som skall slängas in i den nya bilen är en upplåst box där förra ägaren kunde ändra allt för att anpassa till Aero spridare, -04ans insug och vevhusventilation samt tubro och lite annat.

    Jag har haft svårigheter att komma i kontakt med förra ägaren för att få veta ifall jag måste byta mera saker för att boxen ens skall reagera, jag har förstått att jag måste dra TCS kopplingen som ej är original på Saabarna, sedan byta SIDen och AC display (?), anledningen till det är för att boxen är kodad till ett TCS system också. Men då är frågan ifall jag måste slänga över låsenheter till tändningslåset osv för att det skall vara rätt transponder i nyckeln?

    Detta gäller en Saab 9-5 -98, 2,0T, detta har alltså fungerat på den andra bilen och tänkte bara slänga över det till en likadan motor fast som är nyrenoverad och har gått 10.000 mil mindre.

    Hoppas att detta var lagom med information för någon sökande själ eller någon som gjort detta? Jag har tyvärr inte kunnat få tag på Tec2an för att kunna koda om, men har iaf dator till att ta bort felkoder osv.


    Uppdatering för andra.
    Jag har nu talat med han som trimmade bilen förut och sedan snackat med en kontakt på Maptun här i Örebro och skall tydligen bara vara att byta över immobilizern så att den koden stämmer. får byta låskolvar sen så att man kan köra med gamla nyckeln.

    återkommer om hur det gick.
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    det verkar vara lite att gå över ån efter vatten att börja byta låskolvar... jag tror du kan hitta rätt mycket info här på forumet ang detta... är det ett maptun trim borde de väl kunna ge bättre råd om detta tycker jag... är det ett trionicsuitetrim så är det ju lika enkelt att flasha den nya styrenheten "rätt" direkt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Jag har lite svårt att förstå vad frågan gäller men låsen har inget med styrdonet eller programvaran i det att göra. Lägg i lämplig programvara i styrdonet du har så är saken biff.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Det som möjligtvis kan avses är att byta de styrenheter som har med immon att göra, är väl TWICE och MUI tror jag, men det blir ju väldigt bökigt... låskolvarna vet jag inte varför man ska byta, bättre byta transpondern i nyckeln isåfall...

    Men bättre hitta nån med tech2 eller ännu hellre canusb/combiadapter som kan programmera åt dig... Fast är det nu ett maptun trim så trodde jag de erbjöd att "byta bil" på trimmet...

    Mycket info finns, men jag förstår, om man är ny på forumet och ny på detta, så är det inte trivialt... Så vi får väl vara lite snälla... Med tech2 tror jag det bara går att gifta in om det är samma motorspec på bilarna... om det ens går att gifta in en trimbox säkert?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Tack alla för olika svar, det är inte maptun som lagt in denna programvara, det är bara en kunnig nisse som fixat, jag prövade att byta immo mellan bilarna och får inget resultat.. Har hört rycktes om att transpondern i nyckeln måste vara i eller väldigt nära centrum på hålet till immon där nyckeln sitter.

    jag har dem gamla nyckeln som är som en sten, vart sitter transpondern på denna nyckel? För den verkar inte vara ihop med lås-chippet..
    Någon som vet om man ens kan ta isär en sådan nyckel utan att bryta sönder den helt?

    Hade varit lättare om man fått tag på tech2an men problemet är att maptun gärna inte lånar ut dem till vem som helst, även fast jag jobbar parallellt med dem på Mekonomen i Örebro..
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Är väl bara att betala någon med Tech2 för att lösa jobbet annars. Bör inte bli vansinnigt dyrt, ens om man vänder sig till Saabhandlaren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Är väl bara att betala någon med Tech2 för att lösa jobbet annars. Bör inte bli vansinnigt dyrt, ens om man vänder sig till Saabhandlaren.

    Mvh
    Jag har bytt över transpondern men får inget svar alla nu när jag vrider om nyckeln. Får helt enkelt åka in till maptun eller om kanske biva har tech2an?

    Verkar som att något gått snett någonstans, har även tcs (extrakopplat), och nyare instrumenthus med turbo mätare på, kan det möjligen vara det som spökar, alltså att bilen inte är helt identisk från förr? Får inga felkoder på datorn dock..
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  8. #8

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Jag har löst allt, för som som är nyfikna på vad jag gjorde för att få igång allt helt utan tech2an så böt jag följande:
    All hårdvara så som
    -spridare
    -insug
    -spjällhus
    -spridarbryggan (04an krävs för att kunna fästas på insuget)
    -turbo
    -insugsröret till turbo
    -den längre bulten från insugsröret till vevhusventelationen
    -tog även över givaren till cirkulationsslangarna
    -04ans vevhusventelation
    -absenheten med tcs

    För att inte göra sörja av motorn.

    Och nu till det tekniska:
    Jag böt följande:
    -styrdon
    -imobilisern
    -twicen
    -dicen
    -mätarhuset (04a med turbo mätare)
    -transpondern i nyckeln

    Gick igång direkt och efter några kablar dragna fixade jag tcsen och på och av knapp till den, sen sedan mätarhuset. Mycket enkelt. Kan skriva en riktig guide och ta bilder om det skulle intressera någon.

    Tack för alla svar osv som fick mig att börja tänka lite extra, nu vart helt plötsligt bilen 300 häst snabbare
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.



    Sen hade jag tyckt det vart lättare läsa ut programvaran ur boxen med trionicsuite, lägga in den programvaran i den nya bilen. Men det är ju för att jag har tech2 och combiadapter... har man inte dessa är nog din metod den enda framkomliga...

    Tur bilen är så gammal att bilprovningen inte ansluter diagnosuttaget, då du väl troligen "bytt chassinummer" på bilen... hoppas allt annat var lika...

    Men innovativt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Som vanligt bör varje fråga starta med vad det är för bil, motor och styrsystem man vill ha hjälp med. Som grundinformation.

    Kanske står i Forumregler eller annan "help"

    /Lufto

  11. #11

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Och nu till det tekniska:
    Jag böt följande:
    -imobilisern
    Det var ju bra jobbat, men jag förstår inte ovanstående.
    Immobilizer är för mig en funktion, och inte en enhet som kan bytas.
    Signaturlös

  12. #12

    Re: Byta styrbox mellan Saabar.

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Som vanligt bör varje fråga starta med vad det är för bil, motor och styrsystem man vill ha hjälp med. Som grundinformation.

    Kanske står i Forumregler eller annan "help"

    /Lufto
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.. Jag har skrivit vilken bil det gäller när jag öppnade tråden, den står iof lite inbakad i texten, men dock så skall väl detta gälla vilken saab som helst oberoende vilken modell, då det är kodning. Jag har ej kollat på kodning på dom nya bilarna men ska väl inte vara några problem att byta om det från fabrikation är en likadant box?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Och nu till det tekniska:
    Jag böt följande:
    -imobilisern
    Det var ju bra jobbat, men jag förstår inte ovanstående.
    Immobilizer är för mig en funktion, och inte en enhet som kan bytas.
    Ja jag vart väldigt förvånad själv att jag fick felkoder när jag böt twice men inte immon..
    Vet inte om det är så att det är för att jag har en öppen kodning som gör att man blir väldigt låst till tidigare komponenter då SID som satt i bilen från början ej fungerade medan den som var ifrån den gamla bilen fungerade utan problem..
    SIDen ska ju gå att byta mellan bilar om man nu köper en ny eller begagnad men i mitt fall var det inte så. Men verkar väldigt konstigt då Immon bara är en reciver som ska ta en signal och skicka till twicen.. Det är väl något man aldrig kommer få veta..

    Citat Ursprungligen postat av risig9000


    Sen hade jag tyckt det vart lättare läsa ut programvaran ur boxen med trionicsuite, lägga in den programvaran i den nya bilen. Men det är ju för att jag har tech2 och combiadapter... har man inte dessa är nog din metod den enda framkomliga...

    Tur bilen är så gammal att bilprovningen inte ansluter diagnosuttaget, då du väl troligen "bytt chassinummer" på bilen... hoppas allt annat var lika...

    Men innovativt...
    Ja jag hade ju problemet att jag ej kunde få tag på en tech2a och ville inte lägga en förmögenhet på några enkla knapptryck..

    Ja jag håller verkligen med, hade det varit en nyare bil hade jag lagt över programeringen och giftat in den eftersom jag har ett chassinummer från en -04 aero för tillfället..

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

Liknande ämnen

  1. byta styrbox mellan ng900 och og93 185hk -99?
    Av thetrolle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:37
  2. Byta Styrbox mellan likadana bilar
    Av OdiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 13:45
  3. [LÖST] Byta styrbox på og9-3 2,0t T5
    Av Katamso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 21:04
  4. Byte styrbox mellan 9000 -94 och -96
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •