Visa resultat för omröstning: Är parkeringen OK?

Antal röster
35. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    9 25,71%
  • Nej

    26 74,29%
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Rimlig parkering?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Unhappy Rimlig parkering?

    I ett område med mycket ont om parkeringsplatser såg jag en kille som parkerade så här:



    När jag frågade varför så svarade han att det beror på rädsla för folk som inte kan parkera utan att skada andra bilar. Vad säger ni? Är det ett rimligt skäl?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Rimlig parkering?

    Nej det är såklart inte OK. Man får väl ha lite respekt för sina medmänniskor.

    Men varför har du suddat ut fälgarna?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Rimlig parkering?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Nej det är såklart inte OK. Man får väl ha lite respekt för sina medmänniskor.

    Men varför har du suddat ut fälgarna?
    Fälgarna stod ut och jag vill inte hänga ut någon på forumet...

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Rimlig parkering?

    Det spelar ju faktiskt ingen roll hur man parkerar för förr eller senare kommer det ju lik förbannat komma någon som inte kan parkera utan att köra på alla bilar runt omkring, så han gör sig nog en björntjänst genom att "tvinga" TVÅ bilar att fickparkera framför och bakom (istället för att om man parkerar som folk bara riskerar att ha en som fickparkerar framför ELLER bakom).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Rimlig parkering?

    Vadå? En Aygo och en Fiat 500 så är det löst.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: Rimlig parkering?

    Samma på gatan där hemma, folk parkerar så att man inte kommer in varken framför eller bakom.
    De flesta har backsensorer också, backat till bakomvarande bil så hade man fått plats med 1-2 bilar framför.

    Även fenomenet att parkera 1,5 meter bakom kryssad ruta och inte direkt efter, why???

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Rimlig parkering?

    Jag bor i Stockholms innerstad och skulle vilja påstå att det här är ovanligt att folk parkerar så. Jag tror det beror på den allmänna bristen på P-platser här men med två olika argument beroende på om man är den omtänksamma eller egoistiska typen:
    - omtänksamma typen: Man vill underlätta för sina medtrafikanter
    - egoistiska typen: Det slutar alltid med att att någon med precis lagom stor bil kommer att klämma sig in i luckorna både framför och bakom, inte minst när nästa bil flyttat på sig och luckan blivit lite större. Om man är rädd om sin bil är det då bättre att ställa sig med normalt avstånd till befintliga bilar än att få någon som klämmer sig in kofångare mot kofångare.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Rimlig parkering?

    Jag hade för övrigt en liknande upplevelse i Romme i våras: Besöksparkeringen är knökfull (soligt väder och påskhelg). Jag hittar en ganska smal P-plats allra närmast backen där min 9-5a går in och jag kör upp med passagerarsidan tätt intill en snövall så att det blir anständigt med utrymme mellan min egen bil på förarsidan och bilen som stod intill (båda kan utan problem öppna dörrarna till första hacket). Sjysst parkering tycker jag.

    Döm av min förvåning när jag senare under dagen ska gå till bilen för att hämta något och möter ägaren av bilen intill som skäller ut mig för att jag parkerat där. Han sade att han medvetet hade parkerat så det blev en lucka bredvid för att kunna sitta med fötterna ut ur bilen och ta på sig pjäxorna enkelt.

    Jag trodde först han skämtade, men så var det inte. Om han nu vill ha lite extra utrymme bredvid bilen (trots den P-platsbrist som rådde) så kunde han väl själv köra upp så nära snövallen att han fick lagom med utrymme och utan att lämna (en trång) plats för en bil till?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Rimlig parkering?

    Undra vilka två som hittills skrivit svar "ja" i omröstningen? Skulle gärna vilja veta varför de tycker det...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Rimlig parkering?

    Inte okey parkering på bilden. Om alla gjorde så skulle antalet tillgängliga parkeringar minska med hälften, och det är redan ont om dom. Och varför i helvete har man en djävla SUV om man är rädd att få bucklor och skav? Det är ju hela grejen med en stor suv att man kan skita i sånt eller? Han kör säkert krypkörning i 2 km/h över fartguppen också så att SUV-skiten inte går sönder.....

    (nej, jag gillar inte stora SUVar om man inte bor i skogen och har legitimt skäl att köra en... och det har inte 99% av landets SUV ägare).
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Rimlig parkering?

    Citat Ursprungligen postat av john_heden100
    När jag frågade varför så svarade han att det beror på rädsla för folk som inte kan parkera utan att skada andra bilar. Vad säger ni? Är det ett rimligt skäl?
    Det hade ju varit relevant om han haft en riktig bil men en XC90 är ju det närmaste en traktor man kan komma utan att ha koppling för skopa och plog fram...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Rimlig parkering?


  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Rimlig parkering?

    Tyvärr tror jag parkeraren skjuter sig själv i foten, så att säga. Det där kommer innebära att någon med en Nissan Micra från 1985 kommer klämma sig in, och då menar jag verkligen klämma sig in. Sådär så att han sen inte kommer ut utan att repa kofångarna. För det är ju så att backvarnare finns på alla bilar i Malmö iaf, varningen består i ett ljudligt dunk.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Rimlig parkering?

    Det väcker ju lite vrede också... I Göteborg hade han fått däcken skurna eller rejäla lackrepor, i en hel del områden. Jag säger inte att jag tycker det är okey, men det är ett faktum att många ogillar Suvar och sånt beteende lagt till det väcker ont blod hos många. I Wasa-stan för några somrar sen så gick nån miljö-liga runt och skar samtliga däck på ett antal Suvar/stora bilar.... Ännu mindre okey såklart, men i dagens samhälle är det inte så käckt att sticka ut för mkt tyvärr.
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Rimlig parkering?

    nu kanske det inte var så i detta fall men det skulle ju kunna vara så att volvon stått där från början och de andra ställt sig efter med stor lucka... eller två små smart stått på var sida... jag ogillar när folk klämmer sig in med 2cm och bumpernärkontakt vid själva parkeringen, speciellt när DE har höga SUVar och jag har en vanlig bil...

    sen beror säkert detta på var man bor som sagt, i områden med gott om parkering är det bara dumt att klämma sig in om man bara kan "köra in". I detta fall ser det ju dock ut som det blivit gott om utrymme för en bil till utan bumperkontakt, då är det ju lite onödigt...

    själv irriterar jag mig mera på de som dubbelparkerar och spärrar av eller de som klämmer sig in så man bara kan öppna förardörren 1dm. Säg att det är nån som är äldre eller lite rund om magen, gravid eller matglad... ska de åla in genom bagageluckan eller?

    men... man kan ju irritera sig på olika saker i livet, fast är parkeringsbekymret så illa som det är på många ställen förstår jag faktiskt att man kan tycka det är lite synd. Men vips har en av bilarna åkt och två småbilar går in i rutan... så det lär ju inte vara sådana här luckor så länge om man säger så...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Vad är en rimlig etanolförbrukning (9-5 2007 Automat SC)
    Av pestor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 15:43
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 15:14
  3. Rimlig pris på 9-5 SC -05?
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •