Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

  1. #1

    Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Hej,

    För ett par månader sedan bytte jag främre bromsskivor och klossar på min 9-5 2006. Mekanikern sa att the calipers (förlåt, vet inte vad dem heter. Det som trycker ihop klossarna mot skivan) var också rostiga och kanske borde bytas men att dem fungerade bra och gick att köra på ett tag till. Men eftersom det blev dyrt med det som var akut att byta behöll jag just caliperna (sorry about that again).

    Nu, ett par månader senare, vid starkare inbromsning skakar ratten och bilen, och när jag saktar ner (20 ner till 5km/t) hör man en klick, och ännu saktare blir klicken en dubbel klick när hjulen snurrar. När jag släpper på bromsen så slutar klicken. Det hörs på högre sidan tror jag.

    Självklart ska fråga mekanikern, men jag vill få en uppfattning själv först om vad det kan vara. Kan hans installation från 2 månader sedan vara felaktig på något sätt? Vad vet jag.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Caliper=bromsok.

    Låter som att någonting är löst. Kanske en bromsoksbygel (caliper mounting bracket).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Caliper=bromsok.

    Låter som att någonting är löst. Kanske en bromsoksbygel (caliper mounting bracket).

    Mvh

    Tack. Jag var på verkstan idag och kollade allt mycket noggrant. Dem tog det mycket seriöst. Dem kom fram till att bromsarna var 100% bra, att ljuden var plast kåpan/skydd som täcker motorutrymmet från hjulhuset, som hade ramlat och vilade mot drivknuten (eller vad den heter). Han skruvade tillbaks den.

    Men eftersom de konstaterade att bromsarna var bra skulle vi avvakta ett par veckor och under tiden kör och bromsa in kraftigt bra många gånger för att få lite slitage på det hela. Om det visar sig att ratten fortfarande skakar ska dem mäta skivan ifall det är fabriksfel på skivbelägget. Då blir det reklamation på dem delarna.

    Känns bättre i magen nu än det gjorde igår i alla fall.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Ja alltså om de har använt originaldelar så skall inte skivorna slå sig som man normalt brukar säga. Det är pga för hög värme så blir skivan skev. Vad mekanikern menade med att bromsoken var rostiga vet jag inte hur man skall tolka. Alltså bromsoken blir ju rostiga efterhand, men om det däremot börjar tränga in rost innanför gummidamasken så kan det vara dags att antingen renovera bromsoken eller byta ut dom, beror ju helt på hur händig man är.

    Huvudsaken är iaf att det inte trängt in rost till kolvarna i oken för då kan dom börja kärva vilket i sin tur kan leda till att kolvarna trycker beläggen mot skivan konstans och det brukar leda till för hög värme och få skivorna att slå sig. Men eftersom att du trots allt har haft bilen inne på verkstad för det här så är jag tveksam till att dom hade släppt ifrån sig bilen om det var så allvarligt.

    Men testa mekanikerns råd att bromsa ordentligt. Testa gärna i lite högre farter. Testa 150-70 och om du t.ex kör på motorvägen i 120 och skall svänga av pressar du bromsarna ordentligt från 120-30 typ. Så kör jag alltid och har hittills inte fått problem sen jag bytte till originalbromsar. Körde däremot eftermarknads innan och det var värre. Tålde ingenting.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Ja alltså om de har använt originaldelar så skall inte skivorna slå sig ....
    Huvudsaken är iaf att det inte trängt in rost till kolvarna i oken för då kan dom börja ...
    Testa 150-70 och om du t.ex kör på motorvägen i 120 och skall svänga av pressar...
    Körde däremot eftermarknads innan och det var värre...
    Tack, mycket bra att veta.
    Dom höll på i minst en halvtimme, provkörde två ggr, med lite mek i mellan. Så det känns som dem brydde sig och letade efter möjliga fel.

    När dem bytte skivorna minns jag att på högersida (tror jag) gick någon kolv av (pinnarna som trycker beläggen mot skivan, i alla fall) och var tvungen att byta dem. Så då hade dem chans att kolla att allt var ok. Men, kanske att den gick av är ett tecken på att bromsoken är på väg ut. Men det känns som jag borde kunna lita på att dem säger att dem är ff okej.

    Nja, att mekanikern sade att dem var dåliga pga att dem var rostiga minns jag faktiskt inte, det var bara min tolkning. Han kan ha sagt annat men jag minns inte.

    Dem köper sina delar bara från Meca, som dem säger är bra. Hoppas det stämmer.

    Tack för det goda rådet.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Jo alltså MECA själva hävdar att de har originaldelar till de flesta märken så det bör vara bra delar.

    Det som gick av på bromsoket var inte en kolv utan en glidpinne. Glidpinnarna bör smörjas med silikonfett då dom glider i gummibussningar som skall skydda dom mot rost och annat smuts. Dock tränger smuts oftast in där ändå men så är det nästan alltid. Både kolv och glidpinnar skall smörjas in med ett silikonbaserat fett, själv använder jag pbr-fett från mekonomen (runt 70kr) som är just för bromsokskolvar.

    Men det här med att greja med bromsarna borde du ju nästan klara av själv om du bara söker lite i forumet hur man gör! Finns ju en del trådar som behandlar just detta. Även videoklipp på youtube!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Men det här med att greja med bromsarna borde du ju nästan klara av själv om du bara söker lite i forumet hur man gör! Finns ju en del trådar som behandlar just detta. Även videoklipp på youtube!
    Ja, varför inte. Tack!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av Pietro_2003
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Men det här med att greja med bromsarna borde du ju nästan klara av själv om du bara söker lite i forumet hur man gör! Finns ju en del trådar som behandlar just detta. Även videoklipp på youtube!
    Ja, varför inte. Tack!
    Kommer ju helt klart bli billigare för dig. Allt man kan klara av att göra själv på en bil sänker kostnaderna avsevärt. Har inte lagt ner mer än 30 000:- i reservdelar/reparationer på min bil under de 4 år jag ägt den. Hade varit betydligt högre kostnader om jag anlitat en verkstad.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av Pietro_2003
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Caliper=bromsok.

    Låter som att någonting är löst. Kanske en bromsoksbygel (caliper mounting bracket).

    Mvh

    Tack. Jag var på verkstan idag och kollade allt mycket noggrant. Dem tog det mycket seriöst. Dem kom fram till att bromsarna var 100% bra, att ljuden var plast kåpan/skydd som täcker motorutrymmet från hjulhuset, som hade ramlat och vilade mot drivknuten (eller vad den heter). Han skruvade tillbaks den.

    Men eftersom de konstaterade att bromsarna var bra skulle vi avvakta ett par veckor och under tiden kör och bromsa in kraftigt bra många gånger för att få lite slitage på det hela. Om det visar sig att ratten fortfarande skakar ska dem mäta skivan ifall det är fabriksfel på skivbelägget. Då blir det reklamation på dem delarna.

    Känns bättre i magen nu än det gjorde igår i alla fall.
    Jag kan aldrig tro att innerskärm var boven. Ditt problem var kärvande bromskolv som dom motionerade/smörjde och sagt till dig att avvakta i par veckor. Om innerskärm skulle (nästan omöjligt ) trilla ner då skulle räcka att skruva upp den och saken var biff.
    Innerskärm är fast med 7 skruvar på utsidan vid plast listen plus flera skruvar 2 på sidan 1 st. uppe och två under, därefter mitt resonemang.

    PS! även en sprucken skiva ( mitt fall- mikroskopiska sprickor) fixar den fel som du hade.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10

    Re: Bromsar skakar även efter att bytt skivor och klossar

    Citat Ursprungligen postat av George

    Jag kan aldrig tro att innerskärm var boven. Ditt problem var kärvande bromskolv som dom motionerade/smörjde och sagt till dig att avvakta i par veckor. Om innerskärm skulle (nästan omöjligt ) trilla ner då skulle räcka att skruva upp den och saken var biff.
    Innerskärm är fast med 7 skruvar på utsidan vid plast listen plus flera skruvar 2 på sidan 1 st. uppe och två under, därefter mitt resonemang.

    PS! även en sprucken skiva ( mitt fall- mikroskopiska sprickor) fixar den fel som du hade.
    Förstår tyvärr inte 100%. Ha inte svenska som modersmål men, klickljudet kom från inneskärmen som hade ramlat ner och vilade mot drivknuten (eller vad det är det heter. Något som snurrar i alla fall). Det skruvade dem tillbaks. Det var inte orsak till vibrationera.

    Bromskolven nämndes aldrig på verkstan. Jag hade felaktigt sagt tidigare att kolven gick av, när det var en glidpinne vid ett tidigare besök för 2 månader sedan.

    Tack alla för ert intresse.

Liknande ämnen

  1. Bromsar skakar, Helt nya Skivor + Klossar(Saab 9-3 aero -02)
    Av caboom89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 15:29
  2. Luktar Krut (även efter att jag bytt Di)
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 10:39
  3. Biltemas skivor o klossar, 9-3 ss.
    Av Moe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 20:21
  4. Nya skivor o klossar till 9-5 M99...
    Av CrystalMethod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •