Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Läcker min tank flera liter/minut?

  1. #1

    Läcker min tank flera liter/minut?

    Detta var andra gången som jag körde på reserven till bensinmacken. Röd lampa, DTE visade c:a 7mil kvar, dvs nån liter borde funnits kvar i tanken. Döm om min förvåning när jag lyckades få i 76l bensin i min 9-5 aero sport combi -04 som enligt instruktionsboken ska ha 75 liters tankstorlek. Första gången detta hände borde jag ha haft c:a 10l kvar men fick ändå i 73l. Finns det någon annan förklaring än att pumpen visat fel?
    Samma mack, samma pump (nyinstallerad och fin ;-))

    Har googlat lite och inte hittat någon annan 9-5:a med större tank än 75l...

    /Jocke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 432

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    Du kanske fyller tanken mer än vad som är rekommenderat, man skall inte stå och dutta till det är soppa längst upp i röret för då kan det rinna bakvägen in i kolkanistern om jag inte minns fel.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    Intressant tanke men jag toppfyllde inte medvetet, pumpen stannade själv och jag tog bort den direkt utan att spilla i mer. Iofs kanske pumpens automatik var feljusterad.

    Feldifferensen verkar vara i storleksordningen 10%. (DTE c:a 7 mil på 8.7L/10mils förbrukning enligt mätaren ger c:a 8l i beräknad bensin kvar i tanken. 8l av 75 l blir ju runt 10%). Om det nu är ett mätfel någonstans...

    Och nej, det låg inte kvar någon bensinpöl under bilen :-)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    Citat Ursprungligen postat av jindys
    Detta var andra gången som jag körde på reserven till bensinmacken. Röd lampa, DTE visade c:a 7mil kvar, dvs nån liter borde funnits kvar i tanken. Döm om min förvåning när jag lyckades få i 76l bensin i min 9-5 aero sport combi -04 som enligt instruktionsboken ska ha 75 liters tankstorlek. Första gången detta hände borde jag ha haft c:a 10l kvar men fick ändå i 73l. Finns det någon annan förklaring än att pumpen visat fel?
    Samma mack, samma pump (nyinstallerad och fin ;-))

    Har googlat lite och inte hittat någon annan 9-5:a med större tank än 75l...

    /Jocke
    Jo, något värde är uppenbarligen fel, och sannolikt inte bensintankens volym. Jag skulle börja med att prova en annan mack.

    Om tanken var snustorr (det går att köra störningsfritt ner till mindre än 1 liter kvar på någorlunda plan väg) och överfyllningsventilen trasig (ska fixa lite luft i toppen av tanken som expansionsreserv) så gör påfyllningsröret att 76 L med största sannolikhet är fysiskt möjligt. Men inte gärna med 7 mils gångreserv, så du måste rimligen ha något trassel med tankmätaren också i så fall.

    Det går att få fel värde från tankgivaren om pinnen med flottören är deformerad (vilket i så fall rimligen skett innan eller vid montage), något som dock inte är katastrof eftersom man kan ställa offset på tankmätaren med Tech2.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    Enl. WIS har B205E 75 liters tankvolym medan B235E/R endast har 70 liter.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 018
    Medlem#
    1540

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Enl. WIS har B205E 75 liters tankvolym medan B235E/R endast har 70 liter.
    Men det faktiskt sitter samma tank i dem.
    Samma art.nr...

    Varför de reggat bilen med 70-liters uppgift kan man fundera på.
    Men min Aero m/04 och flera andra här på forumet har flera ggr tankat betydligt mer än 70 liter i dem, själv har jag för mig att jag fått i 73-74 liter, KK slog i över 74-liter i sin Aero.

    Så de rymmer 75 liter, som alla andra bensin 9-5'or, det kan vi nog vara ganska säkra på.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    77liter har jag fått i

    viewtopic.php?f=18&t=133959

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885

    Re: Läcker min tank flera liter/minut?

    det måste ju som sagt inte vara tankens fysiska storlek som avgör mängden utan som redan nämnts så kan det vara avluftningars läge och övriga anslutningar som kan spela in. Man ska som sagt inte överfylla utan helst sluta då det stoppar första gången.
    Rinner det bakvägen eller till och med sugs bakvägen om canistern ventileras så blir det ju lite tokigt i längden.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471

    Läcker min tank flera liter/minut?

    Har fått i 77,52 liter som mest i min -03 9-5 Aero. Utan o dutta i småskvättar.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Fritt fall i en minut och landa mjukt!
    Av SAAB amateur i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 17:35
  2. og 9-3 -00 mycket svårstartad med mindre än 20 liter i tank
    Av Roll-a-Dice i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 16:11
  3. Acc skillnader varmt/kallt/full tank/halv tank/ACC av-på
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •