Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Klonkande framvagn NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    53

    Klonkande framvagn NG9-3

    Har inne min 9-3 Aero SC-06 på verkstad för att det i framvagnen har börjat låta illa, men dom lyckas inte lokalisera problemet.
    Verkstaden har kollat länkarmar och fjädrar och allmänt i upphängningen.
    Jg själv misstänker något med drivningen

    Problemet artar sig så att när man svänger så kommer ett kraftigt klonk, speciellt vid lite gaspådrag genom svängen. Spelar ingen roll vänster/höger sväng.
    Den andra symptomen är när man gasar upp lite för att sedan släppa gasen och motorbromsar så uppkommer ett annat klonkande, mer som ett klappande klonk, typ 5-6 klonk i snabb takt.
    Varken jag eller verkstan kan riktigt lokalisera om det kommer från höger el vänster.

    Någon som har några ideer, drivknut kanske?

    Tilläggas kan väl göra att det är en automat om det skulle spela någon roll.
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 828
    Medlem#
    4458

    Re: Klonkande framvagn 9-3 SC

    Låter ju nästan som att det skulle ha med motorfästena att göra. Typ glapp eller något sånt. Nu är ju iofs en automat väldigt mjuk i "dragläget" på gasen, men ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    53

    Re: Klonkande framvagn 9-3 SC

    ja dom hade ju lite teorier och det va en utav dom. Verkstan skulle kolla upp lite med någon kontakt dom hade och jag lovade att kolla runt lite om någon här varit ut för samma problem.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-29 klockan 23:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Klonkande framvagn 9-3 SC

    Läst runt som tusan på forumet om just detta ämne ikväll.

    Exempel på orsaker jag hittat; topplagringen till stötdämpare, friktion mellan fjäder och fjäderkoppen, glapp i styrväxel, bakre övre länkarmar...

    Min bil klonkar med när jag kör på ojämnheter, samt att ratten rycker på kullersten och andra ojämnheter. Styrningen känns glapp kan man säga. Stör mig som fan på detta och nu när sommarbilen ställs av kommer jag återigen att störas av styrkänslan i bilen. Jag har fått bekräftat att det är ett glapp vid inre styrled i styrväxeln, men om det är det som ger upphov till klonkandet låter jag vara osagt. Däremot är det nog problemet med styrkänslan, för hade alla 9-3 varit såhär hade de nog hamnat på skroten tidigare

    Hur är din i styrningen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    53

    Re: Klonkande framvagn 9-3 SC

    Nej detta problem har inte jag, bilen går precis som den ska förutom symptomen ovan.
    Dom kollade lite mer på den igår och konstaterade att bromsarna fram va helt slut, skivor och belägg.
    Nu är jag nog väldigt tveksam till att det är de med dom får väl bytas så får vi ser vad som händer.
    Tycker inte att klonket skulle kunde uppkomma av det, kanske det där lilla klappandes/rasslandes men jag är fortfarande skeptisk.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-29 klockan 23:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    53

    Re: Klonkande framvagn 9-3 SC #FIXAT#

    Jag behövde inte vara skeptisk, verkstaden visst vad dom pratade om.
    Nya skivor och klossar så är oljudet som borta. Skönt med när ens bekymmer är så enkla att lösa
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-29 klockan 23:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

Liknande ämnen

  1. Hårt klonkande i framvagn OG9-3
    Av deadbolt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-09-23, 16:56
  2. Klonkande framvagn 9-3x
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-30, 17:18
  3. SAAB 9-3 SC 1.8t -07. Klonkande framvagn.
    Av alexas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 22:27
  4. [LÖST] Klonkande ljud framvagn NG9-3
    Av ajson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 15:44
  5. Klonkande i framvagn på min saab 9-3 -01
    Av Kalle_a i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •