Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Ja nu är det dags! Nu åker hon upp som ett projekt. Bilen i fråga är så klart ännu en svart og9-3 aero, men vad f** ska man göra de är så ju så vackra!

    Bilen inhandlades 2008, och är min första och enda bil. 205 hästar och lite mer än 18 år var väll inget som morsan gjorde baklängesvolter över. Jakten började dock med Golf GTI:er och gick senare över till Audi A3 1,8t. Men efter timvis av blocket spanande, insåg jag vilket Saab jag kunde få till priset av en tysk bil. ”En sån måste jag bara testa”. Sagt och gjort, hoppade in och satte mig bakom ratten och drog iväg, och efter det fanns det liksom ingen återvändo… Så lite övertalning av farsan och ett tömt sparkonto, var jag på väg hem! 14 000 mil på mätaren, helt original och självklart skulle den också förbli så, ”Jo tjena….”

    Bil som än så länge även agerar brukis(tjänstebil på G), står i parkeringsgaraget och vet nog inte riktigt vad som komma skall. Knappt så att jag själv vet det, men kommer nog på något



    Jaja, nog med skitsnack!

    Det som sitter på är följande!

    Motor:
    * 3" Hela vägen
    * B202 sugmotor kammar
    * 100 cells racekisse
    * Viggen koppling
    * KL-racing Alu IC
    * Siemens 875 CC –Deka

    I den lilla lådan sitter där ett steg 3-4 e85 program av ”Brisse” med ”mackans” bränslemapp för 875:or. Hästkraftsantalet skall väll ligga någonstans runt 300, med kanon fin körbarhet.

    Chassi:
    * Intrax 35mm Sänkningsfjädrar
    * ARB-22
    * Styrväxelklämma
    * Fram: 308mm EBC skivor med Stoptech belägg
    * Bak: Slitsade G&M-Skivor med Ferodo sport klossar

    Exteriört
    * USA-Blinkers
    * Svart Grill
    * Tonade rutor
    * Polerat tryckrör
    * Polerat insugsrör
    * Viggen Vinge
    * Viggen Antenn

    Prylarna nämnda ovan är inget man gör i byxorna av, men tanken är att det skall bli något bättre!

    En motor Alá 9000 med ett b234 block är inhandlat. Självklart prickade jag en med kass topp packning, och vattnet hade gjort sitt med 1:ans cylinder(vänster). Tråkigt eftersom motor i övrigt ser väldigt fräsch ut.





    Min grundtanke var att köra en t5/t7 hybrid med svarvade t5 kolvar. Men att stoppa ihop motorn när ettans lopp ser ut som det gör, känns inget vidare. Så jag började räkna på olika alternativ; För att köra original grejer behöver jag ge mig ut på jakt efter ett nytt block och dessutom åker man på nya kolvringar och svarvning. Spontant känns det sådär…
    Alternativ ”numero dos”! Är Smidda JE-kolvar (+0,5 ÖD), t7-stakar och lämna in för borrning/balansering. t7-staken längre = bättre brytvinkel?

    För tillfället känns det senare alternativet är vägen att gå. Inte bara får man en mycket bättre maskin.(hållbarhet/vikten på rörliga delar) dessutom skiljer det nog inte så många riksdaler i slutändan.

    Topp:

    Kommer köra t7-toppen på 9-3:an eventuellt hårdare ventilfjädrar. Toppen är annars för mig lite små läskig, vad ska man göra? Självklart är ju målet att kunna varva ur mer; lyfta varvstoppet något. Men vad ska man satsa på? Bara fjädrar eller gå på ventiler? Värre kammar? Känns som att detta får bli ett projekt för sig.

    Snigel:
    Var länge inne på att köra en 19t med #7-avgashus, spräcka den där 400-gränsen och men snabb spool-up. Men mycket vill alltid ha mer, och jag känner mig själv… Siktet är nu mera inställt på 450-500hk, men vill göra så lite avkall på spoolup:en som möjligt. Det sista jag vill ha är ketchup maskin där effekt kommer precis innan varstoppet… Garrett GT3071? eller ett Precision agg? Andra förslag?

    Låda:
    Primärt kommer kraften att ligga på att få ihop motorn. Men låda SKA fixas och tanken är Q-diff och stålhylsa. Kan väl erkänna att detta vara prio1 med tanke på hur bilen redan nu beter sig ur kurvor….

    Chassi:
    Bussningar och KONI!


    Håll till godo! Nu ska jag ut och bärga polarens bil som har en hel torsk bränslepump!

    /Jesse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    T5 topp, b202 kammar med omsvetsat insug och b230 ventilfjädrar, då har du en topp som har kostat 2500-3000:-? som ska klarar att varva 7200 utan problem.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Koppling?
    Jag slet ut en viggen-koppling med min B235 med runt 450Nm på under 2000 mil, och då körde jag inte ens särskilt hårt. Med effekten du siktar på lär den inte hålla länge.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    okey, men vad är den stora fördelen med t5 toppen? kralligare tryckare/ventiler? bättre flöde?

    Mjo kopplingen har jag också tagit mig en funderare över, känns rent spontat som att det blir någon sinter/speciall lamell med viggenplattan, typ åt det hållet bagaren kör.(clutch net om jag inte är helt fel ute) KL har något också men vet inte riktigyt hur kalitén är.

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...mm-6-puck.html

    alt

    http://clutchnet.com/index.php?page=...art&Itemid=140

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    T7 topp med T5-kamaxlar flödar bättre än original T5-topp.

    Jag skulle satsa på T7-topp med B202-kammar och hårdare ventilfjädrar. Det kommer du långt på. Hårdare ventilfjädrar gör att du kan justera upp varvstoppet, som du säkert vet.

    Skulle det inte räcka så kan man porta toppen och köra med rejs-kammar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Jo har läst ett par på trådar forumet om det, men det är en djungel. Vissa säger t7 pga av att den flödar bättre, andra säger t5 för att tryckarna vad jag förstår det är något kraftigare.(var en bild där dem hade sågat en topp i genomskärning).

    Men känns som att det lutar åt att jag kör med t7-toppen, men vilka fjädrar? Har hört att volvo-fjädrarna är billigast, men funkar dem lika bra som ex; maptuns, KL:s och trolle har väl något också?

    Är det "rocket science" att byta dem själv?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    T7 topp med T5-kamaxlar flödar bättre än original T5-topp.

    Jag skulle satsa på T7-topp med B202-kammar och hårdare ventilfjädrar. Det kommer du långt på. Hårdare ventilfjädrar gör att du kan justera upp varvstoppet, som du säkert vet.

    Skulle det inte räcka så kan man porta toppen och köra med rejs-kammar.
    håller verkligen knasterna i t7toppen för hårdare ventilfjädrar?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    håller verkligen knasterna i t7toppen för hårdare ventilfjädrar?
    Jag är inte expert på detta så det vågar jag inte svara på.
    Det finns en del skrivet på forumet om T5 vs T7 topp.
    Titta här t.ex.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=170913

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    håller verkligen knasterna i t7toppen för hårdare ventilfjädrar?
    Jag är inte expert på detta så det vågar jag inte svara på.
    Det finns en del skrivet på forumet om T5 vs T7 topp.
    Titta här t.ex.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=170913

    Intressant läsning, känns som att t7 ventilerna hänger med ganska bra ändå? Men går det att få tag i större fjäderbrickor till ventilerna? Eller det är egentillverkat?

    Ingen som har ett par t7 stakar som ligger och skräpar? 153mm till b235? Hade varit fint så man kan få in blocket på borrning/balansering.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Blev ganska lugnt med skruvande i helgen, var ute och körde lite avfettning på lösa dela; vev-överfall osv. Men vad fan ska man använda på blocket..? Hörde från en polare att Högalkalisk avfettning(länk) skulle funka kanon? eller finns det bättre grejer?

    http://www.uniolprodukter.se/se/art/...el-5-liter.php

    Förhoppningvis hittar ett par t7 stakar hem i veckan, och så blir det beställning på JE-Kolvar! .(Maptun är väll biligast för tillfället?)

    Men ska man köra 0,5 eller 1 i ÖD? ganska tråkiga märken i loppet efter vattnet.

    (södagstips, svärmors gula diskhandskar tycker INTE om petroleumbaserad avfettning....)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    T5 topp, b202 kammar med omsvetsat insug och b230 ventilfjädrar, då har du en topp som har kostat 2500-3000:-? som ska klarar att varva 7200 utan problem.
    Hade också gjort så, då får man ju grövre ventilskaft. Har sett en hel del ventiler som gått av på T7 topparna.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av Xalen
    okey, men vad är den stora fördelen med t5 toppen? kralligare tryckare/ventiler? bättre flöde?

    Mjo kopplingen har jag också tagit mig en funderare över, känns rent spontat som att det blir någon sinter/speciall lamell med viggenplattan, typ åt det hållet bagaren kör.(clutch net om jag inte är helt fel ute) KL har något också men vet inte riktigyt hur kalitén är.

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...mm-6-puck.html

    alt

    http://clutchnet.com/index.php?page=...art&Itemid=140
    Tänk på att 9-3:an har 228 mm tryckplatta och inte 240 mm.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av Xalen
    Blev ganska lugnt med skruvande i helgen, var ute och körde lite avfettning på lösa dela; vev-överfall osv. Men vad fan ska man använda på blocket..? Hörde från en polare att Högalkalisk avfettning(länk) skulle funka kanon? eller finns det bättre grejer?

    http://www.uniolprodukter.se/se/art/...el-5-liter.php

    Förhoppningvis hittar ett par t7 stakar hem i veckan, och så blir det beställning på JE-Kolvar! .(Maptun är väll biligast för tillfället?)

    Men ska man köra 0,5 eller 1 i ÖD? ganska tråkiga märken i loppet efter vattnet.

    (södagstips, svärmors gula diskhandskar tycker INTE om petroleumbaserad avfettning....)
    Wössner är bättre för standardbruk....just dessa som Maptun säger för helt okej pris!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Citat Ursprungligen postat av Xalen
    Blev ganska lugnt med skruvande i helgen, var ute och körde lite avfettning på lösa dela; vev-överfall osv. Men vad fan ska man använda på blocket..? Hörde från en polare att Högalkalisk avfettning(länk) skulle funka kanon? eller finns det bättre grejer?

    http://www.uniolprodukter.se/se/art/...el-5-liter.php

    Förhoppningvis hittar ett par t7 stakar hem i veckan, och så blir det beställning på JE-Kolvar! .(Maptun är väll biligast för tillfället?)

    Men ska man köra 0,5 eller 1 i ÖD? ganska tråkiga märken i loppet efter vattnet.

    (södagstips, svärmors gula diskhandskar tycker INTE om petroleumbaserad avfettning....)
    Hona blocket först, sen ser du vilka kolvar du behöver. På Trollspeed kan du beställa vilka mått som helst. De gjorde jag till mitt bygge.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Hmm.. Fan ni har snart övertalat mig till t5-toppen. Är väldigt lockandande att slippa dem moddade brickorna och bara kasta i ett par Volvo fjädrar. Åker klart på att svetsa om insuget, något mek med spridar placeringen också?

    Wössner är bättre för standardbruk....just dessa som Maptun säger för helt okej pris!
    Nja bilen är inte tänkt att vara vardagsmaskin, så det blir JE.. Men finns det något nackdel att gå upp 1.0 ÖD istället för 0,5?

    Tänk på att 9-3:an har 228 mm tryckplatta och inte 240 mm.
    Mjo insåg också det efter att jag la upp det

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Blev en sväng med det nya avfettningsmedlet, och satan vad det tog!Oljerester/kocks/fett och stor del av färgen bara rann av. Ingentig för greenpeace kanske, men kan starkt rekomenderas! Spreja på/blaska runt lite med en pensel/spola av: kart!


    Färgen blev helt grådassig


    Metallrent

    Rena fina kanaler.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Jepp! nu är det på tiden för lite uppdateringar!

    Stakarn har landat, blev ett par t7-stakar från en b235:a. Övervägde smidda men vad jag har förstått är inte stakarna ett större problem om man skall hålla sig runt 500 kusar..



    Ett mycket efterlängtat paket från Maptun trillade in, Helge och Casper Approves!



    GODIS!
    Smidda Wössner 91mm(katterna fick annat godis istället)



    Packat och klart, 8 burkar i en Saab inte illa . Imorgon blir det ner till Murgren för borrning, balansering och inslipning av kolvringar.


  18. #18
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Kul projekt! Ser ut som att du bygger en skottsäker maskin.
    Toppdeckas blocket när du har grejerna iväg också?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Man tackar! Känner att det är lika bra att göra det rejält när man ändå har grejerna nere.

    Ja det glömde jag skriva igår, självklart skall det toppdeckas. Pratade med honom nu på morgonen, och han tyckte även att vi skulle balansera svänghjulet. Tråkigt att 93-hjulet jag tänkte använda sitter på bilen, men han sa att jag kunde komma in senare och få det balanserat.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-3 Aero ”smidda planer”

    Jajemen, nu rör det på sig! Thomas ringde, han skulle bara slipa in kolvringarna så kunde jag hämta blocket imorgon

    Packningar/lager är påväg hem från Speedparts, så det blir förhoppningsvis lite montering i helgen(dock Halloween fest på fredag så frågan är om levern är med... Men den behövs väll inte för att bygg motor?)



    Tråkigt utan bilder, så slänger upp en bonus bild på polarens S4:a kolvar/stakar som vi skruvade ihop i helgen. Och ja det saknas en klubba men dem hade lyckas kasta med fel kolvbult till den ena.....

Liknande ämnen

  1. saab 900 etanol planer
    Av jippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 09:21
  2. Smidda kolvar saab
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 00:14
  3. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02
  4. Ändrade planer för SAAB!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •