Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Styrning av wastegate / pulserande laddtryck 2,2TiD

  1. #1

    Styrning av wastegate / pulserande laddtryck 2,2TiD

    Hej Experts!

    Letat febrilt på nätet efter lösning på mitt problem men förgäves...
    Har en 9-3 2.2 TiD -99 som rullat drygt 20kmil och fått lite problem med laddtrycket kring 3000 rpm och strax däröver. Har köpt en enkel laddtrycksmätare på b-tema bara för att visuellt få se hur trycket varierar (kanske inte så noggrann mätare...).

    När jag trampar gasen i botten på 5´an, från ca 125 km/h och ca 2700 rpm sticker trycket iväg som förväntat. Mätaren visar upp mot 1,6 bar (en diesel laddar ju mer en en bensinare) men strax efter sjunker trycket till endast 1 bar !!! När hastigheten ökat till runt 140 och varvtal ca 3200 ligger trycket och pendlar mellan 1 - 1,3 bar. Man känner när bilens acceleration ökar resp minskar. Den "juckar sig fram" s a s ...

    När man uppnått ca 160 km/h och 3500 rpm stabiliseras trycket till ca 1,1 bar enl mätaren.

    Vad ät felet?

    Har testat att skapa vacuum till vacuumdosan på wastegaten och mäta med vacuum-mätare. Dosan läcker inte. Samma för vacuumdosan till virvelspjället resp EGR. Täta!
    Alla vacuumslangar bytta inkl t-korsningar. Kopplat vacuum-mätaren till systemet under körning och vacuum finns hela tiden.

    Börjar fundera på hur wastegaten styrs och vad som triggar den. Den måste ha vacuum för att dra, d v s stänga och leda avgasflödet via turbindelen. Vacuum får den, men vad triggar öppning av ventilen? För högt tryck på insugssidan såklart. Hur öppnar då wastegaten? Den styrs av en magnetventil på torpedväggen. Den ventilen har väl bara 1 eller 0-läge (typisk magnetventil) eller är den s a s "analog" ?

    Laddtryckets beteende; av på av på av på kring 3000 rpm tyder på ett "digitalt beteende" av magnetventilen, men bara kring 3000 - 3400 rpm. Därefter stabiliseras trycket, och varför kring 1 bar när man fortfarande står på? Borde ju ladda 1,5 ca... tills man släpper upp gaspedalen ???

    Jag begriper ingenting. Hoppas någon annan gör det och har tips på lösning.

    Tack på förhand!

    Mvh Johan
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  2. #2

    Re: 2.2 TiD styrning av wastegate / pulserande laddtryck

    Hello

    Ingen expert här?

    Fått tips om glapp i turbon, som skulle resultera i att den stundtals kärvar, typ vid dess kritiskta varvtal, men tycker det låter otroligt. Har dock inte känt på turbinen och ev glapp.

    Tror mer på att laddtrycksgivaren strular/felaktig signal...

    Annat förslag?


    Mvh JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  3. #3

    Re: 2.2 TiD styrning av wastegate/pulserande laddtryck. FIXA

    FELET AVHJÄLPT !!!

    Tack för alla goda tips o råd ang 2.2 TiD
    Nä, skämt åsido. Diesel är väl inte forumets starka sida direkt, men jag försökte iaf, och jag löste dessutoim problemet. Ett fel i rätt prisklass som min träseglarkollega brukar säga

    Testade först att lägga konstant vakuum på wastegatedosan, för att se om motorn uppträdde likadant utan wastegatefunktion, men det resulterade bara i att (även om jag hade koll på laddtrycket) trycket överskred tillåtna tidsgränsen och motorn gick in i limp home mode, d v s grundtryck, en bar eller så... Löste inte problemet....

    Tänkte tanken att länkaget kanske kärvar vid körning! (det gjorde det emellertid inte vid stillastående) så jag öste på med mycket WD40 på länkaget och siliconespray inuti vacuumdosan. Därefter provkörning, och VIPPS, efter att trycket sjunkit från 1,7 till ca 1,2 (efter overboosten) så höll sig trycket konstant

    Det var alltså kärvande wastegatelänkage som orsakade det pulserande laddtrycket och det avhjälptes med smörjning på rörliga delar ochh inuti vacuumklocckan.

    Kan vara bra attt veta för framtida forummedlemmar som stöter på liknande problem.

    Trevlig helg!
    //Dragonsailor
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

Liknande ämnen

  1. Pulserande laddtryck
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 11:42
  2. pulserande laddtryck hjälp ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 17:35
  3. pulserande laddtryck
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 09:14
  4. Pulserande laddtryck ng900
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 00:49
  5. Pulserande laddtryck varför???
    Av Talladega-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •