Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

  1. #1

    Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Hej.

    Har letat efter något bra svar men hittar inget bra,så hoppades på lite bollplank här.

    Köpte en 9-3ss aero automat 05a för nån vecka sedan och allt funkar prima.
    Gjorde lite service med olja filter och tändstift och även motortvättade den. Efter motortvätten verkade det som jag fick vatten någonstanns där det inte skulle vara och "check engin" lampan tände sig nästa dag direkt när jag startade bilen. Samtidigt så fick jag dåligt laddtryck. Har ingen exakt mätare men den orginal visade bara hälften.
    Jag gjorde en fuling och tog av minuspolen på batteriet en stund och lampan slocknade och bilen gick bra i ca 1 vecka men idag så fick jag samma problem.

    Min gissning är ju magnetventil. Någon som håller med eller har ett annat förslag så kom gärna med förslag?
    Såg att speedparts hade men dom har 2 olika som ser likadana ut, någon som vet vilken jag ska ha?

    Trodde jag skulle få hem odbII läsaren idag med den är försenad så jag hoppades på hjälp härifrån.

    Mvh Dick J

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 959
    Medlem#
    6220

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Med tanke på att du motortvättat så kan det vara lite vad som helst, när motorlampan börjar lysa så är det alltid bäst att läsa ur felkoder då vet man vart man ska börja leta fel.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Jo ringde saab på vägen hem men dom kunde inte idag och min odbII läsare kommer nog inte denna veckan. Tänkte det fanns något bra tips eftersom laddtrycket var lågt.
    För dessa bilarna har ingen spärr så att om motorlampan lyser så sänks effekten som säkerhet?
    Annars får jag försöka på saab imorrn igen om dom hinner kolla.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Det kanske finns någon i din närhet som redan har en OBD2-läsare, eller rentav en Tech2:a. Om du för in i profilen var du bor någonstans, så syns det med en gång och någon kanske erbjuder sig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Bor i vänersborg.
    Lånade en elm237 av en kompis nyss men den visade inga felkoder så den litar jag föga på.
    Så det får nog bli att ringa verkstan i morgon så får dom kolla vad det kan va för fel.
    Jag tror ju magnerventilen eller avlastningsventilen eftersom trycket bara går till grundladd. Ska kolla slangarna runt också men känns konstigt om dom går sönder och lagar sig för att sedan gå sönder efter en vecka igen. Känns mer som el eller något sådant.

  6. #6

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Jag lägger mitt kort på LMM, Om du har en felkod så borde en Elm327 kunna läsa ut den. Använder du Torque?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  7. #7

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Nej inte tourqe jag har använt jailbreakad iphone för att läsa från bluetooth elm men ska testa tourqe när sambon kommer hem som har android. Kan ju va knas när jag testade med min lur som inte ska va där igentligen.

    Varför tror du lmm. Bör väl inte lägga turbon på glt?

  8. #8

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Efter en koll med sambon samsung som verkar tycka bättre om odbII än iphone så fick jag felkod p0340.
    "Felkriterier: Tändning detekterad på flera cylindrar samtidigt. Kamaxelläget har ändå blivit synkroniserat"

    Jag bytta tändstift samma dag som motortvätten, kanske har ryckt för hårt i nån tändspole eller nått.

  9. #9

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Och du har satt i rätt tändstift?
    Signaturlös

  10. #10

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Satt precis och tänkte det samma så jag får gå ner och kolla kvittot annars finns lådan kvar i garaget med dom gamla stiften. Jag litade på mekonomen killen så jag kollade aldrig nån extra gång.

  11. #11

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Däremot, finns det någon som vet varför turbon bara laddade glt eller ca hälften av vad den borde med denna felkod? Tycker fortfarande det låter skummt, har sökt och sökt och hittar ingen info om att det skulle hänga ihop.

  12. #12

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Vart hittar jag den där trådlösa grejen för att köra obd2 via blåtan?

  13. #13

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    jag köpte på www.runns.se finns blåtand för android och wifi modell för iphone. kolla där så står det mer

  14. #14

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Citat Ursprungligen postat av Cliffzon
    Vart hittar jag den där trådlösa grejen för att köra obd2 via blåtan?
    http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-dia ... -12v-42825
    Signaturlös

  15. #15

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Släckte lampan och så gick den bra en stund men nu när jag gick ut för att flytta bilen då P-lisa är på språng så lös den igen.
    Kollade koderna igen och fick nu P1312 och p0340 Crankchaft position sensor "A" circut Bank1 or signal sensor.

    Och under test resultat visade det fel bank4 sensor2 Min:6178 max 16384 current 20240

    Verkar som om tändstifts bytet ställde till något ändå.

  16. #16

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Du har fortfarande inte svarat på min fråga!
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Och du har satt i rätt tändstift?
    Signaturlös

  17. #17

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Du har fortfarande inte svarat på min fråga!
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Och du har satt i rätt tändstift?

    Heh nä det har jag inte. Jag har alla verktyg på landet så jag for köpa en tändstifts hylsa imorrn och kolla så det är rätt stift. Kan mycket väl vara fel eller något fel med något stift, har varit med om liknade förut på annan bil då var det för stor glipa på ett helt nytt stift.

    Får väl hoppas på stiftet då spolarna verkar rätt dyra.

  18. #18

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Det är väl bara att titta på förpackningarna där du lagt dom gamla stiften? För du är väl inte en sån som ska slänga allt direkt? Då kan du ju inte byta tillbaka till dom gamla vid problem.
    Signaturlös

  19. #19

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Här slängs inget. Förpackningen ligger i farsans garage 4 mil bort med dom gamla stiften i.

  20. #20

    Re: Motorlampa-svagt laddtryck =MV?

    Hittade kvittot och enligt det är det ngk 18-pfr6t10g. Så det verkar ju rätt.

Liknande ämnen

  1. Motorlampa tänd, dåligt laddtryck. 9-5 -02
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 15:43
  2. Laddtryck svagt
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •