Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Tjena! har problem med att bilen inte laddar på som den ska, den rör sig knappt upp i det gula fältet men ibland går den upp på halva gula ungefär, dock bara på tvåan vad jag märkt.
    min första tanke var att magnetventilen är väck, men det kan väl även vara ett läckage eller slapp WG?

    jag funderade även på om det kan vara att dumpventilen är slapp/öppen?
    då jag står med bilen igång och varvar den lite så hör man ett pulserande "dumpljud" då man släpper gasen, även om man bara varvar ett par 1000 varv.
    oroa er inte, ventilen är återcirkulerande och inte öppen..
    kan man ta en orginal dump från 9000 2,3T -92 ?
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Kör en fulbump med lite mer info.

    idag när jag åkte hem från gymmet så tändes CE-lampan och bilen började plötsligt ladda som den ska, någon som vet vad det kan vara?
    tänkte om någon haft samma eller liknande symptom som kan gissa vad det är.
    tänkte köpa en OBDII-läsare och kolla felkoder, om jag inte hittar någon som har en under helgen som jag kan låna.
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  3. #3

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Har samma problem, se min tråd:

    viewtopic.php?f=3&p=2315171

    PM:a mig om du hittar felet så gör jag desamma

  4. #4

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av LuffarN
    Kör en fulbump med lite mer info.

    idag när jag åkte hem från gymmet så tändes CE-lampan och bilen började plötsligt ladda som den ska, någon som vet vad det kan vara?
    tänkte om någon haft samma eller liknande symptom som kan gissa vad det är.
    tänkte köpa en OBDII-läsare och kolla felkoder, om jag inte hittar någon som har en under helgen som jag kan låna.
    Kan vara så att styrdonet upptäckte att en givare ger avvikande värden och då bortser från detta värde, och tänder CE. I och med att detta felaktiga värdet förkastas och andra givare/värden används kan motorn gå bättre. Läs ut felkoder så får du en bra vägledning.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Pulserande ljud vid avlastning behöver inte betyda att avlastningsventilen är kass.
    Kolla alla slangar som är anslutna till den först. Slangarna ska vara täta och fina om systemet ska fungera.

    När jag säger alla slangar, så menar jag även de som sitter anslutna till avlastningsventilens magnetventil som sitter på torpedväggen på förarsidan.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    26

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Tack för svar! att systemet tänder lampan och "kompenserar" för problemet är vad jag trodde också, då är man inte helt ute och cyklar!

    Nej det är klart, min 9000 har också ett ganska tydligt dumpljud även fast det sitter orginal dump och filter i den, samt att alla slangar är nya.
    det var just att det var pulserande och aldrig riktigt pysande, låter slappt på något sätt. får köpa några meter slang och byta alla, det är så pass billigt ändå!
    är det 4mm slang som gäller på de slangarna till magnetventil(erna)?

    är helt ny vad det gäller t7 och försöker lära mig lite hur systemet "tänker" och fungerar.
    9-3 2,0T -00
    9000 2,3T -92

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av LuffarN
    det var just att det var pulserande och aldrig riktigt pysande
    Pulserar det så fungerar det INTE som det ska, men som sagt, det behöver inte vara fel på just avlastningsventilen eftersom systemet har fler komponenter som påverkar dess funktion. Ärlig talat så håller original avlastningsventil bra kvalitet och går sällan sönder.

    Citat Ursprungligen postat av LuffarN
    är helt ny vad det gäller t7 och försöker lära mig lite hur systemet "tänker" och fungerar.
    Största skillnaden: Luftmassamätare!
    Den är jättebra när den fungerar, men när den börjar bli gammal och dålig så går allt åt skogen. Det är den som gör T7-motorerna så känsliga för luftläckage. Misstänker man fel på luftmassamätaren så kan man rycka ut kontakten på den och köra en sväng utan. Motorstyrsystemet känner av att det är avbrott och faller tillbaka på att beräkna luftmassaflöde med MAP och IAT, precis som T5 fungerar. Om bilen då går bättre så kan man misstänka att luftmassamätaren är kass, men det kan också bero på luftläckage någonstans.

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck maptun st3 saab 900 -97
    Av tom-tom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 00:12
  2. för lågt laddtryck saab 900 -97
    Av Turbo_Holm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 20:58
  3. Saab 9000 Lågt Laddtryck
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •