Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Frågor inför besiktning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Frågor inför besiktning

    Har lite frågor inför besiktningen som jag hoppas någon med egen erfarenhet eller koll på reglerna kan svara på.
    Vissa frågor kanske redan har blivit besvarade men jag är inte riktigt vän med sökfunktionen.

    LED-lampor (6000K) i positionsljus och regskylt-belysning, godkänt eller ej?
    Silverlampor i blinkers fram, godkänt eller ej?
    Klistermärket som varnar för passagerar-airbag som sitter till vänster om handfacket saknas, sitter ett mellan dörren och instrumentpanelen, är det tillräckligt eller måste det synas när man sitter inne i bilen?
    Handbroms tar dåligt på vänster sida p.g.a dålig vajer, måste den ta jämt eller räcker det att den tar bra på en sida och lite halvt på andra? (Har inte tid att byta vajern innan besiktning).
    Gör besiktningen felkodssökning om bilen är tillverkad innan 2002 men har OBD, eller görs det endast på bilar efter 2002?
    9-5 2,3t -99

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Frågor inför besiktning

    Kan svara på vissa saker:

    Om LED godkänns brukar vara lite olika... Vissa har åkt på ombesiktning pga att de tycker att det lyser i fel färg.

    Biltemas silverlampor i blinkersen har jag besiktat med flera gånger, så länge de blinkar orange och sitter i en e-märkt lykta så ser jag inte varför det inte skulle gå bra.

    Kollar de ens efter klistermärken för airbag? Det är såvitt jag vet inget som ingår i kontroll, men å andra sidan har jag ingen så ny bil...

    Handbroms måste ta på båda hjulen och måste dessutom ta jämt på båda. Den får inte vara spännd för hårt heller så att den nyper när du drar typ ett hack, och samtidigt så brukar de inte heller gilla om den tar väldigt högt upp. Om backar är slitna så kan man även åka på att att handbromsverkan är för svag.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Frågor inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kan svara på vissa saker:

    Om LED godkänns brukar vara lite olika... Vissa har åkt på ombesiktning pga att de tycker att det lyser i fel färg.

    Biltemas silverlampor i blinkersen har jag besiktat med flera gånger, så länge de blinkar orange och sitter i en e-märkt lykta så ser jag inte varför det inte skulle gå bra.

    Kollar de ens efter klistermärken för airbag? Det är såvitt jag vet inget som ingår i kontroll, men å andra sidan har jag ingen så ny bil...

    Handbroms måste ta på båda hjulen och måste dessutom ta jämt på båda. Den får inte vara spännd för hårt heller så att den nyper när du drar typ ett hack, och samtidigt så brukar de inte heller gilla om den tar väldigt högt upp. Om backar är slitna så kan man även åka på att att handbromsverkan är för svag.
    Tack för snabbt svar!

    Enligt bilprovningen.se så kollar dom efter klistermärket, men det framgår inte var den måste sitta.
    Vet du om det är ombesiktning när handbromsen tar ojämt?
    9-5 2,3t -99

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Frågor inför besiktning

    Bromsar och handbroms får ta lite ojämt upp till en viss % i diff kommer dock inte ihåg hur mkt det var, handbromsen är dom nog inte lika noga med som vanliga färdbromsen.

    Min har rullat genom bes. med LED i positions och dimljus men tror det beror på i vilken färg de lyser vissa kan lysa väldigt blått då kan dom nog klaga lite på det.

    Åk och besikta bilen som den är får du 2a på något fixa till det och åk tillbaka, lr så fixar du dom saker som du är osäker på innan om du vill spara 200:-

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Släcka ABS-lampa inför besiktning
    Av the_eagle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 08:37
  2. Inför besiktning (og 9-3)
    Av AeroTired i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 21:17
  3. Dåliga avgasvärden inför besiktning
    Av AeroTired i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 17:58
  4. Demontera laddtrycksmätaren inför besiktning?
    Av Brainy i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 16:53
  5. inför besiktning saab ng900T
    Av kvirre i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •